2013-12-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Finns ju jämt risker. Men username ville ha ett alternativ till någon plasthink och då kan ju papper ändå vara bättre. Själv blandar jag små mängder direkt i pjäsen, fyller då till max 2/3. Känns oerhört bra att slippa stå med flash exponerat.

Men nu ser jag att username ville blanda större satser stjärnmix på 1 kg. Jag kan tänka mig en slags papptrumma på någon ställning med en motor, placerad på ett säkert ställe för att utföra mix av större mängder, men den diskussionen lämnar jag till andra.

Många stjärnmixer ä ju ganska "stabila" sikta är ju det bästa. Men jag kör jag i plast hink i min stjärnrullare.
Citera
2013-12-01, 12:46
Medlem
Jag har en stjärnpump av mässing och jag undrar om det är en dålig idé att pumpa stjärnor med stora titanflingor? Blir det repor?
Citera
2013-12-01, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .username.
Jag har en stjärnpump av mässing och jag undrar om det är en dålig idé att pumpa stjärnor med stora titanflingor? Blir det repor?

Jag har inte fått det med mina i mässing.
Citera
2013-12-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ja, det blir repor!
Citera
2013-12-01, 23:05
Medlem
BLP är känsligt och ska behandlas med största respekt, men att stå runt en knut och blanda på en lång pinne är på gränsen till löjligt. Blöjmetoden är den säkraste och mest använda metoden bland amatörer. Dock kan det vara svårt att få det att rulla över med små mängder, och då får man försöka hålla pappret i en skarpare vinkel.

Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
men

BLP är rätt fascinerande, när du försöker få igång det krävs det oftast mer än vad man tror. Men när du sitter med x mängd är det inte mycket som krävs. T.ex så har olyckor skett när en nagel har råkats dra över siktnätet.

Citat:
mixa in MgAl i en 1 kg's batch stjärnmix.

Till stjärnmixar går det bra att använda en hink med lock för att blanda i metallen.

Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Ja, det blir repor!

Brutala sådana kan jag tillägga, i alla fall med de i mässing jag har haft. Rostfritt eller Al med nituff beläggning är det som gäller
Citera
2013-12-01, 23:42
Medlem
BLP är rätt fascinerande, när du försöker få igång det krävs det oftast mer än vad man tror. Men när du sitter med x mängd är det inte mycket som krävs. T.ex så har olyckor skett när en nagel har råkats dra över siktnätet.

Nageln är nog inte roten till olyckan dvs friktionen, måste ha skett en urladdning...
Oavsett så är det inget roligt om olyckan är framme..

Vill man ha 20/30/100/200 grams salut så är det lite meckande...
Citera
2013-12-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Nageln är nog inte roten till olyckan dvs friktionen, måste ha skett en urladdning...
Oavsett så är det inget roligt om olyckan är framme..

Vill man ha 20/30/100/200 grams salut så är det lite meckande...

Just den händelsen kom utredning fram till att det var friktion som var boven, sen om det var en nagel eller något annat kan man spekulera i.

Och det jag menar är att BLP kan tända för i princip ingenting under rätt förhållande. Vare sig det gäller friktion, statiskt eller slag.

Behöver du 200g, blanda 200g. Minimera alltid tiden du utsätter BLP för friktion, så att blanda en stor mängd är säkrare än flera små. Statistiskt sätt i alla fall
Citera
2013-12-02, 19:55
Medlem
Algebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Just den händelsen kom utredning fram till att det var friktion som var boven, sen om det var en nagel eller något annat kan man spekulera i.

Och det jag menar är att BLP kan tända för i princip ingenting under rätt förhållande. Vare sig det gäller friktion, statiskt eller slag.

Behöver du 200g, blanda 200g. Minimera alltid tiden du utsätter BLP för friktion, så att blanda en stor mängd är säkrare än flera små. Statistiskt sätt i alla fall

Även om du var lite ironisk så måste jag skriva en "korrekt" instruktion. Det är betydligt bättre att blanda 10 satser a 20g än en 200g sats. Dels för att den kritiska massan ligger runt 40-50g (med normala kemikalie kvalitéer och om förbränningen är helt öppen) och dels för att det är klart bättre att råka ut för en lindrig skada jämfört med en allvarlig, även om risken är 10ggr så stor. Man måste alltid tänka på konsekvensen och inte bara på risken.
Citera
2013-12-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Algebra
~

Ironisk? Nejdå. Fråga vem som helst som arbetar inom pyroteknik så får du samma svar.

Dock beror det lite på vad du ska göra, gör du fem saluter på 5g kan det vara bättre att göra dem var för sig. Men ska du göra fem saluter på 100g är det säkrare att göra en 500g sats då 100g dödar dig vilket fall som helst
Citera
2013-12-03, 20:22
Medlem
Algebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Ironisk? Nejdå. Fråga vem som helst som arbetar inom pyroteknik så får du samma svar.

Dock beror det lite på vad du ska göra, gör du fem saluter på 5g kan det vara bättre att göra dem var för sig. Men ska du göra fem saluter på 100g är det säkrare att göra en 500g sats då 100g dödar dig vilket fall som helst

Nja, inte riktigt. Den filosofin finns hos någon enstaka men de är väldigt få (iaf i Sverige). Men visst om man redan hanterar en dödlig mängd så ska man minimera antalet gånger då konsekvensen inte kan bli värre. MEN det är idiotiskt att göra det från början öht.

Sedan så finns det olika sätt att komma runt riskerna, en relativt vanlig metod i industrin för just saluter eller knallskott är att man häller i syregivaren och bränslet i produkten. Monterar ihop den och sedan så tumlas de och då blandas komponenterna och det blir explosivt. Detta brukar göras i en bunker eller dyligt.
Citera
2013-12-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Algebra
~

Knallskott tillverkas ibland binärt, men det är mycket sällan en luftsalut tillverkas på det sättet då intern styrka krävs för att hålla för lyften.

Bunker? Knappast. En simpel lokal med något starkare tak och en vägg konstruerad att ge vika vid en olycka
Citera
2013-12-05, 17:55
Medlem
Tips på booster i 2" och 4" runda shells? 70/30 KClO4/kaliumbensoat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in