Citat:
Ursprungligen postat av
mhn
Jag är en kommentator på Avpixlat, men har dock inte kommenterat om de sakerna som ts hänvisar till. Personligen så bryr jag mig inte om nyhetsuppläsare vill klä sig i dessa symboler från sagornas värld, det kan t o m göra det hela lite roligare att se på. En dag så har någon burka på sig, den andra dagen är det någon som har ett stort kors runt halsen och den tredje dagen sitter det någon som klätt ut sig till Klingon. Det jag kan bli lite upprörd över är att det görs skillnad på vilken kostymering de får ha på sig, får någon ha slöja så ska banne mig någon annan få ha ett kors på sig, och vice versa. Dock förlorar de lite i trovärdighet när de visar att de på fullt allvar tror på sagor, men det är en annan diskussion.
Fast det görs ju ingen skillnad på vilken kostymering de får ha på sig; varken SVT eller NRK tillåter slöja på sina nyhetsuppläsare, lika lite som de tillåter t.ex. kors.
De som gör skillnad är ju kommentatorerna. I två hyfsat lika scenarion så har de helt olika uppfattning beroende på om det handlar om en muslimsk eller en kristen symbol.
För övrigt så håller jag med om att det är riktigt löjligt att överhuvudtaget gå runt med det du kallar sagosymboler. Den som bär dessa för att visa sin religiösa tillhörighet visar istället i mina ögon bara hur outbildade de är. Men det är en helt annan diskussion som vi kan ta någon annanstans.