2010-11-06, 01:53
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Ja, och varför inte lägga ner biblioteken?

Bibliotek utan kunder är såklart onödiga och överflödiga och bör läggas ner.

Citat:
Och slopa bidrag för ungdomsverksamheter, osv?

Ungdomsverksamheter riktar sig förhoppningsvis till en grupp utan större medel, så kallade ungdomar.

Folkmusiker riktar sig knappast till någon resurssvag grupp. Vill denna resursstarka grupp inte betala för sin konsumtion av folkmusik så är det knappast mitt ansvar att betala för dom.

Citat:
De får väl betala ur egen ficka, som alla andra...? "Rör inte mina skattepengar", liksom. Du är så ogin och girig, att jag tycker en smula synd om dig.

Jag gillar Tom Waits. Tycker du det är rimligt att du skall betala för att jag skall kunna lyssna på honom?

Citat:
Tänkte många fler som du tänker, så hade antagligen inte dagens demokrati sett gryningsljuet ens.

Värre struntprat är nog svårt att finna.

Citat:
Sverige har en lång tradition av föreningsverksamhet, och den har flera postitiva, och både direkta och indirekta, samhällsvinster (dock inga du kan räkna ut på en miniräknare). Jag har själv suttit i föreningsstyrelser, i lite olika sammanhang, och jag tycker det är en väldigt fin tradition där medborgarna kan engagera sig i sådant som berör dem. I det stora hela handlar det heller inte om några stora kostnader.

Föreningsverksamhet kan mycket väl vara alldeles förträffligt, det håller jag med om.

Citat:
Nog tycker jag att svensk folkmusik har sin plats i det svenska samhället - även om genren nu råkar vara okommersiell och att man då alltså tar emot ett och annat statligt bidrag. Om inte annat så är ju både musik och dräkter en del av svensk historia.

Då får väl du betala för den. Jag tycker Tom Waits har sin plats i det svenska samhället, inte fan ser jag dig betala för min konsumtion av honom.
Senast redigerad av Lommi 2010-11-06 kl. 01:55.
Citera
2010-11-06, 02:30
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Bibliotek utan kunder är såklart onödiga och överflödiga och bör läggas ner.
Under ett slag såg det lite mörkt ut för en del bibliotek, men så satsade man statliga bidrag på nya, fräscha, lokaler, datorer och internet.

Citat:
Jag gillar Tom Waits. Tycker du det är rimligt att du skall betala för att jag skall kunna lyssna på honom?
Nu misstänker jag, i och för sig, att Waits säljer fint på egen hand.

Citat:
Värre struntprat är nog svårt att finna.
Det läggs ner statliga pengar på allt som hör till den svenska historien också, såsom Museer för att den inte kan betala sig själv. Vart ska vi sätta gränsen, tycker du?

Citat:
Föreningsverksamhet kan mycket väl vara alldeles förträffligt, det håller jag med om.
Ja, jag skulle bli mycket förvånad om svensk folkdans inte finanseras via föreningsbidrag.

Citat:
Då får väl du betala för den. Jag tycker Tom Waits har sin plats i det svenska samhället, inte fan ser jag dig betala för min konsumtion av honom.
Ja, så kom vi till nötens kärna: Mine mine mine, som fiskmåsarna i Finding Nemo uttrycker det. Om det hade rört sig om avgörande stora summor så kunde jag förstå resonemanget, nu handlar det mest om politiska ståndpunkter, dvs principen! Jag är dock inte mycket för principresonemang, som nästan alltid är fjuttiga till sin karaktär.
Citera
2010-11-06, 02:40
Bannlyst
Citat:
Då är den naturliga utvecklingen att den folkmusik som inte kan överleva på dessa "tiotusentals fantaster" dör ut. Inte att den hålls vid liv genom konstgjort andning.

Folkmusiken måste bara moderniseras för att passa in i 2000-talet. Gnissel på discoteken är inte speciellt många intresserade av men remixad folkmusik med lite discodunk skulle nog fungera!?

Nu är det nog många som inte tror att det skulle fungera men Vanessa Mae är ett perfekt exempel på att det faktiskt skulle fungera!
Senast redigerad av Toledomahn 2010-11-06 kl. 02:44.
Citera
2010-11-06, 06:35
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Problemet är ju att här blandas flera diskussioner. Å ena sidan har vi frågan om någon kultur alls ska vara skattefinansierad, och där har vi den vanliga positionerna. Å andra sidan har vi diskussionen mellan de som tycker att kultur kan stödjas med skattepengar, och då gäller frågan om bara svensk folkmusik ska stödjas och vad svensk folkmusik i så fall är. Det första man kan göra här är att inte använda halmgubbar.

Nu verkar ju tråden dessvärre ändå gå åt varför-skall-jag-betala-för-något-som-jag-personligen-inte-gillar-att-lyssna-på-hållet som det redan finns många och långa trådar kring, men ursprungsdiskussionen blir ju riktigt intressant bara som en konflikt mellan två grupper som bägge anser att det finns ett svenskt folkligt kulturarv som bör understödjas med offentliga medel men där teoretikerna kommer i konflikt med praktikerna. Festligt nog kanske det hela inte så lite påminner om hur 1968-studenternas akademiska marxister försökte ansluta sig till det arbetande folket men fick kalla handen.
Citera
2010-11-06, 08:11
Medlem
chainmails avatar
Green77, varför tror du det finns stöd till folkmusik? Är det för att den är populär och kan existera utan skattefinansiering?
Nej, det är för att den är en del av vårt kulturarv och därför ska kunna existera och utvecklas.

Vem ska bestämma över vilka som ska få stöd? Vad har det med saken att göra om man styr stödet till att endast gälla svensk folkmusik? Varför? Är utländsk folkmusik en del av svenskt kulturarv? Tycker du det är rätt att utländsk folkmusik/kultur ska få stöd/dela på samma kaka av svenska skattemedel för sin existens och utveckling? Får svensk kultur samma möjligheter till utveckling i invandrarnas hemländer? Stryp det skattefinansierade och helt omotiverade stödet till utländsk kultur och utländska kulturföreningar helt!

Att använda folkmusik som ett slagträ i försvaret av mångkulturen är inte bara förkastligt, det är oförskämt och skapar badwill bland de som mest skulle kunna tänka sig att stödja er.

Efter att jag såg den fule, pk-skadade och intellektuellt handikappade representanten för svensk folkmusik i Go’morron-soffan härförleden är jag numera övertygad om att de svenska folkmusiker som står bakom dessa åsikter ej förtjänar svenska skattemedel för sin verksamhet, inte en krona av mina inbetalningar vill jag ska gå till såna spån! Han kan likaväl börja spela bongotrummor då de säkert är en väsentlig del av svensk folkmusik...
Senast redigerad av chainmail 2010-11-06 kl. 08:14.
Citera
2010-11-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toledomahn
Folkmusiken måste bara moderniseras för att passa in i 2000-talet. Gnissel på discoteken är inte speciellt många intresserade av men remixad folkmusik med lite discodunk skulle nog fungera!?

Nu är det nog många som inte tror att det skulle fungera men Vanessa Mae är ett perfekt exempel på att det faktiskt skulle fungera!

Jag tycker inte Vanessa Mae är ett så bra exempel. Hon har egentligen inte fokuserat på folkmusik utan snarare mer 'fiol till diskodunk' om något. Men jag förstår poängen och håller med i sak. Ett annat mer relevant exempel är faktiskt Nordman. Även om de är lite passé idag så boostade dom faktiskt folkmusiken ganska mycket ute i stugorna
Citera
2010-11-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Green77, varför tror du det finns stöd till folkmusik? Är det för att den är populär och kan existera utan skattefinansiering?
Nej, det är för att den är en del av vårt kulturarv och därför ska kunna existera och utvecklas.

Vem ska bestämma över vilka som ska få stöd? Vad har det med saken att göra om man styr stödet till att endast gälla svensk folkmusik? Varför? Är utländsk folkmusik en del av svenskt kulturarv? Tycker du det är rätt att utländsk folkmusik/kultur ska få stöd/dela på samma kaka av svenska skattemedel för sin existens och utveckling? Får svensk kultur samma möjligheter till utveckling i invandrarnas hemländer? Stryp det skattefinansierade och helt omotiverade stödet till utländsk kultur och utländska kulturföreningar helt!

Att använda folkmusik som ett slagträ i försvaret av mångkulturen är inte bara förkastligt, det är oförskämt och skapar badwill bland de som mest skulle kunna tänka sig att stödja er.

Jag tycker Pinkskin i inlägg #194 uttrycker ganska väl varför svensk folkkultur ska ha stöd. Med tillägget att om vi inte låter folkmusiken fortsätta utvecklas utan en massa partipolitiska krafter så kommer den att dö ut. Man kan inte konservera folkkultur. Däremot kan man dokumentera. Och det görs och ska också göras.

Varför? För att det i praktiken blir en ganska pajig och konstig diskussion när man ska börja sätta godkänt/icke godkänt-stämplar på vad det är man sysslar med. Jag är ledsen men det här har jag utvecklat i olika formuleringar så många gånger att jag tycker det är överflödigt att göra det igen. Läs mina tidigare inlägg så tror jag du får svar!

Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Efter att jag såg den fule, pk-skadade och intellektuellt handikappade representanten för svensk folkmusik i Go’morron-soffan härförleden är jag numera övertygad om att de svenska folkmusiker som står bakom dessa åsikter ej förtjänar svenska skattemedel för sin verksamhet, inte en krona av mina inbetalningar vill jag ska gå till såna spån! Han kan likaväl börja spela bongotrummor då de säkert är en väsentlig del av svensk folkmusik...

Till skillnad från dig så känner jag Lars Farago väl. Och den beskrivningen du gör får stå för dig.
Citera
2013-01-01, 23:27
Medlem
ucklumarbogas avatar
Såg att tråden var ganska gammal och orkar inte läsa igenom allt men har skummat det mesta. En av de större orsakerna till att diverse hembygdsföreningar inte tar emot bidrag från SD är att merparten av folkdansringarna och dess spelmän drivs av vänstervridna proggare från 70-talet som är väldigt positiva till invandring och integration. Dessutom har den svenska folkmusiken berikats och utvecklats väldigt mycket tack vare influenser från andra länders folkmusik. Vilket jag själv bara ser som ett positivt tillskott då många band jag gillar har gjort fantastiska plattor med mix av svensk folkmusik och till exempel mellanöstern eller indisk folkmusik. Några exempel är Mynta och Den Fule. Rasism hör inte hemma i musiken, punkt!
Citera
2013-01-02, 23:20
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
...Festligt nog kanske det hela inte så lite påminner om hur 1968-studenternas akademiska marxister försökte ansluta sig till det arbetande folket men fick kalla handen.

Visst är världen ironisk ? De korkade folkmusikerna begriper ju inte att deras främsta vänner finns inom den nationella rörelsen, och att begreppet "leva på sin musik" kan bli verklighet om man accepterar detta stöd.

Låt oss därför gapskratta nästa gång vi möter en städerska som säger: Jag drömde om att spela nyckelharpa inom folkmusiken, men p g a pengabrist fick jag bli städerska istället. - Skyll sig själv, säger man då !
Citera
2013-11-27, 22:55
Medlem
Kabeldragares avatar
Svenska folkmusiker fördömer SD

Något som majoriteten av Sveriges traditionsbärare verkar dela, är föraktet för Sverigedemokraterna. Jag själv kommer från en familj av folkmusiker och delar min släkts passion. Sverigedemokraterna vill lägga ner massvis med pengar på folkdans och traditionell musik från Sverige, men slopa stöd för dans och musik från andra länder.
Här talar några framstående folkmusiker om varför Sverigedemokraterna är ute och cyklar:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2487&artikel=4102334
http://www.vf.se/kronikor/ps/ale-moller-band-%E2%80%93-en-mardrom-sd
http://folkblogg.blogspot.se/2011/12/ett-oppet-brev-till-jimmie-fran.html
https://www.facebook.com/pages/Folkmusiker-mot-fr%C3%A4mlingsfientlighet/153536448015133

Finns det någon här på flashback som anser sig vara en traditionsbärare? Ställer ni er bakom den politik, som värdesätter musik olika högt?
Citera
2013-11-27, 23:01
Medlem
Låt folket själv välja vad de ska lägga sina pengar på. Sluta försöka detaljstyra folket.
Senast redigerad av Drenn 2013-11-27 kl. 23:29.
Citera
2013-11-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare
Något som majoriteten av Sveriges traditionsbärare verkar dela, är föraktet för Sverigedemokraterna. Jag själv kommer från en familj av folkmusiker och delar min släkts passion. Sverigedemokraterna vill lägga ner massvis med pengar på folkdans och traditionell musik från Sverige, men slopa stöd för dans och musik från andra länder.
Här talar några framstående folkmusiker om varför Sverigedemokraterna är ute och cyklar:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2487&artikel=4102334
http://www.vf.se/kronikor/ps/ale-moller-band-%E2%80%93-en-mardrom-sd
http://folkblogg.blogspot.se/2011/12/ett-oppet-brev-till-jimmie-fran.html
https://www.facebook.com/pages/Folkmusiker-mot-fr%C3%A4mlingsfientlighet/153536448015133

Finns det någon här på flashback som anser sig vara en traditionsbärare? Ställer ni er bakom den politik, som värdesätter musik olika högt?

Det borde så klart vara en självklarhet att bevarandet av svensk kultur, t ex folkmusik, är ett renodlat svenskt ansvar. Det svenska kulturarvet kan inte föras vidare av något anat folk, eller något annat land. På samma sätt är det givetvis inte en svensk angelägenhet att bevara andra folks kultur, utan det måste åvila dessa själva, eller deras respektive länder.

Sverige kan inte vara ett världsmuseum där all världens kultur återfinns... utom den svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in