2013-12-01, 05:51
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Har någon sett FS där?

Jag vill minnas att folk endast blivit tillfrågade om dom sett FS, inte Marina. Ingen har sett FS. Marina var det inte någon som frågades om, så varför skulle folk säga ; "Nej, men det var en rund kvinna i kön, hon tog en jävla tid på sig för hon slog fel kod" om det var så?
Citera
2013-12-01, 07:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, min herre eller dam, kroppsfyndet innebär en förändring på ett helt annat sätt än du
låter påskina och det handlar nämligen uteslutande om att då har man helt enkelt det
som saknades för att fälla göken ifråga redan förra gången det begav sig.
Gökens alla lögner är genomskådade för länge sedan, det nattliga gravsstenssittandet
som borde ha varit en riktigt prövande upplevelse för rumpan på samme labile gök,
skiten han kom med att M hade åkt iväg på förmiddagen och annat uselt som kom ur
den mordiska lögnkäften för att dess ägare skulle slippa konfronteras med sin skuld till
sitt överjävligt grymma brott.

Alltsammans kring det här är så in i helvete genomskinligt och helt orimligt och duger inte
nu längre att komma med i ljuset av vad som framkommit; förhållandet med en påträffad
kropp, en avrättad kvinna med ett skott genom huvudet.
Det finns inget utrymme för andra tänkbara gärningsmän.
Motiv, tillfälle, förmåga - allt finns där hos göken med jointen och det minst sagt labila psyket.

Begrip för jösse namn att den här resningen - som alltså är något jävligt sällsynt i detta
rike - inte sker på vilka lättsinniga grunder som helst utan att det är starka grejer när
det händer och har ett närmast givet utfall: här blir det att en kvinnomördare blir skickad
rätt in i ett trevligt litet anstaltsliv för bra många år framåt.

Hon som det knullar sig i munnen på får nog börja vänja sig vid den tanken och sen får
hon se om det där förhållandet är någonting att satsa på framöver med tanke på
vad som gäller för partnerns vidkommande.

Ja alla lögner är avslöjade, alibit med kyrkogården hittade han på efter fyra timmar den 4:e augusti i hans första riktig förhör när han endast skulle höras utan att vara misstänkt och den erfarne kriminalpolisen Mario Matekovic som trodde han redan hört det mesta i otroliga alibiförsök fick ett till som då och då ger ett gott skratt i polisens fikarum.

Citat:
Det har gått en vecka sedan du såg henne. Vad har du gjort under den här tiden?

Inte mycket. Jag har varit hemma… grejat lite i trädgården. Jag har inte gjort något speciellt.

Har du bara varit hemma, hela veckan?

Jag var inte hemma natten mellan onsdag och torsdag. Annars har jag varit hemma hela tiden.

Vad gjorde du den natten?

Då var jag i Mölndal. Jag var vid min mormors grav. Det är ett ställe jag söker mig till när jag
inte mår så bra. Och eftersom vi hade bestämt att jag inte skulle vara hemma den natten, och
jag inte mådde så bra, så tog jag mig dit.

Vem hade bestämt att du inte skulle vara hemma den natten?

Det hade vi gjort ihop, och jag svarade "javisst".

Citat:
Förhöret avbryts för konsultation med åklagare kl. 19.00
Återupptas kl. 19.15.
Svensson hörd inledningsvis som "annan". Efter konsultationen med åklagare
delges Svensson misstanke om mord, han förnekar brott.

Dock är det telepositioneringen av Marinas och hennes fd sambos telefon som avslöjar de flesta lögnerna, 2010 tänkte nog inte många brottslingar på detta och det gjorde inte Marinamannen heller.

Citat:
Chefsåklagare Urban Svenkvists åsikt är att en omhäktningsförhandling skulle vara utan betydelse eftersom brottsmisstanken mot 40-åringen inte försvagats sedan Högsta domstolens resningsbeslut.
Men hur det än går med datumet för huvudförhandlingen så kommer det ändå att hållas en omhäktningsförhandling nästa vecka.

Det där är ett byrokratiskt luddigt uttryck.
Den 27:e denna månad vittnade P****k om att Marina berättat att Fr*rik stulit hennes pistol och dessutom sagt att han skulle skjuta ihjäl henne då hon sov. Han hade även berättat hur han med glykol dödade Emel*s båda katter
Citera
2013-12-01, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag kan inte se det härifrån. Hur vet du att det inte sker ett skit? Isåfall vill jag att du förklarar det rent juridiska för mig

Berätta juridiskt? Vadå juridiskt? Han gjorde sitt jobb vad är det du vill ha förklarat?
Citera
2013-12-01, 09:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
/.../ Den 27:e denna månad vittnade P****k om att Marina berättat att Fr*rik stulit hennes pistol och dessutom sagt att han skulle skjuta ihjäl henne då hon sov.
Det här är ytterligare ett indicium som inte kan sägas tala till FS:s förmån. Det sätter också fingret på vad MJ så sent som 10/7 berättat för vittnet FB om planteringsbadkar mm, och kan tyda på att FS en längre tid haft vissa tankar på att röja MJ ur vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av Aktbil. 20, s. 75f
P har funderat och kommit fram till att M sagt till honom det förvarades en pistol i ett s.k. nattvardsskåp. P vet inte vem som är ägare till pistolen men tror det var M:s pistol. P beskriver som nattvardsskåpet skulle hänga på väggen i vardagsrummet strax till vänster just när man passerat de trappstegen som finns mellan köket och vardagsrummet.
Nattvardsskåpet hängde på väggen i mitten på vardagsrummet.
P har själv varit i huset 1 gång.

M hade upptäckt pistolen var borta och konfronterat F med detta. F förnekade först han skulle ha tagit pistolen, men ändrade sig sedan och sade han har den. M har uppgivit i telefonsamtal till P att F skulle ha sagt till henne att han skulle kunna skjuta henne när hon sover.
/.../
Särskilt tillfrågad erinrar sig P att samtalet från M rörande upptäckten att pistolen var försvunnen från nattvardsskåpet rörde sig kring höst, vinter, jul 2009.
FUP, s. 168, bild 90: Hur har man kunnat undgå att se (och undersöka) det av PK ref. nattvardsskåpet!? Här finns plats för såväl pistol som ammunition. – Har tagit för givet att detta varit ett igenmurat blindutrymme. – Detta utrymme – liksom lönnutrymmet bakom flipperspelet – borde FS, om någon, ha upplyst om.

Genom vittnet PK (som känt MJ sedan 1999) vet vi nu att FS har hanterat pistolen före den s.k. provskjutningen i april 2010. – Inför den kommande rättegången i HR kan noteras att PK:s vittnesmål kommer att få stor betydelse.
Senast redigerad av letsdoit 2013-12-01 kl. 09:49.
Citera
2013-12-01, 09:19
Medlem
Citat:
Nyvaken? Jag undrar om hans byte av arbetsuppgifter kommer påverka hans deltagande i detta ärende. Du säger nej. Jag vill veta vad du bygger det på. Ta lite kaffe så du inte är så otrevlig i ditt svar innan du svarar.

Oj då, ber om ursäkt att fröken tar illa vid sig.

Är det någon som behöver vakna så är det den som kommer in med en länk 2 gngr på 4 minuter och tror att det har något med marina fallet att göra.

God dag fröken, nu låter jag er få leka vidare.

Till er som tar åt er, fortsätt era, "ifrågasättningar", "alternativa teorier" osv osv osv.....

Men tänk på det när ni lägger er för kvällen, OM Fredrik är skyldig, varför söker ni alternativa GM? Känns det inte helt åt helvete att ni försöker hjälpa en mördare?

Tjenininixen.
Citera
2013-12-01, 09:28
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
LJs beskrivning av vad han gjorde och vilka som var
närvarande på rastplatsen är av naturliga orsaker knapphändig.

Det är alltså naturligt att ljuga och förtiga sanningen om man har gjort något olagligt. Bra att veta!

För mig är det mer naturligt att lämna knapphändiga uppgifter om man är "as kalas" som Lulliga Lelle.
Citera
2013-12-01, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Skärp DIG Nu har ju ingen rätt ännu fällt FREDRIK- Så att använda ordet MÖRDARE är väl lite magstarkt! Har du några bevis kontakta polisen.

Logiken verkar tryta för folk på morgonen, OM han är skyldig till mord SÅ är han mördare, hur tänkte du nu? Jag förstår marinas desperation att umgås med neddankade pundare utan möjlighet till logiskt tänkande.
Citera
2013-12-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Drick nu ditt morgonkaffe så du kommer till sans.

Hur tänkte DU själv. FS har ännu inte fällts för mord! Alltså är han ingen mördare.
nuff sagt. Sluta gnabbas

VA? Så man har bara mördat och är mördare OM man fälls?

Det har inte skett ett mord med andra ord? Ingen är mördad, ingen är död?
Citera
2013-12-01, 10:02
Bannlyst
Citat:
Att du inte kan föra en dialog har du ju visat förr, jag har inte sagt att hans byte av arbetsuppgifter har med Marinafallet att göra. Jag ställde en fråga om det kommer att påverka hans roll i Marinafallet. Men eftersom du inte kan svara på den frågan överhuvdtaget så hoppas jag att någon annan gör det.

Mellan 7.05 och 9.04 är det mer än fyra minuter....

Jag är ingalunda expert, men av de som har kunskap så är det rätt att HD kan ompröva sina beslut vid behov.
Eftersom detta är en unik händelse finns det inget facit, men nu är Lambertz petad och då kan tänkas att någon gör en hemställan till HD att ompröva beslutet.

Om inte annat för att undvika en till rättsskandal, och att inte slösa med allmänna medel i en meningslös rättegång, samt slita på anhörigas nerver.

I resningen gick advokaten inte in med sakfrågan eftersom nyhetsvärdet inte ansågs uppfyllt.
Om man argumenterat i sakfrågan hade konsekvensen varit följande:

- LJ anger en tidpunkt för sin observation när teknisk bevisning visar att hon levde & chatade.
- Det finns hårstrån som inte är undersökta som tyder på att de kommer från annan person (2 ljusbruna)
- Ingen ny teknisk bevisning finns.
- Fingeravtrycken är inte undersökta närmare.
- Francois som M chatade med sist är inte identifierad.
- Vittnet R*ne som letade efter Ms bil såg den INTE på parkeringen, han kollade extra nog på södra delen.

Det är lätt att förstå att resning ej hade beviljats, här skall man inte glömma att föredragande justitieråd inte godkände resning UTAN att höra på motargument i sakfrågan.

Så det kan finnas anledning att ompröva Lambertz omdöme i resningen.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-12-01 kl. 10:09.
Citera
2013-12-01, 10:03
Bannlyst
GP skriver som tredje tidning om advokatens krav:http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2195465-advokaten-kraver-marina-rattegang-fore-jul

[QUOTEAdvokaten som försvarar 40-åringen som misstänks för mordet på Marina Johansson 2010 vill att rättegången hålls inom två veckor från i fredags,][/quote]

Även en krönikör på GP skriver om mordet,Sarah Britz: En chans till upprättelse:http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2162052-sarah-britz-en-chans-till-upprattelse

Då kan ni tänka er vad mycket tidningarna ska skriva om rättegången när den börjar,
det är ju ett av Sveriges mest mediabevakade mordfall.
Framförallt är det ett av Sveriges mest solklara mordfall.
Ny bevisning kommer in hela tiden nu som inte fanns med i resningsansökan, analysresultat etc.
Sid 75-77: Nytt vittne den 27:e november som marina berättat för om att Fr*drik tagit hennes pistol och även sagt att han ska skjuta henne när hon sover, vilket han gjorde. Han ska även berättat för Marina hur han dödade Emel*s båda katter med glykol
Citera
2013-12-01, 10:12
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Ja alla lögner är avslöjade, alibit med kyrkogården hittade han på efter fyra timmar den 4:e augusti i hans första riktig förhör när han endast skulle höras utan att vara misstänkt och den erfarne kriminalpolisen Mario Matekovic som trodde han redan hört det mesta i otroliga alibiförsök fick ett till som då och då ger ett gott skratt i polisens fikarum.

Dock är det telepositioneringen av Marinas och hennes fd sambos telefon som avslöjar de flesta lögnerna, 2010 tänkte nog inte många brottslingar på detta och det gjorde inte Marinamannen heller.

Det där är ett byrokratiskt luddigt uttryck.
Den 27:e denna månad vittnade P****k om att Marina berättat att Fr*rik stulit hennes pistol och dessutom sagt att han skulle skjuta ihjäl henne då hon sov. Han hade även berättat hur han med glykol dödade Emel*s båda katter

Är detta något att inte "kommit ihåg" förrän nu? Eller har han nämnt detta förut? (DET tror jag inte han gjort, det hade ju inte hamnat i slasken)

Är det bara jag som finner det konstigt att man minns detta nu först? Hur kontrollerar man en sådan uppgift? "Den sa att... " när huvudkällan är mördad? Fan vad knepigt och klantigt detta fall känns.

Är FS skyldig så känns det ändå som han har en chans att bli fri.
Citera
2013-12-01, 10:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag är ingalunda expert, men av de som har kunskap så är det rätt att HD kan ompröva sina beslut vid behov.
Eftersom detta är en unik händelse finns det inget facit, men nu är Lambertz petad och då kan tänkas att någon gör en hemställan till HD att ompröva beslutet.

Om inte annat för att undvika en till rättsskandal, och att inte slösa med allmänna medel i en meningslös rättegång, samt slita på anhörigas nerver.

I resningen gick advokaten inte in med sakfrågan eftersom nyhetsvärdet inte ansågs uppfyllt.
Om man argumenterat i sakfrågan hade konsekvensen varit följande:

- LJ anger en tidpunkt för sin observation när teknisk bevisning visar att hon levde & chatade.
- Det finns hårstrån som inte är undersökta som tyder på att de kommer från annan person (2 ljusbruna)
- Ingen ny teknisk bevisning finns.
- Fingeravtrycken är inte undersökta närmare.
- Francois som M chatade med sist är inte identifierad.
- Vittnet R*ne som letade efter Ms bil såg den INTE på parkeringen, han kollade extra nog på södra delen.

Det är lätt att förstå att resning ej hade beviljats, här skall man inte glömma att föredragande justitieråd inte godkände resning UTAN att höra på motargument i sakfrågan.

Så det kan finnas anledning att ompröva Lambertz omdöme i resningen.
Det är nog bättre att låta rättegången genomföras, även om det kostar pengar. I annat fall får vi en ny dolkstötslegend, och många kommer att hävda att rättegången stoppades med oriktiga metoder, en dolkstöd i ryggen.

Om rättegången genomförs och FS frias, kommer alla att inse att efter tre prövningar finns det inte tillräckligt bevis mot FS, och han ska gå fri. Eller kanske inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in