Citat:
Ursprungligen postat av
Pastakrydda
Att du inte kan föra en dialog har du ju visat förr, jag har inte sagt att hans byte av arbetsuppgifter har med Marinafallet att göra. Jag ställde en fråga om det kommer att påverka hans roll i Marinafallet. Men eftersom du inte kan svara på den frågan överhuvdtaget så hoppas jag att någon annan gör det.
Mellan 7.05 och 9.04 är det mer än fyra minuter....
Jag är ingalunda expert, men av de som har kunskap så är det rätt att HD kan ompröva sina beslut vid behov.
Eftersom detta är en unik händelse finns det inget facit, men nu är Lambertz petad och då kan tänkas att någon gör en hemställan till HD att ompröva beslutet.
Om inte annat för att undvika en till rättsskandal, och att inte slösa med allmänna medel i en meningslös rättegång, samt slita på anhörigas nerver.
I resningen gick advokaten inte in med sakfrågan eftersom nyhetsvärdet inte ansågs uppfyllt.
Om man argumenterat i sakfrågan hade konsekvensen varit följande:
- LJ anger en tidpunkt för sin observation när teknisk bevisning visar att hon levde & chatade.
- Det finns hårstrån som inte är undersökta som tyder på att de kommer från annan person (2 ljusbruna)
- Ingen ny teknisk bevisning finns.
- Fingeravtrycken är inte undersökta närmare.
- Francois som M chatade med sist är inte identifierad.
- Vittnet R*ne som letade efter Ms bil såg den INTE på parkeringen, han kollade extra nog på södra delen.
Det är lätt att förstå att resning ej hade beviljats, här skall man inte glömma att föredragande justitieråd inte godkände resning UTAN att höra på motargument i sakfrågan.
Så det kan finnas anledning att ompröva Lambertz omdöme i resningen.