Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-06, 19:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Vad bra! Hursomhelst är det garanterat inte åklagare Ribberdal som har skickat vykortet till Östling. Ingen lady skulle välja det motivet. Då återstår resten av gubbarna som satt runt bordet i palmerummet och kanske läckte info och skickade orders till Östling. Vem skrev kortet? Näss? Holmér? Alf Karlsson? Tommy Lindström? Någon annan?

Om Enskedemannen skulle vara Tore Forsberg kan det ju ha varit Näss eller Karlsson? Men om det var Alf Lundin som var enskedemannen kan det ju ha varit någon i utredningen med koppling till SSI kanske?

"Låter sig förföras". Antingen menat som kritik eller så har personen ifråga själv lobbat hårt för fantombilden så att "svinet" kvarstannar vid "fantombildsspåret" och inte gräver i annat.

Fråga: Den här fantomenbilden som Mårten Palme ska ha hjälpt till ta ta fram: Vart finns den på nätet? Och vilken person avses? Grandmannen? Någon annan?

Om Mårten Palme och bild: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10772182.ab
Kortet är uppenbarligen ett skämt. En högerextremist skriver högmodigt ett låtsasmeddelande till Östling. Men man kan fråga sig vem "svinet på andra sidan" syftar på (om någon) och vad som menas med att denna "låter sig förföras av fantombilden".

http://fbportnoy.webs.com/photos/Diverse/fantom.jpg

Om det verkligen är någon som är förförd så blir jag lite intresserad.

Jag är ingen expert på grafologi men tycker att handstilen på kortet stämmer in på en tonårstjej med tonårsproblem.
Senast redigerad av iesho 2013-11-06 kl. 19:19.
Citera
2013-11-06, 19:23
Medlem
hehehos avatar
Vi borde crowd-source:a en egen belöning för palmemordet:

En grupp privatspanare borde sätta upp ett pris där:

1) inget krav på att någon skall fällas i domstol, för osäkert och tar för lång tid

2) Fullständig anonymitet

3) Men en redogörelse med verifierbara uppgifter om vem som sköt och vem som anstiftade

4) möjligheten att hålla vissa kontrollerbara uppgifter hemliga för att skydda källan

Här kan man gå in starta ett projekt och tex skramla ihop till ett pris:

http://www.indiegogo.com/

En lämplig nivå kanske skulle vara 1 MSEK, att utbetalas endast om palmemördaren utpekas med övertygande bevisning...

Går säkert att putsa på idén ovan....
Citera
2013-11-06, 19:25
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Kolla sambandet! Jag har misstänkt att "Bengt" haft sin tjänst i Uppsala, och mycket riktigt visade det sig att så är fallet.Tack "Klippo" ! Varför är det intressant , Jo läs nedan.....Syftet för "Bengt" är alltså att förmå Sverige efter Palmes död att drastiskt minska det ekonomiska stödet från SIDA till ANC....En topphemligt dokument daterat den 15 okt 1985, som den grävande journalisten de Wet Potgeiter har funnit, står det följande att läsa. Avsändare är Sydafrikanska Military intellegence MI och vidarebefodrad till State Security Council, SSC

”Våra svenska källor i Uppsala anser att antiapartheid-riksdagen i Stockholm kommer att erbjuda det bästa tillfället att ta de lämpliga stegen mot herr Palme och att det blir möjligt att skylla på andra grupperingar.”

”Det föreslås därför att SSC:s verkställande kommitté skulle ge det nödvändiga godkännandet utan dröjsmål.”
Helt klart gjorde man från Sydafrika ett allvarligt försök att mörda Palme redan veckan innan men misslyckades eller vågade inte riktigt. Eller också lönade det sig bättre att i efterhand uppträda som villospår när operationen ändå skulle slutföras av "locals" i Sthlm.
Citera
2013-11-06, 19:25
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Det här var onekligen högintressant men som du förstår väcker det ju frågor:

Vem är du? Vem gav dig rapporten denne svenske spion skulle ha skickat till Sydafrika? Hur vet man med säkerhet att uppgifterna om denne "Jan" är sanna? Är de t.ex verifierade av SÄPO? Och av Sydafrikas säkerhetstjänst? Och har du skickat detta vidare till PU?

Artiklarna är skrivna av free lance journalisten Anders Hasselbohm.
Han har träffat John Adam och själv sett dokumenten. Dessa dokument blev sedermera stulna ur ett kassaskåp som jag tror förfogades av TRC, i Sydafrika.

Connection mellan "Uppsala grupp" och Jan R W, det är det jag som gör, men jag tycker att jag har fog för det, och har visat på den kopplingen i min text.

Jag tycker det är dags att ta upp Hasselbohms artiklar igen, som har legat lite i glömska enligt mitt tycke. Jag tycker han är en oerhört duktig journalist som dessutom belönats med stora journalistpriset.

goggla på spionen Bengt så hittar du en artikel, och sedan har du alla artiklar om ämnet länkade.

För övrigt tycker jag att den här artikeln förutom ovanstående är oerhörd intressant.
http://wwwc.aftonbladet.se/debatt/9903/17/debatt.html
Citera
2013-11-06, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kortet är uppenbarligen ett skämt. En högerextremist skriver högmodigt ett låtsasmeddelande till Östling. Men man kan fråga sig vem "svinet på andra sidan" syftar på (om någon) och vad som menas med att denna "låter sig förföras av fantombilden".

Jag är ingen expert på grafologi men tycker att handstilen på kortet stämmer in på en tonårstjej med tonårsproblem.

Men hur kan du så enkelt bestämma dig för att vykortet är ett skämt? Kan du förklara hur du tänker då?
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-06 kl. 19:29.
Citera
2013-11-06, 19:32
Medlem
PederLunds avatar
Här framgår det tydligt att SÄPO kände till "Bengt" och möjligtvis även hans uppdrag för SA.

[quote=mvagrippa|45950007]Sven-Åke Hjälmroth är en man med ett tydligt nedsatt episodiskt minne.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217413.ab

Citat: I punkt 8 i John Adams rapport från ett möte med den svenske agenten "Bengt" den 14 februari 1987 står det: "Bengt berättade även om en ömsesidig vän, "Arne", som är vän med Speedys motsvarighet (i Bengts hemland). Den här personen begär skyndsamt material som påvisar ANC:s direkta koppling till kommunisterna att visa Speedys motsvarighet. Det här är uppenbarligen på begäran av Speedys motsvarighet. Bengt anser att det här är brådskande."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217417.ab

Jämför det fetade i citatet med texten i den engelska texten. Då framgår det att det är "Jan" som avses.

Den svenske agenten "Bengt" hade kontakt med en vän till den svenske Säpochefen. Det framgår av en rapport som den sydafrikanska säkerhetstjänstens Europachef, John Adams, skickade hem till Sydafrika i april 1987.

Säpochefens vän"Arne" kallas i rapporten "en ömsesidig vän". "Arne" har bett "Bengt" att snabbt skaffa information som visar på befrielserörelsen ANC:s kommunistkontakter.

Det finns en högt uppsatt person på Säpo med samma namn som den kontaktperson som nämns i dokumentet. [b]ArneB]Kan han ha samarbetat med Sydafrika?
- Nej, det är helt uteslutet. Mannen på Säpo är en administratör och har inte haft den här typen av polisiära
Citera
2013-11-06, 19:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Men hur kan du så enkelt bestämma dig för att vykortet är ett skämt? Kan du förklara hur du tänker då?
Tonen är skämtsam på ett nedlåtande sätt och om "svinet på andra sidan" syftar till något annat än grisen på kortets framsida, så är det i varje fall dålig kod eftersom det är vägledande.

Järnvägsspåret är en travesti på alla spår som omtalats och kortet påstås vara avsänt av en lokförare och tillika medlem i Contra.

I varje fall skulle jag inte satsa på att texten innehåller seriöst hemlig information.
Citera
2013-11-06, 19:33
Medlem
brukerinnes avatar
Klippo: Bra jobbet!!!
GarryCoper: Dette var interessant! Ja, det må antas at JRW hadde en rolle i denne "Uppsala grupp", hvis han hadde tilhold der på denne tiden,
og også at han videreformidlet info til Sør-Afrika.
Var det i Uppsala han jobbet på en høgskole?
Hovfaxen: Her er en referanse som leder til den siste kilden, de Wet Potgeiter:
http://www.leopoldreport.com/LRsajt53.html
Ellers er kilde oppgitt i innlegget.
Citera
2013-11-06, 19:37
Bannlyst
Citat:
Han har träffat John Adam och själv sett dokumenten. Dessa dokument blev sedermera stulna ur ett kassaskåp som jag tror förfogades av TRC, i Sydafrika.

Connection mellan "Uppsala grupp" och Jan R W, det är det jag som gör, men jag tycker att jag har fog för det, och har visat på den kopplingen i min text.

Jag tycker det är dags att ta upp Hasselbohms artiklar igen, som har legat lite i glömska enligt mitt tycke. Jag tycker han är en oerhört duktig journalist som dessutom belönats med stora journalistpriset.

goggla på spionen Bengt så hittar du en artikel, och sedan har du alla artiklar om ämnet länkade.

För övrigt tycker jag att den här artikeln förutom ovanstående är oerhörd intressant.

Ja, inte skulle det förvåna mig om Sydafrikas apartheidregim låg bakom mordet och att svenska, högervridna poliser som hade haft kontakt med Sydafrika kan ha involverats i MOP. Inte det minsta. Det var en otäck regim.
Citera
2013-11-06, 19:40
Medlem
PederLunds avatar
Citat:

Och kopplingen till Roy Allen och Dan Klöfversköld skulle vara att herrarna bor i samma stad? Eller har du fler kopplingar till mordanstiftaren Dan Klöfversköld?
Citera
2013-11-06, 19:46
Bannlyst
Citat:
Tonen är skämtsam på ett nedlåtande sätt och om "svinet på andra sidan" syftar till något annat än grisen på kortets framsida, så är det i varje fall dålig kod eftersom det är vägledande.

Järnvägsspåret är en travesti på alla spår som omtalats och kortet påstås vara avsänt av en lokförare och tillika medlem i Contra.

I varje fall skulle jag inte satsa på att texten innehåller seriöst hemlig information.

Det skulle jag satsa på eftersom en oinsatt läsare (uppenbarligen) tror att avsändaren menar svinet på vykortets framsida, men jag tror då att svinet är en person som deltar i Holmérs PU och att Östling vet exakt vilken person avsändaren syftar på

Och om ingen har brytt sig om att studera vykortet närmare utan har nöjt sig med Östlings egen förklaring i snart 30 år, så måste man väl ändå kunna säga att vykortsmetoden eventuellt var både effektiv och säker?
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-06 kl. 19:50.
Citera
2013-11-06, 19:49
Medlem
Leosams avatar
Citat:

Mycket länge sedan jag sysslade med grafologi, men jag vågar säga att detta inte är en tonårstjej. Handstilen ger mig intrycket att tillhöra en person med intelligens och framåtanda. Kan nog utåt ge intryck av ngn som är svår att komma underfund med. Lutar åt att det är en man som skrivit. Förhoppningsvis har vi ngt grafologiproffs med oss i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in