2013-11-28, 16:23
Medlem
egon2bs avatar
Den före detta politikern Anders Sundström lät sig intervjuas i SR-Ekots-Lördagsintervju. Han har kvar politikernas standardfras »Vi ska inte glömma att ...« och varianter på den. Då förstår man att de sakliga argumenten är svaga.

Vi ska inte glömma att sedan Apoteket splittrades så har medborgarna på Östermalm aldrig mer än 300 meter till närmsta droghandel. Vi ska helst glömma att tjogtals Apotek i glesbygd blivit stängda. Aldrig hör man en politiker eller Anders Sundström (i styrelsen för Vattenfall) säga »Ni ska helst glömma att vi schabblade bort 30 000 000 000 SEK-iner på Nuon«.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
... Att man inte får svar från en politiker är dock förståeligt eftersom de inte arbetar med hur-frågorna. Att man inte får svar från chefer som arbetar med hur-frågor är däremot anmärkningsvärt och allvarligt.
Politiker jobbar i högsta grad med hur-frågor:
Hur ska vi locka maximalt antal väljare utan att riskera en svekdebatt när vi nått taburetterna?

Hur ska vi klara fyraprocentsspärren utan att kannibalisera på näst bästa alternativet, som är mycket sämre, det ska vi inte glömma?

Hur ska vi få folk att komma ihåg succé-historierna och glömma fadäserna?

Hur ska jag kort efter en valförlust kunna bli PR-konsult utan att det skadar partiet?

Hur ska vi driva miljöpolitik utan att det skadar näringslivets starka män?
Citera
2013-11-28, 16:23
Medlem
Citat:
Så enkelt är det inte. Den person som får frågan skulle kunna beskriva i generella termer vad som kan ligga till grund för olika tolkningar utan att gå in i det enskilda ärendet. Det är ju inte endast ministrar som använder sig av uttrycket "...kan inte kommentera enskilda fall". Det gäller ju i synnerhet chefer för statliga myndigheter och kommunala verksamheter som har till uppgift att värna om medborgarnas behov. Att man inte får svar från en politiker är dock förståeligt eftersom de inte arbetar med hur-frågorna. Att man inte får svar från chefer som arbetar med hur-frågor är däremot anmärkningsvärt och allvarligt.
Som sagt, myndighetsföreträdarna får oftast inte diskutera enskildas personliga förhållanden pga sekretess. Ibland innebär även mer svepande diskussioner att man indirekt avslöjar sekretessbelagda uppgifter.

Jag förstår att man tycker det låter drygt när folk säger så, men någon plattityd är det inte.
Citera
2013-11-28, 16:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Som sagt, myndighetsföreträdarna får oftast inte diskutera enskildas personliga förhållanden pga sekretess. Ibland innebär även mer svepande diskussioner att man indirekt avslöjar sekretessbelagda uppgifter.

Jag förstår att man tycker det låter drygt när folk säger så, men någon plattityd är det inte.

Du läste inte vad jag skriver.

I stället för att komma med en undanflykt [som visserligen är sann rent juridiskt] bör man tillmötesgå frågan genom att ge en generell syn på frågan som sådan. Det är en väsentlig skillnad mellan att diskutera enskilda situationer och att diskutera situationer som sådana för att förstå vad som kan ligga till grund för beslut av olika slag. Om den enskilde ger journalisten en fullmakt att ärendet får diskuteras finns det för övrigt inga hinder för myndighetsutövaren att diskutera sakfrågan.

Det är och förblir en trotsig plattityd.
Citera
2013-11-28, 16:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Politiker jobbar i högsta grad med hur-frågor:

Du måste lära dig skillnaden mellan den politiska processen och myndighetsutövningen. Politikerna har vad-frågan och tjänstemännen hur-frågan vad beträffar uppdragen gentemot medborgarnas direkta behov.
Citera
2013-11-28, 17:00
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Att avsluta en mening med "kan jag tycka..."
Jag retar mig mer på folk som börjar en mening med "Så här tanker jag..." eller "Jag tänker så här...".

"Det får stå för honom" är en annan ganska meningslös kommentar.
Citera
2013-11-28, 17:04
Medlem
Citat:
Du läste inte vad jag skriver.

I stället för att komma med en undanflykt [som visserligen är sann rent juridiskt] bör man tillmötesgå frågan genom att ge en generell syn på frågan som sådan. Det är en väsentlig skillnad mellan att diskutera enskilda situationer och att diskutera situationer som sådana för att förstå vad som kan ligga till grund för beslut av olika slag. Om den enskilde ger journalisten en fullmakt att ärendet får diskuteras finns det för övrigt inga hinder för myndighetsutövaren att diskutera sakfrågan.

Det är och förblir en trotsig plattityd.
Jag tror aldrig jag hört om ett enda konkret fall där samtycke från enskild lämnats och där beslutande tjänsteman ändå vägrat uttala sig med hänvisning till just sekretess till skydd för enskild. Om du känner till ett sånt fall får du gärna upplysa mig.

Edit: Såg att jag råkat skriva från mitt smurfkonto. /Douchetard
Citera
2013-11-28, 17:12
Medlem
Morgonribbas avatar
Fler plattityder:

- "gör om, gör rätt"
- "jobba med sig själv"
- "X levererar verkligen i sin roll som ..."
- "vi värnar om pensionärernas / barnens / HBT-folkets bästa" - en plattityd eftersom motsatsen vore svår att tänka sig. Att säga innehållslösa självklarheter med emfas, som om det vore första gången någon sa det.

Fejsbook-modeord:

- "bra där"
- "bästaste, finaste"
Citera
2013-11-28, 17:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Jag tror aldrig jag hört om ett enda konkret fall där samtycke från enskild lämnats och där beslutande tjänsteman ändå vägrat uttala sig med hänvisning till just sekretess till skydd för enskild. Om du känner till ett sånt fall får du gärna upplysa mig.

Det har hänt på lokal nivå, men tjänsteutövarna brukar ändå försöka hävda att de inte får uttala sig. Det är naturligtvis besvärligt att bli granskad eftersom myndighetsutövningen inte sällan är olika från fall till fall av olika skäl, trots att förutsättningarna är likvärdiga.
Citera
2013-11-28, 17:20
Medlem
aloe99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Jag retar mig mer på folk som börjar en mening med "Så här tanker jag..." eller "Jag tänker så här...".

"Det får stå för honom" är en annan ganska meningslös kommentar.
Ja jag säger då det
Citera
2013-11-28, 17:31
Medlem
"Känslan som uppstår när....." + lägg in valfri smörja.. Sägs och skrivs fan överallt.

Även ordet "mysigt" som konstant används om alla situationer.. Speciellt sådana situationer jag endast ser som jävligt tråkiga.
Citera
2013-11-28, 17:40
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Fler plattityder:

- "gör om, gör rätt"
- "jobba med sig själv"
- "X levererar verkligen i sin roll som ..."
- "vi värnar om pensionärernas / barnens / HBT-folkets bästa" - en plattityd eftersom motsatsen vore svår att tänka sig. Att säga innehållslösa självklarheter med emfas, som om det vore första gången någon sa det.

Fejsbook-modeord:

- "bra där"
- "bästaste, finaste"

Gah! "Gör om, gör rätt" är ett av mina största hatobjekt. Utgör ofta en del av arga forumposter där folk inte kan stava, samtidigt som de använder alldeles för många utropstecken:

"Inte fan har ni gjort rätt där va,, Just d,,,,, E DE SÅ SVÅRT ATT FATTA???? GÖR OM GÖR RÄTT!!!!!"
Citera
2013-11-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwito
"Känslan som uppstår när....." + lägg in valfri smörja.. Sägs och skrivs fan överallt.
Spinner vidare: Kanske inte riktigt en plattityd, men folk som gillar såna memegrupper brukar även tycka att rätt dåliga vitsar är jääätteroliga och edgy om de görs i serieform med trollface eller liknande figurer. Jag hatar dessa människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in