Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Funderat på det där, en möjlighet är att KJ hade VB mobil i besittning, VB på vift, men då stämmer det inte med 3-2G skiftningen på den plats som Q besökt med mindre att det var KJ som gick den där sträckan, eller?
VB flydde KJ, KJ jagar efter VB på sin väg mot MB, och mordet sker mellan Lejonbacksvägen och Sävast?
Tänkbart, men i så fall är vittnets observation att tjejen verkade avspänd och lugn knappast korrekt. OM detta har hänt så är inte telefonen inblandad, det vågar jag nästan lova. Telefonen är sönderslagen eller på annat vis försatt ur brukbart skick av KJ, troligen i lägenheten. VB lämnar arg/upprörd/rädd lägenheten och bestämmer sig för att ta en udda väg hem ifall KJ skulle komma efter henne (Det är lite mindre långsökt än att hon skulle vara på väg till MB - det är trots allt möjligt att tänka sig att hon tänker ta vägen via Torpgärdsleden eller kanske rentav ända bort till Lulevägen in mot centrum.
Denna teori stämmer lite bättre med skriken från lägenheten. Däremot är den knepig att få ihop med besöket hos brodern i föräldrahemmet, även om vi skjuter fram hans ankomst dit till kanske framåt halv elva. I så fall måste han ha dödat henne nånstans efter vägen ganska snabbt (stämmer dåligt med "utdraget förlopp"), gömt kroppen provisoriskt och återkommit senare på natten för att hämta den.
Hade jag varit karatespårare hade jag kanske kläckt teorin att KJ och VB faktiskt bråkar, att hon flyr utan telefon till MB som dödar henne efter att ha fått reda på vad som hänt och bestämt sig för att nu var rätta tillfället att göra sig av med sin älskarinna och skylla på någon annan genom att hantera liket som han hört rykten på stan om att KJ gjort med hunden och sen hälla lite blod i bakluckan (Han hade redan rekat den 30/4 att det var KJ:s bil för att vara beredd och sen hade han övertalat VB att åka och plugga hos sin "kompis" på lördagen). I n t e r e s a n t!