2013-11-07, 19:07
Medlem
oskruvads avatar
Hej! Får ni ett mail med rubriken "Lokaliseing autensiering" så är det skam.
I mailet så skickas man vidare till

http://teambenkat.com/wp-includes/m-SEB.com/?wo10=.c1010.f001#digipass

Om ni gått på detta, spärra era kort!
Citera
2013-11-07, 19:19
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Fel delforum.

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2013-11-07, 19:36
Medlem
TorkelTrottoarkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskruvad

http://teambenkat.com/wp-includes/m-SEB.com/?wo10=.c1010.f001#digipass

Stod det "Lokaliseing autensiering" i mailet? Eller har du lyckats stava fel till Lokalisering autentisering?
Citera
2013-11-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskruvad

http://teamben kat.com/wp-includes/m-SEB.com/?wo10=.c1010.f001#digipass

Kanske inte jättebra att skriva ut hela adressen.
Citera
2013-11-08, 10:15
Medlem
Japp, har fått den 1-2 ggr per dag under hela veckan.
Men, nu har jag inget med SEB att göra. Inte kund där, inget konto där.
Så var väl rätt genomskinligt.
Men himla irriterande ändå.
Citera
2013-11-08, 13:16
Medlem
theodor.busses avatar
Det kanske är dags att införa ett nytt basämne i grundskolan? "Sans, vett & förnuft", alternativt "Klicka inte på konstiga länkar", alternativt "Nej, banker skickar aldrig mail där du uppmanas verifiera dig med digipassen", alternativt "Hur vet du att det verkligen ÄR din facebook-kompis som ber om hjälp?".

Ja, ja ni förstår... Det här är inte sarkasm riktad mot TS, som uppenbarligen inte har gått på denna scam.

Bara under det senaste året har det hänt vid ett flertal tillfällen att folk har fått sina konton tömda, med en metod som en normalbegåvad 10-åring genomskådar direkt:

Facebook-kompis: "Hej, min digipass funkar inte, råkade tappa den i toaletten - fniss, fniss. Jag måste göra en överföring NU. Har du en digipass, kan du hjälpa mig genom att trycka lite koder och messa mig?"

Låter det helt utomjordiskt att en vuxen, myndig person, går på en sådan uppenbar lögn? Det har hänt.

För det första: lita inte till 100% på "sociala medier". Konton hackas och "facerejpas" hela tiden. Om din "facebookvän" frågar efter ett bra recept på hallontårta - Go Ahead! Om han/hon däremot behöver "hjälp" med bankärenden - Red Alert!

För det andra: hur svårt är det att förstå hur autenticering fungerar? Några stackare har lurats att använda SIN digipass för att hjälpa "kompisen" att komma åt HANS bankkonto. Som om digipasser (och liknande) inte är personliga, utan universella! "Hej, jag har glömt koden till mitt VISA-kort, kan du inte vara bussig och berätta vad DU har för kod!"
Citera
2013-11-08, 17:09
Medlem
sebnies avatar
Theodor: Problemet kommer nog också av att en del banker kör med icke-personliga dosor (kortläsare) som man stoppar sitt personliga visakort i, istället.

Då fungerar det faktiskt att låna en kompis dosa, bara man har sitt eget visakort och kod.

Folk borde dock lära sig skillnaden på personliga respektive opersonliga dosor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in