Citat:
Ursprungligen postat av
Starvid
Du blandar samman Botniabanan med Norrbotniabanan. Den förra är byggd, den senare inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Charliepie
Du tänker nog på BOTNIAbanan, Norrbotniabanan är delen mellan Luleå - Umeå som än så länge inte har påbörjats.
Nej, jag tänkte faktiskt på Botniabanan som ett exempel på att man bygger även i Norrland. Norrbotniabanan finns väll bara på tankestadiet än så länge? Frågan är om den ens behövs, annat än för godstransport, för det bor inte speciellt många människor mellan Umeå och Luleå. Man kan ju jämföra dubbelspåret från Göteborg till Oslo, som redan idag ett år efter invigningen, har grova kapacitetsproblem. Man byggde alltså en dubbelsårig järnväg samt en motorväg och det räcker inte. Frågan är om man inte behöver bygga klart mycket mer än vad man projekterat för. Att ta i underkant brukar oftast bestraffa sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svithjod
Det är inte ett smack svårt att få kompetent folk till Örebro, Jönköping eller Sundsvall, visst lite avhopp i början sen rullar det på.
Problemet är fixeringen vid stora centrala myndigheter och få regionala centra, gör tvärtom flytta ut mer av beskattningsrätt och administration lokalt så kan de stora myndigheterna i Sthlm reduceras rejält och med dem behovet av bostäder och vägar.
Jag håller delvis med dig, det är klart att man borde sprida ut myndigheterna över hela landet och inte slentrianmässigt placera allt i Stockholm. Men det betyder inte att man inte behöver bygga (och det rejält) i Stockholm. Jag har läst någonstans att befolkningen i Göteborg inte växte alls mellan 30-talet tills 80-talet p.g.a. man höll igen byggandet, vilket är absurt och de som vill flytta till staden idag får betala dyrt för.
Att bara planera för snabbare och bättre pendelsträckor är inte heller lösningen på alla problem, det är jävligt tröttsamt att behöva lägga 10 timmar extra per vecka på transporter. Vilket är varför man borde dra ihop svenska städer istället för att hela tiden bygga på bredden. Jag tror inte ens klantskallarna i MP (säkerligen hittar de nåt fel ändå) hade haft något att invända mot om man kunde kapa människors restider till och från arbetet genom att bygga på höjden istället för bredden.
Bygg nytt, bygg centralt och se för allt i världen till att man bygger kompakt, så slipper folk trängas, svettas och stressa när de ska ta sig till och från sina arbeten.