2013-11-09, 18:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men snälla Q, du har två ovillkorliga punkter i taxiresan: kl 20.28 då den börjar och kl 20.39 då den slutar. Som jag förklarat så är det ytterst osannolikt att taxin kan köra raka spåret via Åbergsleden till MB:s bostad på 11 minuter. Ska du nu lägga in en sväng upp på Flottiljvägen, plocka upp VB och vända för att få ihop dina 9,1 km så går det från det osannolika till det omöjliga. Såvida inte taxichauffören riskerat körkortet med en rejäl marginal.

Ditt taxispår håller inte, inse det för sjutton. Den rätta förklaringen är precis den som tids- och avståndsuppgifter pekar på: Taxin körde nonstop via Lulevägen. Man måste ägna sig åt ren bortträngning för att kunna tro något annat.
Enligt Eniro tar den färdväg som jag beskrev, Kungsgatan 20 - Flottiljvägen/Kompanivägen - Timjanvägen 23 15 minuter, vilket innebär en genomsnittshastighet på 36,8 km/h. Jag kan tänka mig att en taxi kör samma väg med 50,2 km/h. Särskilt på Åbergsleden och Sävastvägen går det att pinna på en lördagkväll med ishocky-VM Sverige-Tjeckien på TV. Det tar 11 min.
Citera
2013-11-09, 19:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
9,1km@11min = 72km/h
Låter inte så fort.

Mindes chauffören ens resan? Vet han att slutdestinationen var Sävast eller kan det faktiskt ha varit Bodsvedjan, skiljer endast 3 minuter om man utgår ifrån google maps tidsavgivelser. Vi vet väl inte vilken fart chauffören höll?
Citera
2013-11-09, 19:01
Medlem
Ang namnet som användes av KJ. Som sagt i början av FUP..vid sök vittnen.
Varför använda ett annat namn vid söket???

Bodengrabb
Medlem
Reg: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantsnabel
Har han initialerna AF?
nej

Kompisen ska tydligen heta T**my P**sson
Citera
2013-11-09, 19:04
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag har fetat det du missade i första läsningen, så att inte andra läser på samma sätt.
Ändå inne på DNA så tänkte jag fråga dig om saliv i sig innehåller DNA eller om det bara är ett transportmedel för andra partiklar från kroppen som innehåller DNA? I vilket fall borde inte kontakt DNA från fingrar ofta överföras och fastna på andra ytor med hjälp av fett, ungefär som fingeravtryck gör?

Vad jag vill komma till är att en avsköljning/tvättning med vatten kanske lättare tar bort DNA avsatt med saliv från en tunga än med fett från ett finger enligt principen att lika löser lika.
Citera
2013-11-09, 19:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Samma misstankegrad som mot KJ? Det vet jag inte men du har inte svarat på mitt inlägg
https://www.flashback.org/sp46060945 vad jag har sett?

Jag antar att du syftar på "Camilla R"? Ja, det är en intressant uppgift och jag har aldrig påstått att den här Berg inte skulle vara kapabel att begå våldshandlingar. Problemet är att det är en incident som ligger 10 år bakåt i tiden och inte är polisanmäld. Jag förstår mycket väl att många här har en önskan om att utreda Berg. Det är klart att vi skulle ha haft något färre tvivlare i tråden om polisen hade gjort husransakan hos honom också. Det är klart att det skulle kännas ännu bättre om man hade dammsugit hans bilar och bostäder utan att hitta ett dugg. Vi kan vara helt säkra på att det förekommit många diskussioner kring Berg i utredningens inledning, för visst finns det ett antal saker som tycks göra honom till en bra kandidat som gärningsman. Men skälig misstanke kräver ändå något konkret och det måste också ställas i ljuset av vad som i övrigt är känt i utredningen. Vi får inte glömma att Berg inte är dömd för några våldsbrott, vad jag vet inte ens anmäld. Han förefaller ha ett hetsigt temperament, men uppenbarligen har han faktiskt inte skadat någon människa på allvar under sitt 50-åriga liv. Hade han varit en bekräftad våldsbrottsling hade polisen kanske haft bättre på fötter. Men ett vittnesmål om vad han gjorde för ett decennium sen (ett hot som inte verkställdes) och hans egna ord om att han och frun bråkat och att han gett henne blåmärken? Kanske, kanske om det inte hade funnits någon annan misstänkt i utredningen. Men även då så är det mycket tveksamt skulle jag vilja hävda. Nu hade åklagaren varit tvungen att ställa sig i tingsrätten och förklara på vilken grund hon trodde att den ena lika gärna kunde vara skyldig som den andra och hur det ändå skulle kunna anses finnas så mycket graverande omständigheter att man kunde häkta båda samtidigt. Jag är ledsen, men jag kan inte se att det är en möjlig handlingslinje för åklagaren i det läget. Föreställ dig vad en advokat till MB skulle ha sagt: "Är ni från vettet? Det finns absolut ingenting som tyder på att min klient och den mördade har träffats under lördagen. Min klient har alibi. Ni åberopar uppgifter som har lämnats av en f.d. älskarinna om något som hände för 10 år sen och aldrig polisanmäldes. Ni har en annan misstänkt som inte har några som helst kopplingar till min klient som ni har anhållit för mordet. Ni kan lika gärna häkta Vatchareeyas styvfar eller nån av dem som hon haft relationer till. Ni är inte kloka"

Till skillnad från Forsberg är jag övertygad om att den här imaginäre advokaten hade haft framgång med sina invändningar. Det fanns helt enkelt inga häktningsskäl mot Berg och det får man acceptera, hur skum man än tycker han verkar. Sen har ju också utredningen visat att bedömningen verkar vara rätt. De tekniska bevisen pekar mot KJ och hans uppträdande i rätten har knappast stärkt hans aktier.
Citera
2013-11-09, 19:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mindes chauffören ens resan? Vet han att slutdestinationen var Sävast eller kan det faktiskt ha varit Bodsvedjan, skiljer endast 3 minuter om man utgår ifrån google maps tidsavgivelser. Vi vet väl inte vilken fart chauffören höll?
FUP, sid 1133, förhör 2013-07-23:
Citat:
[Föraren] uppger att han inte minns den specifika körningen 130504. [Föraren] uppger dock att han tror att han kört [MB] från staden till hemmet för 2-3 månader sedan så det skulle kunna stämma, [föraren] minns inga detaljer kring resan.
Citera
2013-11-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Jag har tagit fram sakargument, men du är inte intresserad av dem eftersom de visar hur svag din argumentation är. Dina inlägg börjar bli alltmer svårförståeliga. Vad menar du med att åklagare ska påstå och styrka advokaters antaganden om alternativ till åklagarens påståenden?

Advokat Quarrel får givetvis föreslå att taxiföraren kanske teg om att han skjutsade MB och en asiatiska som inte var mordoffret eftersom taxiförare i Boden riskerar att få sparken och bli paria om de vittnar om kundernas förehavanden, åtminstone om kunderna, i det här fallet den aktade samhällsmedborgaren MB, inte är den riktiga gärningsmannen.

Åklagare Silverax hänvisar då till två andra uppmärksammade fall där taxiförare vittnat mot gärningsmän, till synes utan att få sparken, vilket bör tala emot att MB skulle vara gärningsman. Inte minst eftersom advokat Quarrel själv hävdat att taxiförarna som faktiskt vittnade gjorde det mot rätt gärningsmän. Rimligen bör då avsaknaden av en vittnande taxiförare antyda att MB inte är rätt gärningsman, varpå frågan uppstår varför advokaten ens snärjde in sig i ett så långsökt resonemang. Rätten får sen bilda sig en uppfattning om advokat Quarrels antaganden räcker för att väcka rimligt tvivel.

Det handlar kanske inte om att han ska få sparken eller ej. Han vågar kanske inte vittna. Därav att han glömt... Många vågar inte vittna, i många fall för att de är rädda för förövaren.

40% vågar inte vittna enligt en undersökning gjord av aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article12538431.ab

Några klipp;

Många vågar inte vittna
LOBBYN 2013-01-01 | Uppdaterad 2013-01-01
Som polis har jag noterat en stigande trend de sista tio åren där allt fler medborgare inte vågar ställa upp att delge polisen vad de sett eller hört i olika brottsutredningar. Nu har jag även stött på rädslan för repressalier även för vardagsbrott till exempel stölder. Detta är nytt och oroar mig.

”Alla vill vittna, men vågar inte”
Bron över Hyllievångsvägen var full av människor när en pappa och hans son utsattes för ett misstänkt hatbrott. Trots att många såg och filmade händelsen har polisen svårt att få in vittnesuppgifter.
2013-09-20 22:45 » Sydsvenskan | Läs hela artikeln »

Hoten mot rättsväsendet skrämmer.
Fyra av tio läsare skulle inte våga vittna i en rättegång.
– Det känns inte jätteöverraskande. Andra undersökningar har visat liknande saker, säger Chrystal Kunosson på Brottsoffermyndigheten.
Citera
2013-11-09, 19:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
Exakt. Han berättade att det var en ICA-påse. Han sa t o m vilken typ av ICA-butik det var, tror det var ICA Supermarket. Det kommer inte ens jag ihåg. Det är väl anmärkningsvärt att han helt plötsligt minns detta så tydligt när han, enligt egen utsago, har väldigt dåligt närminne.

Finns ingen motsägelse här ! Glöm inte att KJ har 2 stycken diagnoser. ADD är den som främst påverkar närminnesfunktionen medan hans AS bidrar med detaljminnet. Vad som har framkommit är att KJ är ansiktsblind (Prosopagnosi), han har alltså förmågan att urskilja detaljer i ansiktet på bekostnad av helheten vilket leder till att "igenkänning" uteblir helt eller delvis. Mer vanligt än ovanligt vid AS.
Citera
2013-11-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag antar att du syftar på "Camilla R"? Ja, det är en intressant uppgift och jag har aldrig påstått att den här Berg inte skulle vara kapabel att begå våldshandlingar. Problemet är att det är en incident som ligger 10 år bakåt i tiden och inte är polisanmäld. Jag förstår mycket väl att många här har en önskan om att utreda Berg. Det är klart att vi skulle ha haft något färre tvivlare i tråden om polisen hade gjort husransakan hos honom också. Det är klart att det skulle kännas ännu bättre om man hade dammsugit hans bilar och bostäder utan att hitta ett dugg. Vi kan vara helt säkra på att det förekommit många diskussioner kring Berg i utredningens inledning, för visst finns det ett antal saker som tycks göra honom till en bra kandidat som gärningsman. Men skälig misstanke kräver ändå något konkret och det måste också ställas i ljuset av vad som i övrigt är känt i utredningen. Vi får inte glömma att Berg inte är dömd för några våldsbrott, vad jag vet inte ens anmäld. Han förefaller ha ett hetsigt temperament, men uppenbarligen har han faktiskt inte skadat någon människa på allvar under sitt 50-åriga liv. Hade han varit en bekräftad våldsbrottsling hade polisen kanske haft bättre på fötter. Men ett vittnesmål om vad han gjorde för ett decennium sen (ett hot som inte verkställdes) och hans egna ord om att han och frun bråkat och att han gett henne blåmärken? Kanske, kanske om det inte hade funnits någon annan misstänkt i utredningen. Men även då så är det mycket tveksamt skulle jag vilja hävda. Nu hade åklagaren varit tvungen att ställa sig i tingsrätten och förklara på vilken grund hon trodde att den ena lika gärna kunde vara skyldig som den andra och hur det ändå skulle kunna anses finnas så mycket graverande omständigheter att man kunde häkta båda samtidigt. Jag är ledsen, men jag kan inte se att det är en möjlig handlingslinje för åklagaren i det läget. Föreställ dig vad en advokat till MB skulle ha sagt: "Är ni från vettet? Det finns absolut ingenting som tyder på att min klient och den mördade har träffats under lördagen. Min klient har alibi. Ni åberopar uppgifter som har lämnats av en f.d. älskarinna om något som hände för 10 år sen och aldrig polisanmäldes. Ni har en annan misstänkt som inte har några som helst kopplingar till min klient som ni har anhållit för mordet. Ni kan lika gärna häkta Vatchareeyas styvfar eller nån av dem som hon haft relationer till. Ni är inte kloka"

Till skillnad från Forsberg är jag övertygad om att den här imaginäre advokaten hade haft framgång med sina invändningar. Det fanns helt enkelt inga häktningsskäl mot Berg och det får man acceptera, hur skum man än tycker han verkar. Sen har ju också utredningen visat att bedömningen verkar vara rätt. De tekniska bevisen pekar mot KJ och hans uppträdande i rätten har knappast stärkt hans aktier.

Men vad.., jag är inte lika juridiskt insatt som dig. Men nog får jag för mig det görs husransakan hos personer utan att dom först är häktade?
Citera
2013-11-09, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Fel av mig, rätt skall vara 9,1km@11min = 49,6 km/h
Citera
2013-11-09, 19:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Men vad.., jag är inte lika juridiskt insatt som dig. Men nog får jag för mig det görs husransakan hos personer utan att dom först är häktade?
Jovisst får man göra det. Husrannsakan hos KJ påbörjades 23 maj, samma dag som han greps. Han häktades 27 maj.
Citera
2013-11-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Finns väl precis lika många saker som pekar på MB om inte mer

1.Varför gjordes ingen husransakan hemma hos MB?
2.Varför gjordes ingen husransakan i MB bil ?
3.Vad stod i de sista sms mellan offret & Mb som man inte lyckats återskapa?
4.sms offret skickade till MB med txt ( vill du verkligen mörda mig )
5.Varför gjorde han av sig med sin bil så snabbt i anslutning till brottet?
6.Alla vet vilken karaktär & vilka drag MB har, kvinnomisshandlare m.m

Ryktas om att MB bytt ut stora delar av avloppet i huset, kort tid efter hennes försvinnande, är inte en nog intressant uppgift för polisen att följa upp? tydligen inte, för dom gjorde inte det

Är alla dessa saker så ointressanta i en mordutredning så man skiter i stort sett att utreda dom?
eller var det just pga MB tränar alla poliser i självförsvar, man ansåg han som en kompis & obekväm att utreda, så man gjorde sitt absolut sämsta & släppte den tråden lite för snabbt.

Hur det än ligger till, så måste idioterna utreda allt & alla in på fingerspetsarna när det gäller en mordutredning & det tycker du att dom gjorde eller?

Mot KJ finns det däremot bara en massa jävla indicer & åklagaren kan inte ens hålla ihop hela indickedjan, inte ett enda konkret bevisa i form av teknisk bevisning kan sätta honom på platsen som mördare.

En nämndeman får gå pga av jäv, för att hon pratat med en reporter, denna nämndeman förstod väl att det var ngt som luktade jävligt skumt i hela denna utredning & hon kunde inte bortse från att det kunde finnas en annan GM

Tycker du att denna utredning är vattentät? & bra skött?
Denna utredning är på gränsen till ett skämt inom rättsväsendet i proportion till Thomas quick aka sture bergwall

MB utbildar INTE polisen. Att påstå det visar bara att du har noll koll. Det är inte heller så att poliskåren känner MB, ingen utom nån enstaka KÄNDE TILL honom och det är inte samma sak som att alla känner honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in