2013-12-01, 23:05
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Jag lutar at att turisterna in spe inte ar idioter. Jag har aldrig akt pa charterresa och har ingen som helst uppfattning om vad sant kostar men att det forekommer alla mojliga sorters specialerbjudanden, sista-minutenerbjudanden och annat i den vagen kan man inte ha missat. Jag har for lange sen slutat bekymra mig for hur foretag far ihop sina affarsmodeller (som t ex Ryanairs 1 Sek till London, som jag sjalv flog for en del ar sen, eller Scoot som kor Singapore till Vietnam for $99, som jag tanker ta nasta gang jag skall till Vietnam).

De fann en resa, bokade den och var darefter installda pa att det var klart. Klart de blir forbannade om det sen annulleras. Javla tattarforetag som inte kan halla ordning pa sina bestallningssystem eller ta ansvar for sin kassa ordning.
Citera
2013-12-02, 09:33
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17942687.ab

"Flyttade och missade möjlig storvinst

Timmy Kristensson, 32, flyttade från Trelleborg till Anderslöv för en månad sedan.

Nu har hans nya postnummer vunnit i Svenska Postkodlotteriet.

Men han får inga pengar – trots att han har giltiga lotter."
Citera
2013-12-02, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17942687.ab

"Flyttade och missade möjlig storvinst

Timmy Kristensson, 32, flyttade från Trelleborg till Anderslöv för en månad sedan.

Nu har hans nya postnummer vunnit i Svenska Postkodlotteriet.

Men han får inga pengar – trots att han har giltiga lotter."

Den där tänkte jag själv lägga upp här men du hann före....
Han är en idiot. Inte för att jag gillar postkodlotteriet, tvärtom, men de har sina regler (vilka de också förklarar i artikeln) och då är det bara att hacka i sig. Det är ju lika för alla. Taskigt att han inte var införstådd med reglerna innan men det är ändå inte postkodlotteriets fel. Sen är Aftonbladets artikel missvisande, de skriver "trots att han har giltiga lotter". Det har han inte, lotterna är ju inte giltiga på den nya adressen, de gäller för den gamla.

Sen whinar idioten över att han "inte ens fick en lott i kompensation" och "jag vill inte vara med längre"! Buhhhuuu.... postkodlotteriet var dumma mot mig, jag vill inte vara med längre!

Hade det varit tvärtom, att han flyttat och hans gamla postnummer vunnit, så hade han nog varit glad över att lotten gällde med en månads "uppsägningstid".
Citera
2013-12-02, 11:08
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article17944720.ab

"Shane Booth drömde om att släkten skulle höra av sig när de såg honom på tv.

Men inte en enda släkting har kontaktat ”Allt för Sverige”-deltagaren.

– Det är klart att man undrar om det är mig det är fel på, säger han."
Citera
2013-12-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag har hört annat. Orkar inte googla eller läsa igenom hela tråden och skulle uppskatta källor på det.

Det är först när man kommer till kassan och ska betala som man ingår ett avtal med affären. Alltså har man inte rätt att kräva att få köpa en vara till ett felmärkt pris. Näringsidkaren kan kort och gott säga "-Nej, du får inte varan till det här priset. Du får köpa den för det här priset istället. Ok?".

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pris-i-annonsen/
Citera
2013-12-03, 19:39
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Det är först när man kommer till kassan och ska betala som man ingår ett avtal med affären. Alltså har man inte rätt att kräva att få köpa en vara till ett felmärkt pris. Näringsidkaren kan kort och gott säga "-Nej, du får inte varan till det här priset. Du får köpa den för det här priset istället. Ok?".

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pris-i-annonsen/

Om man redan sålt varan till det låga priset då? Har man som näringsidkare rätt att ångra sig och ta tillbaks köpet?
Citera
2013-12-03, 19:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Dom flesta butiker viker sig dock om man påvisar vad skyltningen visar, dålig PR att göra annat
Citera
2013-12-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Om man redan sålt varan till det låga priset då? Har man som näringsidkare rätt att ångra sig och ta tillbaks köpet?

Nej, när kunden har betalat det begärda priset så kan säljaren inte ta tillbaka köpet eller komma och begära mer betalt i efterhand.
Citera
2013-12-03, 20:33
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer

Hade det varit tvärtom, att han flyttat och hans gamla postnummer vunnit, så hade han nog varit glad över att lotten gällde med en månads "uppsägningstid".

Då hade han ställt upp brett leende under "Dagens glada nyhet!"
Citera
2013-12-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster

Nej. Då är ju redan avtalet ingånget. Vad som gäller e-handel, resor m.m. har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Palkranen 2013-12-03 kl. 22:26.
Citera
2013-12-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom flesta butiker viker sig dock om man påvisar vad skyltningen visar, dålig PR att göra annat

Ja så är det ju. Butiken vinner ju inget på att bråka med en kund om några hundralappar.
Citera
2013-12-03, 22:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ja så är det ju. Butiken vinner ju inget på att bråka med en kund om några hundralappar.

Ofta beror det ju dessutom på att personalen slarvat med att ta ner skyltar eller har satt skyltar fel eller otydlig/felaktig skyltning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in