2013-11-11, 06:51
Moderator
HelgeBuks avatar
En tanke slog mig nu när jag, nyfiken som jag är, kollade lite i tråden om praxis för narkotikabrott (i drogakuten).

Praxis-gränsen (även om den inte är huggen i sten) för grovt narkotikabrott är generellt väldigt hög, runt 5000 doser elle så. Så mycket skulle jag tro att det är väldigt ovanligt att gemene man sitter på, utan det lär vara langare till 99.9% när man närmar sig de nivåerna, det känns väl rimligt?

Nu för tiden finns ju möjlighet att sälja via internet, och den som är någorlunda tekniskt kunnig kan göra det tämligen spårlöst. Om vi då säger att en sån här nätlangare har sisådär 3 000 MDMA-tabletter hemma, men datorn som används till försäljningen är krypterad och låst och inget annat finns som pekar på att personen är langare.
Alltså finns inget bevis för försäljning. Polisen gör hembesök av nån annan anledning och hittar tabletterna.
Kan han då inte dömas för grovt narkotikabrott trots att det är uppenbart att karln inte har såna enorma mängder för eget bruk? Jag antar att min teori stämmer, vilket isåfall är en grym möjlighet för landets knarklangare att minska riskerna tack vare den moderna tekniken!
Citera
2013-11-11, 07:04
Medlem
Du får också tänka på vad rätten anser är "personligt bruk".
Nu är det så att 3000 MDMA-tabs är väldigt mycket och jag har f.d. vänner som har åkt dit på försäljning på märkbart mindre och det kan vi ta i PM isåfall.

Tyvärr funkar inte det så som du nämner i det sistnämnda då det alltid förekommer spår mer eller mindre även om försäljning genom nätet förekommer men det beror helt på vilken tur/otur du har när polisen knarkar på dörren.

Du kan ju jämföra denna "situationen" med vilken annan som helst, skulle du tro att en person som har 1 hegge koks hemma använder det för personligt bruk för de inte kan binda honom till försäljning, du får ju tänka dig vilken linje rätten kommer gå på.

I värsta fall får du tala med en jurist om fallet, du får ju isåfall bara yrka på Grovt Narkotikabrott men åklagaren kommer ju göra allt för att fucka dig totalt.
Har vänner som har suttit på mycket grejer, de har ju gjort så för att undkomma försäljningsstraffet genom att säga att de har drogproblem och beroende men det är ju till en viss nivå dock.
Citera
2013-11-11, 07:07
Medlem
kinesarsles avatar
Det fina med juridik är att det inte finns några självklara svar. Det är helt enkelt upp till domstolen att avgöra detta från fall till fall.

"Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det har utgjort ett led i en verksamhet som har bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, avsett särskilt stor mängd narkotika eller eljest varit av särskilt farlig eller hänsynslös art. Bedömningen skall grundas på en sammanvägning av omständigheterna i det särskilda fallet. "
Citera
2013-11-11, 07:16
Medlem
BigFatCones avatar
Svårt att hävda att man har ett så hårt missbruk skulle jag vilja påstå. Det är helt enkelt vare sig troligt eller sannolikt.
Citera
2013-11-11, 07:20
Medlem
sexnolltvas avatar
Om man säljer via internet så har man nog upp till 100 eller fler brev liggandes redo för att skicka iväg, både med och utan adresser etc. Det är nog rätt svårt att hävda personligt bruk på så mycket, speciellt MDMA som vanliga brukare inte trycker i sig 5 åt gången varje dag eller något. Det kanske hade varit möjligt med vissa andra droger men man ska nog inte räkna med att man kan komma undan med personligt bruk.
Citera
2013-11-12, 03:22
Moderator
HelgeBuks avatar
Ni är helt klart rimliga, men i såna fall är det ju heldumt att det ens finns sån här praxis.

Citat:
Utifrån detta resonemang anser jag att följande riktpunkter bör gälla för att betrakta brottet som grovt:
 Heroin – 50 gram.
 Kokain – strax över 1 000 missbruksdoser (cirka 100 gram).
 Amfetamin, syntetiska katinoner och ecstasy – 5 000 missbruksdoser. Till ecstasygruppen får också anses höra LSD, Rohypnol och GHB. Detta motsvarar cirka 500 gram amfetamin, 5 000 tabletter ecstasy, 5 000 tripper LSD, 25 000 tabletter Rohypnol och 50 liter GHB.
 Cannabis – 12 000 missbruksdoser (cirka 5 kg).
 Kat – 400 kg.
 Bensodiazepiner (förutom Rohypnol) – 40 000 tabletter.

Taget från detta inlägg.

Obs, jag har utgått från att detta är taget från nån slags juridiktext (det föregående citatet i det länkade inlägget verkar helt klart vara det) men det kanske bara är tjackad-tullare som spekulerar själv här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in