2013-11-19, 14:21
Medlem
Stämmer det att det bara var ett femtontal förhör med KJ under den tid han satt häktad innan åtal blev väckt?
Citera
2013-11-19, 14:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Gör mindre i Norrbotten, där det inte finns några vildsvin.

Det finns väl att köpa i affären även där. Frågan är om en köttbit som köps i affär fortfarande innehåller kadaverin. Snart är det jul och då ska det smaka gott med lite kadaverin i julskinkan.
Citera
2013-11-19, 14:45
Medlem
Popcorn76s avatar
Jag har funderat lite varför VB åkte till KJ egentligen. Jag vet att hon sa att hon skulle plugga för att slippa bli distraherad av datorn. Men det känns inte som hela sanningen. Jag menar vilken pluggro får hon hos KJ? Ett ex som hon varit tvungen att säga ifrån att det inte kommer att bli annat än vänskap mellan dem, i en svinstia, tv, prat osv.. Hon hade ju kunnat gå vart som helst, det var ju eftermiddag. Varför hos KJ?
En teori är ju att hon hade intentionen att gå till MB sedan, det är ju gångavstånd från KJ och hon fick ju skjuts dit. Kanske var det därför MB verkar ha varit stressad hem från restaurangen. Det var ju ett ganska kort besök för en finmiddag när man firar att ett av deras barn gift sig. Dessutom var det lördag. Det var väl något luddigt vittnesmål där Kj sagt att hon hade ett ärende i Sävast.
En annan är att hon ville göra MB svartsjuk/orolig. Hon visste att han skulle ut och äta med frugan och det kändes jobbigt, hon ville ju vara den som han tog med sig. Hon ville att han skulle bli orolig och komma och rädda henne. Hade hon varit rädd på riktigt hade hon väl inte smsat MB utan verkligen ringt 112. Smsen till MB kom väl efter det "felslagna" larmnumret?

Varför funderar jag över detta? Jo, om KJ insåg att hon utnyttjat honom kan han ha flippat. Han kanske inte heller förstod varför hon skulle sitta hos honom och tolkade det som något annat. Han kanske hade hopp om henne trots att hon sagt ifrån.
Citera
2013-11-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ofrånkomligt att det regnar in partsinlagor i ett mordfall som är så känsloladdat som mordet på Vatchareeya Bangsuan. Det förekommer partsinlagor till förmån för både KJ och MB, men med påtaglig slagsida av MB-supporters tycks det. Verkar vara en populär herre ..

Jag tror inte han är mer populär än någon annan. Han är helt enkelt inte gärningsmannen. TR anser anser det också.
Citera
2013-11-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Gör mindre i Norrbotten, där det inte finns några vildsvin.

En rå vildsvinsstek markerar hunden den? Lite undrande bara.
Citera
2013-11-19, 14:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Sopprot. Hon visste väl inte att han skulle mörda henne i förväg???? Nu börjar jag bli förbannad på din idioti, och andras. Läs mitt inlägg ovan och fundera. Vad tror du hände mellan att Vatchareeya ringde 112 klockan 17, tills hon aldrig mer kunde kunde nå omvärlden, klockan 18.40? Gissa! Hon måste ha varit livrädd, och denna stackars student hade bara tänkt plugga. KJ var på helt annat humör. HAN VAR KNÄPP! Hon skrev det, det måste vara ett oerhört starkt bevis för att KJ tagit livet av henne, och ingen annan. Det står inte "de", eller hur??? Utan HAN ÄR KNÄPP. Såja, då har vi inga fler gm heller. Det är HAN; HAN, HAN! FATTA!

Men det är väl MB som säger att det stod så. SMSet är ju raderat och kunde inte återskapas..
Citera
2013-11-19, 14:58
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns väl att köpa i affären även där. Frågan är om en köttbit som köps i affär fortfarande innehåller kadaverin. Snart är det jul och då ska det smaka gott med lite kadaverin i julskinkan.

Jag har aldrig sett vildsvinskött i någon affär där jag bor (har heller inte letat), och då bor jag ändå tiotals mil söder om Boden. Vill man ha viltkött och bor i Norrbotten så går man inte till butiken och köper till ockerpris, man köper av den lokala lappen/jägaren eller "råkar" köra över en ren

Men vill man absolut ha tag i vildsvinskött så går det väl säkert att få tag på även i Boden. Så nu fick alternativteoretikerna mer vatten på kvarnen, hundmarkeringen kan såklart förklaras av att KJ har haft en vildsvinsstek i skuffen Har någon kontaktat försvaret med denna uppgift än?!
Citera
2013-11-19, 15:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satansidiot
Jag tror inte han är mer populär än någon annan. Han är helt enkelt inte gärningsmannen. TR anser anser det också.

Jag tror inte du har en aning om vad tingsrätten har för åsikt i skuldfrågan beträffande MB, eftersom han inte har åtalats. Men vem vet vad framtiden bär i sitt sköte ..
Citera
2013-11-19, 15:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Aha, nu förstår jag, det är i det här läget som foreigner och jonkoping83 kommer att göra storstilad entré. Frågan är bara vad de väntar på, verkar som uppslukade av jorden.

Funderar på det där TB säger om bilen. Ja, jag tror också att det är orimligt att någon har öppnat en bil som man inte ens vet om den var låst eller inte, och planterat VB blod i skuffen. Dock kan någon med en besudlad väska ha ställt den i KJ skuff vid Fallen angel eller vid eftersöken, vid tillfället läckte en camelback, och det kan förklara besudlingarna även på handskarna, det är inte orimligt. Tejprullen kan ha lagts hos KJ av en vän, en vän som även var med på Fallen angel eller vid ett eftersök. Förstår inte varför detta ses så himla osannolikt?

Kanske har jag missat något, men har KJ sagt att tejprullen har legat på toaskåpet orörd under lång tid, eller kan det vara så att även den har legat i skuffen eller hängt med på Fallen angel? Han använde ju tejpen när han grejade med sina vapen har han ju sagt, och då är det väl inte orimligt att rullen var med under Fallen angel, eller?

Jag tycker som du. Åklagaren utesluter att någon planterat blodet för att bilen var låst. Men den har ju använts för transport av andras bagage. Det behöver inte ens vara avsiktligt planterat utan någon har råkat ställa in sin ryggsäck med blodspår där. Hur blodspår hamnat på den eventuella ryggsäcken hamnat där kan ju vara för att ryggsäcken tillhör mördaren eller hen råkat ställa den på blodspår i skogen.
Har man kontrollerat allt bagage som transporterats i bilen? Borde man inte gjort det? Det är ju bara en spekulation från KJ att det planterats av MB. Ska inte åklagaren själv kunna tänka ut nånting själv?
Citera
2013-11-19, 15:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Visst drar en del spekulationer iväg i lite väl fantasifulla irrfärder, men icke desto mindre är det sunt att ifrågasätta riktigheten av vissa saker. Det borde kanske Borgström gjort i Quick-fallet, även om han som försvarare är i en svår sits i det läget. Kanske andra, som nu hänger just Borgström för detta, med facit i hand, som ex vis vänsterhycklaren och mångmiljonären Jan Guillou som nu mer än gärna står och förnedrar Borgström i offentlighetens ljus. Hur mycket skrek han om justitiemord innan Råstam dukade upp bordet? Det är lätt att vara självgod när man har alla svar och att peka ut tvivlare som foliehattar, men dessa foliehattar har faktiskt rätt ibland.
Foliehattar kan ha rätt - precis som månen kan vara gjort av grön ost - men också då har de vanligen rätt på ren tur, och av fel skäl. Vidare tycker jag att det inte är stringent att andra Qiuckfallet som exempel på när "partilinjen" har fel. Det svenska processsystemet är inte gjort för att hantera en oskyldig som vill bli dömd, och en advokats uppgift är rent generellt att plädera för sin huvudmans inställning. Jag har, givet detta, svårt att lägga särskilt mycket kritik på Borgström här, oavsett att jag inte är så särskilt förtjust i honom i andra sammanhang. Kritiken - den nedgörande, förintande, kritiken - riktas mot förundersökningen och dess ledning - väsentligen Kwastfeningen och Penttinen.

Så att det kan bli fel när en tilltalad ger sig fan på att bli fälld för brott som h*n inte har begått, och har en sensationsjägande och publicitetskåt förundersökningsledning är en sak, men det säger, tycker jag, ganska lite om hur och varför det kan bli fel i indiciemål där alla parter och aktörer väsentligen gör vad de ska.

När jag kritiserar "alternativteoretiker" i sådana här brottstrådar, gör jag det nästan uteslutande ur metodisk synvinkel. Det är inte slutsatsen som är det viktiga, utan vilka verktyg man använder för att komma dit. De som förfäktar MB:s troliga skuld - eller åtminstone MB som trovärdig alternativ gärningsman som ej kan uteslutas - har som utgångspunkt ett motivteoretiskt resonemang. Motivteoretiska resonemang har för de första visat sig vara föga användbara för domstolar i största allmänhet. Men för det andra är det svårt att ens få ihop ett sånt där rationellt begripligt motiv som detektivromanerna excellerar i utifrån MB:s och VB:s situation. Men det bekymrar inte en genomsnittlig alternativteoretiker nämnvärt, eftersom varken järnkoll på sakfakta eller knivskarp stringens i resonemangen brukar vara alternativteoretikerns allra bästa gren. Sedan förstärker de motivteorin med att konstatera att MB:s alibi kan ifrågasättas - utan att på minsta sätt ta in hur sällan det är som vanligt hederligt folk som blir indragna i en mordutredning har mer otvetydigt alibi än så, i synnerhet när det är en kväll alibit gäller. Och när de väl har fastnat i att MB alldeles jättesäkert är jätteskyldig, eller åtminstone borde vara jättejättemisstänkt fortfarande, är ingen hypotes om bevisplantering för flugig för att framföras som om den vore något som seriöst bör övervägas.

Sen kan det bli fel, visst. De blev fel åtskilliga gånger i början på nittiotalet när det gällde domar om sexualbrott mot barn, varav de flesta feldömda inte har fått någon som helst upprättelse. Och Tommy Karim och mannen vars fru blev mördad av en älg är fall där en förundersökning har haft fel väldigt länge, visst. I älgfallet handlade det väsentligen om samma sak som i "barnläkarfallet" - en förundersökningsledning som trodde att den fattade konstiga saker som den inte alls fattade egentligen. Sånt är livsfarligt, och de av oss som råkar vete lite mer än random jurister om olika företeelser relevanta för en given brottsutredning har en förpliktelse att på olika sätt delge rättssystemet vår kunskap när det behövs. Men i den här utredningen ser jag finns ingenting sådant. Och Tommy Karim höll fast vid sin story, som visserligen var osannolik, men inte alls hade de ojämnheter i berättandet sim KJ:s story har - och som till exempel Christine Schürrers berättelse hade.

Citat:
Summan av detta är att iaf jag tycker att det är sunt att vara skeptisk och ifrågasättande och granskande när en myndighetsperson gör gällande att en människa är skyldig till mord eller annan allvarlig brottslighet. Det har historien lärt oss. Och om vi inte lär oss av historien vad ska vi då lära oss av?
Stringenta invändningar är alltid stringenta invändningar. Jag tycker bara inte att Men tänk om månen i alla fall är gjord av grön ost är en stringent invändning. Och jag ser faktiskt inga andra invändningstyper när det gäller det här fallet.

Man kan hävda att för mycket av händelseförloppet är oklart för att det ska vara rimligt att fälla KJ. Det har jag inga problem med. Man man kan faktiskt inte hävda att MB är en sannolik gärningsman med den bevisning som finns. Inte med bibehållen intellektuell självrespekt.
Citera
2013-11-19, 15:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, jag håller faktiskt med dig, men enligt TB så är tejpen och skuffen åklagarens starkaste bevis. Skuffen kan jag hålla med om, men att tejprullen som inte ens bevisats ha en koppling till den tejp som hittades på VB, skulle vara ett bevis, hm?

Har tejprullen undersökts med likhund? Om rullen har använts i samband med emballering av VB kropp så bör den också dofta lik därför att VB blod fanns på den, jag finner det märkligt att man inte fått likmarkering på rullen, kanske inte undersökts med hund?

EDIT;Jag måste ju säga att KJ har varit mycket försiktig när han har hanterat liket, inte ett spår i hela bilen förutom på en liten del i skuffen, ingenting på ratten, växelspaken, sätet, ingenting. Skickligt och jag kan tänka mig, också ovanligt, eller?

DNA på en fotled men inget kadaverin på ratten eller något annat han tagit i efteråt?????????????
Citera
2013-11-19, 15:14
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Jag håller med dig. Trött på alla "MEN SLUTA!!". Alla får väl resonera och spekulera som de vill. Annars kan de öppna en parallelltråd med denna och skriva att andra teorier än deras egna ej är välkomna.

Jag tycker att det finns väldigt många frågetecken i det här fallet. Man kan nästan fördjupa sig i vilken del som helst så dyker frågeställningarna upp. Det är bra att bena ut dem tillsammans så man kan kan få nya synvinklar och förhoppningsvis reda ut dem till något som förefaller någorlunda logiskt.

Det finns tre frågetecken i det här fallet.
1. Var mördades VB?
2. Var styckades VB?
3. När mördades VB?

Alltså inget som spelade någon större roll i den här utredningen/domen.

Framför allt inte "Vem mördade/styckade VB" Det är redan klargjort.
Senast redigerad av Dockland 2013-11-19 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in