Citat:
Ursprungligen postat av
Renasanningen
Rätten gör ju en bevisvärdering. Och det naturliga här är att se en systematik i det hela: Mördaren försökte dölja att hon var död, aldrig lämnat hemmet, utan dödats i sin säng. Av mördaren.
Det var förstås FS som skrev i SMS:et att Marina inte kunde prata.
Jag tänker hur rätten kommer resonera. Då gäller det att sätta på sig en mördares glasögon för ett ögonblick. Vad hade du gjort om du hade mördat någon och ville ge sken av att personen levde ?
Vore det inte enklare för FS och köra sin telefon till tex. havet, en badplats.
Lämna den där, åka tillbaka till Övre Röra och skicka ett SMS från Ms telefon med texten: "Tack för att du förstår och ger mig en fribiljett, jag är skyldig dig en tjänst"
Sedan gå in på datorn, surfa lite "under radarn" på Ms dator. Ta telefonen, kör till pendeln, stäng av telefonen, slit ut batteriet.
Därefter åka till havet, bada lite, dumpa telefon, köpa glass och skaffa sig alibi, kanske campa någonstans ?
Eller
Hade du börjat skicka SMS hemifrån bostaden på fordon som passerar utanför dörren, och sedan ett SMS till systern som du inte har en aning om hur hon kommer reagera, dessutom finna sig snabbt och använda ord som bara de känner till ?
Jag tycker fordonsförfrågan & SMS till systern är ett rätt kasst efterbrottsbeteende om man är så slipad i övrigt. Än mindre stå och hoppa i kalsongerna utanför Stora Högas mest trafikerade toalett.
Eller ange en kyrkogård som plats för att ge sig själv alibi, på fel dag...
Sammanträffande skall tala för något - inte mot något. Det måste rätten väga in.