Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Angående den här sammanvägningen av de olika mätningarna så ser man tydligt att de C och KD dansar på en slak lina att klara sig in i riksdagen nästa höst. Fast förmodligen så kommer M:s väljare stödrösta in dem förutsatt att de inte sjunker ner under 3% båda två eller närmare 2% då kanske de inte vågar lägga stödröster på dem av rädsla för att kasta sin röst i sjön.
Jag tror faktiskt att det kommer vara rätt uppenbart att borgarna förlorar nästa val, och därför kommer inte stödröstarna känna sig lika manade att stödrösta på småpartierna. Förra valet hängde väldigt mycket på att inget parti åkte ut, men inför detta val känns det som att de kommer förlora oavsett och det är nog väldigt få som faktiskt gillar eller bryr sig om småpartiernas existens då de ändå inte har egna identiteter utan är snarare små M-kopior.
Jag vet att det såg mörkt ut för Alliansen vid den här tiden för fyra år sedan också, men jag tror verkligen inte att Alliansen kan vända det här nu. Det har gått 7 år, missnöjet är ett faktum och denna gång finns inte risken att Mona Sahlin blir statsminister. Vore underbart om både KD och C åkte ut, men nu önsketänker jag nog.