Har vissa kopplingar till Ljungsbro så känner till samhället bra. Har tyvärr ingen inblick i varken GM eller BO så jag kan enbart ge er lite info om själva samhället.
Ljungsbro tillhör Linköpings kommun men är på många vis som ett helt eget samhälle. Det tar ca 15 minuter att åka bil till Linköping och på vägen är det nästan bara åkermarker och bondgårdar. Det innebär att när man är i Ljungsbro så är man INTE i en stadsdel av Linköping utan i samhället Ljungsbro.
Ljungsbro har ca 5-10000 invånare och det består mestadels av barnfamiljer. Den största arbetsplatsen är Cloetta och företaget har haft ett stort inflytande på utvecklingen av orten. Många arbetar även i Linköping då det finns goda pendlingsmöjligheter (15 minuter med bil och ca 25 minuter med buss).
Då samhället ligger lite avsides och är ganska litet så innebär det mer eller mindre att "alla känner alla". Man hälsar på folk man möter och vet nästan med namn vad de olika människor heter. Det finns många idrottsföreningar och man har skola från årskurs 1 till 9. Det är först när man börjar gymnasiet som man behöver ta sig in till Linköping. BO gick på högstadieskolan i Ljungsbro (Ljungsbroskolan) som ligger mitt i samhället.
De flesta som bor i Ljungsbro är svensk "medelklass" då största delen av samhället består av villor och radhus. Ett rätt så idylliskt och lugnt samhälle. Dock finns det några gator med hyreshus där det bor lite mer problematiska människor. Dessa är enligt min mening delar av OG Svensson väg, Evastigen och Härnegatan. GM bodde på Härnegatan. Där har det under en längre period bott människor som kanske i högre grad varit arbetslösa, haft alkoholproblem eller liknande. Men det har aldrig varit "farliga områden" då dessa alltid har bebotts av svenskar. Det har knappt funnits några utlänningar alls i Ljungsbro. Nu verkar det dock som att man även börjat hänvisa somalier/Afrikaner till dessa hyreshus. Det har funnits vissa som sysslat med langning eller småinbrott men jag skulle utan tvekan kunna rekommendera andra (och mig själv) att bosätta sig med barn i samhället då det är en ganska marginell företeelse i det stora hela. Definitivt mer idyll än problemsamhälle.
Det har funnits ett vandrarhem som under iaf en period tagit emot en del asylsökanden. Den var aktiv under perioden med jugoslavien-kriget och låg precis bredvid Ljungsbrobadet (där GM tränade på gym). Är osäker på om vandrarhemmet används som asylboende idag.
Igenom samhället går även delar av Göta Kanal och det finns flera fina passager med slussar samt en akvedukt (en av Sveriges få), dvs en tunnel med bilväg och cykelväg under kanalen.
Då samhället är litet går det bra att ta sig runt till fots eller med cykel. Många ungdomar använder sig även av mopeder.
Brottsplatsen ligger vid ett lugnt och vackert villakvarter.
Hoppas det kan skapa en bild av hur själva samhället ser ut.