2013-11-11, 11:57
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Om det alls bli klara.. Byggande förbifart Stockholm har man inte lyckas starta än..

Ny tunnelbana är dock inte lika kontroversiellt som Förbifarten och det kommer nog bli lite färre överklaganden och långdragning i diverse nämnder. Hoppas jag iaf.
Citera
2013-11-11, 12:04
Medlem
Superbra förslag men det hade kunnat förlängas ännu mera. Ex Till Älvsjö (Hagsätra?), Herrängen från Fruängen, Sköndal från Skarpnäck, Ropsten till Lidingö etc. Varför inte? Det behövs...

Bussar har vi inte plats med fler, det är i så fall spårvagnar som behövs. Billismen måste ge plats, vi kan inte låta bilar tå sådan plats som de gör i stan, det är inte hållbart på något sätt.

Jag är egentligen för förbifarten men frågan är vad man kan få för de pengarna istället.. Och behövs den verkligen??
Citera
2013-11-11, 12:07
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Redan på 70 talet vill man bygga tunnelbana till Täby.. Så frågan är om det här projektet bara är billigt valfläsk eller om det kommer bli något mer än så. Spökstationen Kymlinge är ett annat exempel, varför bygger man inte bostäder vid Kymlinge för? Finns en färdig station att tas i bruk...

Jag tycker nog bör satsa på väva ihop hela Märladalen istället med snabb pendeltåg än att bygga tunnelbana, dessutom till platser som redan har bra kollektivtrafik. Man har börjat lite smått genom att låta SL köra till Uppsala, men det är fortfarande rörigt med olika avgifter och tilläggskort.

Som jag skrev i TS inlägget, idag är pendeltiden ifrån exempelvis Läggesta mindre än mellan olika T bannestationer i Stockholm.

Om då ökade tillgängligheten och hade vanlig pendeltågstrafik på sträckan ner till Eskilstuna, se vilka möjligheter de skulle öppna för större delen av hela Mälardalen.

Man kan säkert göra mycket andra investeringar också. Kymlinge bygger man tydligen inte ut, enligt wikipedia, för att den sällsynta fisken grönling bor där.

Fördelen med att bygga ut tunnelbanan är att det innebär att nya bostäder kan byggas längs de nya linjerna - vilket kommer locka till sig "rätt typ" av invånare till Stockholm. Folk med god utbildning och hyfsad ekonomi - personer som idag har svårt att finna bostäder i Stockholmsområdet (när allt annat har tagits in i beräkning, som bra skolor, icke-kriminellt område, bra service med mera):
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/kvavd-tillvaxt-av-bobristen_8711702.svd

Oavsett är det alltid bättre att man satsar på infrastruktur, än andra låtsasprojekt. Det är välinvesterade skattepengar, det leder till att jobb skapas, man bygger upp något konkret som folk kan nyttja och njuta av. Till skillnad från t.ex. "konkurrensutsättning" av välfärden, där de mesta av den politiska energin och pengarna läggs idag.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2013-11-11 kl. 12:14.
Citera
2013-11-11, 12:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Bra förslag från Alliansen tycker jag. Det är helt rätt att höja biltullarna rejält och införa dessa även på Essingeleden, så att det finns ett incitament att åka kommunalt. Jag har noll förstålse för de som sitter i dessa köer morgon, efter morgon.

Jag stod en morgon och studerade bilarna. I nästan var och varannan bil satt det en ensam kille (ja killar är i majoritet) bakom ratten. Helt vansinnigt egentligen!
Citera
2013-11-11, 12:15
Medlem
Powergirls avatar
Här är ett litet klipp från 2011 och vad Reinfeldt då tyckte när S lade fram ett liknande förslag.

http://youtu.be/5YHEwxQVE6E
Citera
2013-11-11, 12:18
Medlem
Brain Damages avatar
Fan, jag vill inte ha en direktlänk till Kista/Rinkeby utanför knuten...
Citera
2013-11-11, 12:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Fan, jag vill inte ha en direktlänk till Kista/Rinkeby utanför knuten...

Köp en lägenhet i Nacka istället! Där kommer T-banan gå och "rätt" håll så att säga. En bra investering skulle jag tro.
Citera
2013-11-11, 12:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Här är ett litet klipp från 2011 och vad Reinfeldt då tyckte när S lade fram ett liknande förslag.

http://youtu.be/5YHEwxQVE6E

Det vore intressant att se hela samtalet, och inte bara ett löst klipp.
Citera
2013-11-11, 12:49
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Om det alls bli klara.. Byggande förbifart Stockholm har man inte lyckas starta än..

Det är verkligen illa att dom inte har kommit igång med bygget än. Essingeleden är ju alldeles för underdimensionerad för dagens trafik och nu har det ju kommit förslag från politiker att dom vill införa vägtullar på Essingeleden också innan förbifart Stockholm är klar.
Citera
2013-11-11, 12:58
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irradiate
Nio nya tunnelbanestationer planeras.

-Blå linjen förlängs till Nacka
-Nya stationer vid Hammarby Sjöstad, Sickla, Saltsjö-Järva och Nacka Forum
-Ny tunnelbana från Odenplan till Arenastaden via Hagastaden
-Den blå linjen förlängs från Kungsträdgården till Gullmarsplan, via Södermalm med en ny station vid -Sofia som knyts ihop med dagens gröna linje.

En satsning likt denna är välbehövlig och oundviklig. 2 400 000 invånare beräknas finnas i länet år 2030.
Vad tycker ni om satsningen? Har ni förslag dragningar/nya stationer som hade kunnat vara bättre än dessa? Vad betyder detta för de berörda delarna av Stockholm?

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article17817689.ab

Vidrigt.
Ett hugg i ryggen och en ren provokation.
Stockholm är redan tillräckligt gynnat.
Riv hellre 78 000 bostäder, lägg ner nio stationer och höj trängselskatten.
Det kan sägas att om hela Sverige hade haft en kollektivtrafik som var lika omfattande i förhållande till befolkningen som där hade det knappt funnits en enda plats där bussarna gick mer sällan än en gång i halvtimmen i hela Sverige. Stockholm är det sista stället man skall göra några investeringar såvida man inte är arrogant och nasalröstad.

Nu när man är på gång skall man inte lägga ned alla sjukhus utanför Stockholm så att alla sjuka kan få möjlighet att åka dit. KD vill ju att staten skall ta över sjukvården.
Citera
2013-11-11, 14:00
Medlem
Röksopps avatar
Med tanke på att sysselsättningen minskar i länet som ska vara Sveriges motor, känner politikerna sig tvungna att underlätta för fortsatt inflyttning och ökade bostadspriser, på vilken länets tillväxt baseras. Tycker man ska lugna sig lite med bostadsbyggandet, många administrativa jobb kommer effektiviseras bort. Flaskhalsarna i infrastrukturen kommer bli jäkligt svåra att bygga bort med en sådan explosiv befolkningsökning.
Citera
2013-11-11, 14:06
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bra förslag från Alliansen tycker jag. Det är helt rätt att höja biltullarna rejält och införa dessa även på Essingeleden, så att det finns ett incitament att åka kommunalt. Jag har noll förstålse för de som sitter i dessa köer morgon, efter morgon.

Jag stod en morgon och studerade bilarna. I nästan var och varannan bil satt det en ensam kille (ja killar är i majoritet) bakom ratten. Helt vansinnigt egentligen!

Du är en dum jävla nolla håll bra käften så är du snäll. Många MåSTE ha bil fatta det. Dessutom skulle kollektivtrafiken kollapsa om alla ställde bilen. Så försök komma över att du inte har körkort och kom in i matchen för fan!

Jag har noll förståelse för folk som åker kommunalt! En jävla plåga!
Senast redigerad av -benito- 2013-11-11 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in