Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Jag har tagit fram sakargument, men du är inte intresserad av dem eftersom de visar hur svag din argumentation är. Dina inlägg börjar bli alltmer svårförståeliga. Vad menar du med att åklagare ska påstå och styrka advokaters antaganden om alternativ till åklagarens påståenden?
Advokat Quarrel får givetvis föreslå att taxiföraren kanske teg om att han skjutsade MB och en asiatiska som inte var mordoffret eftersom taxiförare i Boden riskerar att få sparken och bli paria om de vittnar om kundernas förehavanden, åtminstone om kunderna, i det här fallet den aktade samhällsmedborgaren MB, inte är den riktiga gärningsmannen.
Åklagare Silverax hänvisar då till två andra uppmärksammade fall där taxiförare vittnat mot gärningsmän, till synes utan att få sparken, vilket bör tala emot att MB skulle vara gärningsman. Inte minst eftersom advokat Quarrel själv hävdat att taxiförarna som faktiskt vittnade gjorde det mot rätt gärningsmän. Rimligen bör då avsaknaden av en vittnande taxiförare antyda att MB inte är rätt gärningsman, varpå frågan uppstår varför advokaten ens snärjde in sig i ett så långsökt resonemang. Rätten får sen bilda sig en uppfattning om advokat Quarrels antaganden räcker för att väcka rimligt tvivel.
Det handlar kanske inte om att han ska få sparken eller ej. Han vågar kanske inte vittna. Därav att han glömt... Många vågar inte vittna, i många fall för att de är rädda för förövaren.
40% vågar inte vittna enligt en undersökning gjord av aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article12538431.ab
Några klipp;
Många vågar inte vittna
LOBBYN 2013-01-01 | Uppdaterad 2013-01-01
Som polis har jag noterat en stigande trend de sista tio åren där allt fler medborgare inte vågar ställa upp att delge polisen vad de sett eller hört i olika brottsutredningar. Nu har jag även stött på rädslan för repressalier även för vardagsbrott till exempel stölder. Detta är nytt och oroar mig.
”Alla vill vittna, men vågar inte”
Bron över Hyllievångsvägen var full av människor när en pappa och hans son utsattes för ett misstänkt hatbrott. Trots att många såg och filmade händelsen har polisen svårt att få in vittnesuppgifter.
2013-09-20 22:45 » Sydsvenskan | Läs hela artikeln »
Hoten mot rättsväsendet skrämmer.
Fyra av tio läsare skulle inte våga vittna i en rättegång.
– Det känns inte jätteöverraskande. Andra undersökningar har visat liknande saker, säger Chrystal Kunosson på Brottsoffermyndigheten.