Citat:
Ursprungligen postat av
JedemDerSeine
Trots att jag har stor respekt för dina i övrigt förnuftiga åsikter, så vill jag protestera emot att Du generaliserar kvinnors förmåga att utstå krigets prövningar. Jag ser hellre att kraven individualiseras, utan att ta hänsyn till könet, och istället låta de kvinnor, som uppfyller kraven inta sin rättmätiga plats, att på lika villkor få strida för nationen. Det är sannerligen på tiden att alla får chansen att visa vad de duger till, oavsett vilket kön de råkar ha.
Det handlar inte om individens förmåga, det handlar om gruppdynamik. Det är ligger i den manliga instinkten att försvara våra kvinnor, detta påverkar vårt omdöme negativt.
Det behöver alltså inte bero på kvinnorna att dem inte är lämpliga att ha i stridande befattningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
M.Skillt
Personligen anser jag inte att kvinnor gör sig särskilt bra i stridande förband av flera olika anledningar, MEN de har absolut en plats i försvarsmakten. Lottakåren, försvarets civila radiosamband, etc etc är platser där det bevisats gång på gång att kvinnor är nödvändiga och gör ett strålande jobb inom försvarsmakten. Allmän värnplikt är inte bara något som behövs för att säkra landet och folkets fortlevnad utan även en institution där unga män och kvinnor får lära sig ta ansvar för andra än sig själv, en erfarenhet de tar med sig ut i arbetslivet. Det är givetvis inget vi ska exkludera kvinnor ifrån, men vi måste utgå från de faktiska förutsättningar som män och kvinnor har och därefter tillsätta de olika tjänsterna.
Så det korta svaret är; Givetvis bör allmän värnplikt införas och det så fort som nationalister har möjlighet att påverka försvarspolitiken.
/Micke
Civilförsvaret, håller jag med om, är det också oerhört angeläget att återupprätta/få ordning på!
Även återupprättandet av driftsvärnen vore önskvärt! Detta då infrastrukturen är så mycket viktigare nu då, bland annat, det regionala självförsörjandet är så mycket lägre än vad det varit historiskt!
Vårt samhälle är också oerhört mycket beroende av våra el, tele, data nät och det är ju givetvis oerhört naivt att förlita sig på att kunna köpa dessa funktioner från "marknaden" i händelse av ofred!!
Även sjukvården bör givetvis inkluderas i civilförsvaret, och dimensioneras för det värsta tänkbara!
Den rådande doktrinen, som verkar utgå ifrån en naiv tro på att det aldrig mera kan bli krig i Europa är naiv och påminner allt för mycket om hur dom styrande i Sverige tänkte på 20-talet.
Vilket höll på att få mycket allvarliga konsekvenser för Sverige några år senare!!