2013-12-07, 15:43
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Lägg därtill:

MB behåller en mobiltelefon som är att betrakta som en rykande pistol om vissa SMS i den går att återskapa - Osannolikt.

Liksom KJ, båda två.
Citera
2013-12-07, 15:44
Medlem
Vad är det som gör skillnaden när det gäller att återskapa raderade sms.
Tycks ju gå bra i vissa telefoner men inte i andra??
Citera
2013-12-07, 15:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Han var ju inte misstänkt, varför berätta allt, saker är lätta och glömma, särskilt om det handlar om svarta affärer utan kvitton som kan verifiera tidpunkt. (mitt antagande)

Vad är det för fel på dig ? Har du inte förstått att MB var misstänkt så länge man ännu inte hade fått korn på KJ ? Olyckligt nog bytte spaningsinsatsen fokus när man upptäckte KJ, men ingenting motsäger väl att misstanken mot MB inofficiellt kan kvarstå ? Misstanken mot MB, och vad denna grundar sig på, behöver ju inte nödvändigtvis försvagas genom KJ:s inträde på scenen ?
Citera
2013-12-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Borde in KJ slängt sina mobiler all världens väg om han var skyldig? Varför behöll han dem? Finns en likhet mellan dessa personers sms:ande. Skillnaden är att för den ena gick sms:en att återskåpa, men inte för den andre. Likheten är att båda behöll sina mobiler. Hade MB slängt/påstått sig tappat sin telefon så hade det troligtvis varit han som fått genomgå en p7 i Huddinge istället.

Jag läste tidigare i tråden om att någon poängterade att tiden inte stämde från det taxin passerade, VB skulle gått från KJ och vittnets observation. Trodde det var det du också menade i ditt långa inlägg. Som jag får för mig så tror jag inte VB gått någon gång tidigare från KJ mot MB. Kanske var det därför hon virrade runt Åberget. Kanske hon även var lite rädd för att KJ skulle komma efter och därför valde hon att inte gå efter vägen som går vid älven, utan i stället valde hon den alternativa vägen som kan leda till att mobilen övergår från 3g till 2g ett antal minuter.

Nu är det ju så att vi vet hur SMS-trafiken sett ut mellan VB-KJ och VB-MB. Vi känner också till större delen av innehållet i SMS:en mellan KJ och VB. Men just de SMS som skickades i det helt avgörande skedet av historien, de skickades mellan MB och VB. Om de avvikit i innehåll och karaktär från det MB uppgivit i förhör och TR, då skulle det vara ytterst osannolikt att MB tog risken att behålla telefonen. Men det gjorde han. Vilket talar för att hans version är någorlunda (se mina reservationer på den punkten i spoilern ovan) riktig. Och därmed kan vi lägga ännu ett indicium som starkt pekar mot KJ till handlingarna.
Citera
2013-12-07, 15:48
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Vad är det som gör skillnaden när det gäller att återskapa raderade sms.
Tycks ju gå bra i vissa telefoner men inte i andra??

MB, i mitt tycke, raderade bara så många sms att de gamla skulle bli överskrivna av nya. Alltså, de gamla (från VB) blev överskrivna av nya från andra kontakter. Hade han raderat fler kanske det hade gått att återskapa, men nu gjorde han ju inte det. Beräknat eller inte, det får vi inte reda på.
Citera
2013-12-07, 15:49
Medlem
Citat:
Nu är det ju så att vi vet hur SMS-trafiken sett ut mellan VB-KJ och VB-MB. Vi känner också till större delen av innehållet i SMS:en mellan KJ och VB. Men just de SMS som skickades i det helt avgörande skedet av historien, de skickades mellan MB och VB. Om de avvikit i innehåll och karaktär från det MB uppgivit i förhör och TR, då skulle det vara ytterst osannolikt att MB tog risken att behålla telefonen. Men det gjorde han. Vilket talar för att hans version är någorlunda (se mina reservationer på den punkten i spoilern ovan) riktig. Och därmed kan vi lägga ännu ett indicium som starkt pekar mot KJ till handlingarna.

MB behöll telefon för han visste att sms inte gick att återskapas.
Citera
2013-12-07, 15:51
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Borde inte KJ slängt sina mobiler all världens väg om han var skyldig? Varför behöll han dem? Finns en likhet mellan dessa personers sms:ande. Skillnaden är att för den ena gick sms:en att återskåpa, men inte för den andre. Likheten är att båda behöll sina mobiler. Hade MB slängt/påstått sig tappat sin telefon så hade det troligtvis varit han som fått genomgå en p7 i Huddinge istället.

Jag läste tidigare i tråden om att någon poängterade att tiden inte stämde från det taxin passerade, VB skulle gått från KJ och vittnets observation. Trodde det var det du också menade i ditt långa inlägg. Som jag får för mig så tror jag inte VB gått någon gång tidigare från KJ mot MB. Kanske var det därför hon virrade runt Åberget. Kanske hon även var lite rädd för att KJ skulle komma efter och därför valde hon att inte gå efter vägen som går vid älven, utan i stället valde hon den alternativa vägen som kan leda till att mobilen övergår från 3g till 2g ett antal minuter.

Ihålligt resonemang:

MB visste inte när VB lämnade KJ. MB visste inte var VB befann sig när den påstådda mötet skall äga rum enligt dig. Inga sms registrerades som kan tolkas som att de lokaliserat varandra.

Sedan återstår att få till en plantering i KJ:s bil.

Vidare påstår du att Taxichauffören sa att MB åkte ensam, vilket inte stämmer.
Taxichauffören nämner att han har kört MB för 2-3 månader sedan, inget mer.
Vidare säger han att det är svårt att minnas alla resor då det blir väldigt många.
Alltså han säger inte att han var ensam, han säger inte heller om han hade sällskap.
Citera
2013-12-07, 15:52
Medlem
highfives avatar
Citat:

Kan man inte tänka sig att MB var den av de två som kunde mobilkommunikation bättre? KJ arbetslös och med två diagnoser (minst). MB tidigare journalist och lärare inom web och data i Kalix på journalistlinjen. AN anger i förhör att MB är kunnig inom modern kommunikation.

Hade MB skrotat sin telefon så hade han blivit inburad. Speciellt med tanke på att det var han som hade sista samtalskontakterna med BO den aktuella kvällen. Tror du får lägga detta endast till dina personliga handlingar.
Citera
2013-12-07, 15:54
Medlem
Citat:
Laponica, hittade du nån väska?

Kommer precis från platsen Q uppgav. Väskan fanns där. Samt skräpet mm. Den var mycket riktigt omöjlig att öppna. Helt igenfrusen.

Misstänker också att Q hade med sig Sampo eller annan fyrfotad vän. Var bara att följa spåren fram till väskan som låg helt öppet.
Citera
2013-12-07, 15:55
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ihålligt resonemang:

MB visste inte när VB lämnade KJ. MB visste inte var VB befann sig när den påstådda mötet skall äga rum enligt dig. Inga sms registrerades som kan tolkas som att de lokaliserat varandra.

Sedan återstår att få till en plantering i KJ:s bil.

Vidare påstår du att Taxichauffören sa att MB åkte ensam, vilket inte stämmer.
Taxichauffören nämner att han har kört MB för 2-3 månader sedan, inget mer.
Vidare säger han att det är svårt att minnas alla resor då det blir väldigt många.
Alltså han säger inte att han var ensam, han säger inte heller om han hade sällskap.

MB visste när hon skulle lämna lägenheten tack vare sms kommunikationen dem emellan.
Var inte fråga om någon plantering. Det har jag aldrig påstått sedan jag började skriva i tråden i mitten av maj.
Taxichauffören minns bara MB- inga andra. Läs Fup.
Citera
2013-12-07, 15:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Hörredu du , jag tar inte MB i försvar på något sätt. Det har jag aldrig gjort. Glöm det!
MEN jag anser att KJ är skyldig och att MB inte har ett hållbart motiv för detta sjuka mord. DET är en helt annan sak.
Jag ifrågasatte trovärdigheten hos vittnet. Det är väl mer 50/50 än högre?

Det finns ingen som är i närheten av att ha ett lika starkt skäl att mörda VB som MB och AN, sedan kan du anse vad du vill beträffande skuldfrågan. Men den som tror att styckmordet på Vathareeya i alla delar utförts av en ensam gärningsman har ingen kontakt med marken och verkligheten, så mkt kan jag ju säga.
Citera
2013-12-07, 15:58
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad är det för fel på dig ? Har du inte förstått att MB var misstänkt så länge man ännu inte hade fått korn på KJ ? Olyckligt nog bytte spaningsinsatsen fokus när man upptäckte KJ, men ingenting motsäger väl att misstanken mot MB inofficiellt kan kvarstå ? Misstanken mot MB, och vad denna grundar sig på, behöver ju inte nödvändigtvis försvagas genom KJ:s inträde på scenen ?

Har du läst FUP, han var inte formelt misstänkt han hördes som annan person.

Det är mänskligt att inte minnas allt, särskilt om man inte kan styrka det med data typ kvitto.

Du skriver olyckligt nog, säger allt om ditt logistiska tankesätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in