2013-08-01, 02:09
Medlem
Pajkanons avatar
Hej!

Inte så bra på de där med att beskriva saker men ska försöka för nu har jag haft detta problem i 6 år och de blir bara värre hela tiden.

Observera att de kommer att förekomma stavfel så om du är GramarNazi borde du sluta läsa här

Så för 6 år sedan så började allt detta lätt med samband att jag gick in i en ganska deprimerad fas i mitt liv.

Om jag åt så jag blev propp mätt så blev hela jag illamående och ville spy. Detta ledde till att jag gärna inte äter ute/med andra om jag gör de måste jag sluta äta innan jag får den där mättnads känslan.

Efter ett tag så blev de värre så varje gång jag hade en nervös situation så kom illamåendet direkt.

T ex första gången man träffar en tjej och man ligger o de ska leda till lite .... Så slår magen till och jag känner direkt att jag måste spy. (Känns ju as kul att precis innan allt börjar så måste man springa iväg för det är så illa)

Detta har bara gått o blivit värre o värre nu för tiden så mår jag dåligt nästan jämt oavsett om jag är mätt eller hungrig och skulle lätt kunna spy bara jag sluta streta emot.

Med detta har de också lätt till att jag mår ganska dåligt både psykiskt och fysiskt. Jag sover otroligt dåligt också pågrund av detta och även fast jag äter Melatonin och starkare saker så kan jag vakna 5-10 gånger på en natt, eller inte kunna sova alls ibland. Detta stör ganska mycket eftersom jag har ett jobb som kräver konstiga timmar olika pass varje vecka (
06.30 -> 14.00
07.00 -> 15.30
14.00 ->21.30
15.00 -> 23.00
Helg 12 timmars pass.)

Varierar från vecka till vecka.

Jag har testat det mesta icke recept apokets piller liknande man kan hitta, för att lugna magen och liknande. Aldrig "vågat" gå till någon slags kurator eller va de heter eftersom jag inte har någon aning vad jag ska säga eller 100% varför jag mår som jag mår. Lika doktor, vad ska man säga liksom? jag mår dåligt jämt ge mig piller som funkar?

Vet inte hur jag ska förklara allt (och att de är dåligt förklarat), men de är illa :/ hjälp mig hitta en lösning.

//Pajkanonen
Citera
2013-08-01, 02:19
Medlem
Hej! Det låter extremt jobbigt det där, och mitt bästa råd är att du bör gå till en doktor. Beskriv det du nyss skrev här, ta med att du får känslan vid nervositet också, så att dom inte bara tror att det är vid mättnadskänsla. Det kan ju vara allvarligare än vad man tror.

Jag önskar dig lycka till!
Citera
2013-08-01, 02:39
Medlem
Att det har hängt kvar hos dig i 6 år låter extremt. Precis som ovanstående skrev. Gå till doktorn och poängtera att det inte bara gäller mättnadskänslan. Få dem att förstå allvaret i det så att de inte bra skickar iväg dig utan någon hjälp.
Citera
2013-08-01, 02:55
Medlem
nedboys avatar
Äter du någon medicin? Kan ha med saken att göra.

Men det låter som du har någon form av livsstress av något slag. Gå till doktorn och förklara precis som du gör här. Du borde bli remitterad då tycker man.
Citera
2013-08-01, 02:56
Medlem
SpooN.s avatar
Läste att just ditt besvär är vanligt inom någon speciell inriktning inom psykologin. Handlade även om fobi för att spy, googla rädd för att spy så hittar du in dig på rätt väg. Har också oroat varit nojig av att spy när jag var yngre, det gick över med åldern.
Citera
2013-08-01, 03:08
Medlem
Pajkanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Hej! Det låter extremt jobbigt det där, och mitt bästa råd är att du bör gå till en doktor. Beskriv det du nyss skrev här, ta med att du får känslan vid nervositet också, så att dom inte bara tror att det är vid mättnadskänsla. Det kan ju vara allvarligare än vad man tror.

Jag önskar dig lycka till!

Om doktorn får reda på att man har/har haft lite psykiska svårigheter så kommer dom ju bara skicka en till någon kurator, är inte så sugen på det :/

Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Att det har hängt kvar hos dig i 6 år låter extremt. Precis som ovanstående skrev. Gå till doktorn och poängtera att det inte bara gäller mättnadskänslan. Få dem att förstå allvaret i det så att de inte bra skickar iväg dig utan någon hjälp.

Vet inte om det är 5 eller 6 år men ligger någonstans där.
Får väl ta att boka en tid då, vad är bäst vårdcentral eller större sjukhus?

Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Äter du någon medicin? Kan ha med saken att göra.

Men det låter som du har någon form av livsstress av något slag. Gå till doktorn och förklara precis som du gör här. Du borde bli remitterad då tycker man.

Just nu äter jag mot acne men inte gjort det alla åren så har nog inget med det att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Läste att just ditt besvär är vanligt inom någon speciell inriktning inom psykologin. Handlade även om fobi för att spy, googla rädd för att spy så hittar du in dig på rätt väg. Har också oroat varit nojig av att spy när jag var yngre, det gick över med åldern.

Har inge rädsla för att spy alls. (Såklart man helst skippar de, vill ju ha kvar maten är redan smal som de är)
Citera
2013-08-01, 03:22
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajkanon

Har inge rädsla för att spy alls. (Såklart man helst skippar de, vill ju ha kvar maten är redan smal som de är)
Men du hypar upp det så fort det blir intimt med en tjej? Då tänker du ju medvetet "åh nej, börja inte spyy nu." och så börjar du må illa. Eller?
Citera
2013-08-01, 12:02
Medlem
nedboys avatar
Citat:
...kommer dom ju bara skicka en till någon kurator, är inte så sugen på det :/

Men är det inte precis det du behöver? Vill du fortsätta må dåligt resten av livet?
Citera
2013-08-01, 13:29
Medlem
Låter som en form av prestationsångest. Har haft liknande. Och ja det kan leda till fysiska problem med kroppen.
Citera
2013-08-01, 15:50
Medlem
Pajkanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Men du hypar upp det så fort det blir intimt med en tjej? Då tänker du ju medvetet "åh nej, börja inte spyy nu." och så börjar du må illa. Eller?

Hmm kanske, oftast blir de bättre efter man varit med personen en gång då kan man liksom hålla imot. Inte för detta händer så ofta då jag är ganska ensam och inte skaffat så många nya kompisar att umgås med sedan jag bytte stad för 1 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av raybanbrillor
Låter som en form av prestationsångest. Har haft liknande. Och ja det kan leda till fysiska problem med kroppen.

Läste lite och det kan ju vara en av sakerna, hur löste du detta?
Citera
2013-08-01, 23:13
Medlem
Citat:
Hmm kanske, oftast blir de bättre efter man varit med personen en gång då kan man liksom hålla imot. Inte för detta händer så ofta då jag är ganska ensam och inte skaffat så många nya kompisar att umgås med sedan jag bytte stad för 1 år sedan.

Läste lite och det kan ju vara en av sakerna, hur löste du detta?
blev sjuk och fick andra perspektiv...
Citera
2013-11-03, 17:14
Medlem
Hej

Jag kan känna igen mig utav mycket det du har skrivit. I ca. 2 år har jag haft mina symtom i samband med att jag försökte att gå upp i vikt. Jag känner ingen depression, dock så mår jag illa väldigt lätt i samband med mat. Jag måste äta små mängder, ofta och sakta. Det senaste halvåret så har jag även märkt att jag blir illamående under stress, detta är något nytt som jag inte upplevde tidigare. Du kan läsa min tråd om du vill, kanske finner du något svar där! Jag hoppas verkligen att det blir bättre med dig, hör gärna av dig om du kommer fram till någon lösning!

https://www.flashback.org/t2250814
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in