2013-11-02, 10:45
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
Expressen säger sig har information från ett internet strategimöte hos Socialdemokraterna, där strategin inför valet 2014 diskuterades.

http://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofvens-strategi-infor-valet/

Två intressanta detaljer framkommer.

1.) S utesluter endast samarbete med M och SD.

2.) S väljer att inte ta fajten med SD och kommer att försöka tiga ihjäl massbidragsinvandringsproblemen.

Ur ett valstrategiskt perspektiv är åtminstone den andra punkten ett klokt beslut för S. Man vet att man inte kan vinna en debatt med SD och väljer därför istället att hålla tyst, för att försöka minska flöjdet av S-väljare till SD.

Dessutom blir detta ett sätt att spela tillbaka alla problemen med massbidragsinvandringen tillbaka till Reinfeldt och regeringen. Förhoppningen kan vara att få M och SD att kriga, vilket kommer att leda till att ännu fler väljare byter från M till SD, vilket är positivt för S.

Kan det vara så att man från S har insett att det finns en betydande risk att problemen med massbidragsinvandringen exploderar innan valet och att man vill försäkra sig om att skulden landar hos regeringen.
Om jag vore Löfvén skulle jag inte vara ett dugg sugen på att ta över Reinfeldts multikultihaveri. Det kommer explodera rakt i Löfvéns grova svetsaransikte redan efter ett par år.
2013-11-02, 11:25
Medlem
Ostrobothnias avatar
Övriga partier 1,8% (+0,7)

Tycker mig ha sett en märkbar ökning hos övriga i de sensate galluparna.
2013-11-03, 11:29
Medlem
Clodiuss avatar
Novus
V 6.3
S 34.7
MP 8.9

FP 5.5
KD 3.8
C 3.6
M 26.2
SD 9.4

Novus är en sammanvägning av andra institut. Är det därför säkrare än andra?

Med detta resultat kan inte regeringen sitta kvar ens med SD stöd. Avgörandet ligger hos MP. M återhämtar sig. Fortsatt tungt för S. Bör vara krisstämning nu hos KD och C.
2013-11-03, 11:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Novus
V 6.3
S 34.7
MP 8.9

FP 5.5
KD 3.8
C 3.6
M 26.2
SD 9.4

Med detta resultat kan inte regeringen sitta kvar ens med SD stöd. Avgörandet ligger hos MP. M återhämtar sig. Fortsatt tungt för S. Bör vara krisstämning nu hos KD och C.
Förra månadens svensk väljaropinion (förändringar i parantes från månaden dessförinnan):

V: 6,7 % (-0,2)
S: 33,9 % (+1,0)
MP: 9,7 % (-0,1)

FP: 5,9 % (-0,2)
KD: 4,0 % (+0,1)
C: 3,6 % (-0,6)
M: 25,6 % (+-0)
SD: 9,3 % (+0,2)

https://www.flashback.org/sp45553056
2013-11-03, 17:27
Medlem
Powergirls avatar
Inga dramatiska förändringar. M går som enskilt part framåt mest med drygt 2% men samtidigt ligger både C och KD under 4% spärren. Läget känns tämligen stabilt.
2013-11-03, 19:25
Medlem
Citat:
Novus
V 6.3
S 34.7
MP 8.9

FP 5.5
KD 3.8
C 3.6
M 26.2
SD 9.4

Jag tror att både Göran Hägglund och Annie Lööf mår dåligt personligen för att de inte lyckats vända trenden. Undrar vad doktorn skrivet ut till dem Prozac och Losec. Närmare valet blir det säkert amfetamin också
2013-11-03, 19:55
Moderator
v50s avatar
Citat:
Novus
V 6.3
S 34.7
MP 8.9

FP 5.5
KD 3.8
C 3.6
M 26.2
SD 9.4

Angående den här sammanvägningen av de olika mätningarna så ser man tydligt att de C och KD dansar på en slak lina att klara sig in i riksdagen nästa höst. Fast förmodligen så kommer M:s väljare stödrösta in dem förutsatt att de inte sjunker ner under 3% båda två eller närmare 2% då kanske de inte vågar lägga stödröster på dem av rädsla för att kasta sin röst i sjön.
2013-11-03, 19:57
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg som behandlar hr Reinfeldts lägenhetsköp utbrutna till egen tråd:
https://www.flashback.org/t2251454
/Mod.
2013-11-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Angående den här sammanvägningen av de olika mätningarna så ser man tydligt att de C och KD dansar på en slak lina att klara sig in i riksdagen nästa höst. Fast förmodligen så kommer M:s väljare stödrösta in dem förutsatt att de inte sjunker ner under 3% båda två eller närmare 2% då kanske de inte vågar lägga stödröster på dem av rädsla för att kasta sin röst i sjön.

Jag tror faktiskt att det kommer vara rätt uppenbart att borgarna förlorar nästa val, och därför kommer inte stödröstarna känna sig lika manade att stödrösta på småpartierna. Förra valet hängde väldigt mycket på att inget parti åkte ut, men inför detta val känns det som att de kommer förlora oavsett och det är nog väldigt få som faktiskt gillar eller bryr sig om småpartiernas existens då de ändå inte har egna identiteter utan är snarare små M-kopior.

Jag vet att det såg mörkt ut för Alliansen vid den här tiden för fyra år sedan också, men jag tror verkligen inte att Alliansen kan vända det här nu. Det har gått 7 år, missnöjet är ett faktum och denna gång finns inte risken att Mona Sahlin blir statsminister. Vore underbart om både KD och C åkte ut, men nu önsketänker jag nog.
2013-11-03, 21:22
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Jag tror faktiskt att det kommer vara rätt uppenbart att borgarna förlorar nästa val, och därför kommer inte stödröstarna känna sig lika manade att stödrösta på småpartierna. Förra valet hängde väldigt mycket på att inget parti åkte ut, men inför detta val känns det som att de kommer förlora oavsett och det är nog väldigt få som faktiskt gillar eller bryr sig om småpartiernas existens då de ändå inte har egna identiteter utan är snarare små M-kopior.

Jag vet att det såg mörkt ut för Alliansen vid den här tiden för fyra år sedan också, men jag tror verkligen inte att Alliansen kan vända det här nu. Det har gått 7 år, missnöjet är ett faktum och denna gång finns inte risken att Mona Sahlin blir statsminister. Vore underbart om både KD och C åkte ut, men nu önsketänker jag nog.

KD är rätt oförargliga..men C vore sjukt kul om dom försvann.
2013-11-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
KD är rätt oförargliga..men C vore sjukt kul om dom försvann.
Oförargliga? De är minst lika ansvariga för dagens massinvandring som alla andra. De är med i Alliansregeringen som har gjort en sådan stor skada på Sverige, oförargliga? Egentligen ska varenda sjuklöverparti ut ur riksdagen då alla är lika delaktiga i förstörelsen av Sverige.
2013-11-04, 18:05
Medlem
Alliansens enda trumfkort är att Reinfeldt haft och har så högt förtroende bland trögrörliga svenskar. Därför är den här typen av nyheter en klar indikation om att spelet är förlorat:
Citat:
Förtroendet för Reinfeldt sjunker
Statsminister Fredrik Reinfeldt får den lägsta förtroendesiffran på fem år i en ny undersökning som gjorts av Dagens Nyheter/Ipsos. Sedan juni har förtroendet för Reinfeldt sjunkit med fyra procentenheter, från 52 till 48 procent.
Fortfarande långt större förtroende än Göran Person ett år före hans sista val och även högre bland de egna medlemmarna än Stefan Löfven, men det spelar ingen roll. Valet är förlorat.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5693657

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in