2013-11-03, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det finns saker som LJ tror sig ha sett när luckan var öppen, saker som PÅK bedömde vara ointressanta tills han åkt på två nederlag.

"Jag har lite mera på fötterna än ni har." En typisk rad när man inte kan eller vill motivera sin ståndpunkt.

Det finns saker han sett som stämmer med Marina's sista resa mundering.
Du tror väl inte att HD beviljar resning med indicier? Eller det kanske du tror
Citera
2013-11-03, 10:14
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag skulle tro att adv.Hansson inte funderar så mycket på ett erkännande, eftersom hans klient säger att han är oskyldig.
Han kommer ha en kort fundering på vilka frågor som kommer ställas till vittnet KH, men här kommer åklagaren få på tafs av både vittne och advokat. En av anledningarna till resning är att man sänkt trovärdigheten på vittnesmålet. Men grunderna har varit felaktiga då det handlar om att Polisen förvrängt och manipulerat vittnet.
Nu har HD inte hört vittnet själv, utan bara läst, KH kommer tydligt förklara missförstånden...igen.

Vittnet LJ kommer strimlas totalt, kvar kommer vara en halvtimmes lyteskomik för rätten att ta ställning till.

Ultimat handlar inte det här om trovärdighet för domstolarna. YTTERST handlar detta om hur polisens trovärdighet och hur de behandlar neutrala vittnen, samt vilka medel man är kapabla att ta till för att få någon dömd.
Polisens slarv har inte gått någon förbi i denna utredning, och ytterligare ett kan snart läggas till handlingarna;
Polisen struntade i att konfrontera LJ med FS trots att LJ sa att han skulle känna igen personen han såg natten mellan 27-28e. Nu är det försent.

Synd om MJs föräldrar som skall behöva genomlida detta trams en gång till.

Först vill säga vilken respekt jag har för KH som tålmodigt förklarar för Snurre Nejding.

Sedan undrar jag om inte det har gått prestige i fallet när man tar fram ett vittnesmål, som varit dött och begravet i ett par år, som ett slags trumfkort. Att HD går på det är också anmärkningsvärt fast med GL på banan är väl inget omöjligt.

Slutligen vill jag säga att jag blir inte förvånad om FS fälls pga hur HD lägger ut kursen för hur HR bör resonera. Jag undrar om JEs tjejväns f.d pojkvän känner sig väl tillfreds nu?
Citera
2013-11-03, 10:25
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att adv.Hansson inte funderar så mycket på ett erkännande, eftersom hans klient säger att han är oskyldig.
Han kommer ha en kort fundering på vilka frågor som kommer ställas till vittnet KH, men här kommer åklagaren få på tafs av både vittne och advokat. En av anledningarna till resning är att man sänkt trovärdigheten på vittnesmålet. Men grunderna har varit felaktiga då det handlar om att Polisen förvrängt och manipulerat vittnet.
Nu har HD inte hört vittnet själv, utan bara läst, KH kommer tydligt förklara missförstånden...igen.

Vittnet LJ kommer strimlas totalt, kvar kommer vara en halvtimmes lyteskomik för rätten att ta ställning till.

Ultimat handlar inte det här om trovärdighet för domstolarna. YTTERST handlar detta om hur polisens trovärdighet och hur de behandlar neutrala vittnen, samt vilka medel man är kapabla att ta till för att få någon dömd.
Polisens slarv har inte gått någon förbi i denna utredning, och ytterligare ett kan snart läggas till handlingarna;
Polisen struntade i att konfrontera LJ med FS trots att LJ sa att han skulle känna igen personen han såg natten mellan 27-28e. Nu är det försent.

.

Mitt resonemang ska ses med bakgrunden att jag inte har detaljkunskap om vad som sagts i varje förhör. Huruvida vissa vittnesmål kommer att slås sönder eller inte kan jag inte uttala mig om, jag har verkligen inte lusläst varje sida av utredningen.

Min teori om att ett erkännande kan vara aktuellt bygger på det unika faktum att resning beviljades vilket är en sällsynt stark indikation om vartåt det lutar. Då borde advokaten förklara för sin klient vilka valmöjligheter som finns.
Citera
2013-11-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Men hur trovärdig är fs i detta läge ? Hade han sagt detta ifrån början så hade han kommit undan likt Mats Alm men i detta läge är han RÖKT, han har haft flera år på sig att lägga korten på bordet ang något dödande som ej var uppsåtligt samt gömt kroppen för föräldrarna som inte ens fick begrava sin dotter.

Hoppas denna vidriga människa får lagens strängaste straff och sitter länge än Axmyr, alla vi som har egna barn kan inte vilja något , rättsapparaten lät denna parasit gå lös på gator i flera år

Jaså, du tror att trovärdigheten kan vara ett problem?!

Ja, guskelov är den det, något så extremt och välförtjänt!

Och DET kan tala för att ett riktigt straff utdöms. Det du föreslår vore förstås högst önskvärt ur rättssäkerhetssynpunkt.

Sådant här ska man bara inte kunna komma undan med!
Citera
2013-11-03, 11:32
Medlem
Citat:
Det finns saker som LJ tror sig ha sett när luckan var öppen, saker som PÅK bedömde vara ointressanta tills han åkt på två nederlag.

"Jag har lite mera på fötterna än ni har." En typisk rad när man inte kan eller vill motivera sin ståndpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av icecoldice
Det finns saker han sett som stämmer med Marina's sista resa mundering.
Du tror väl inte att HD beviljar resning med indicier? Eller det kanske du tror

Vad LJ sett blir mycket mer relevant i en situation där indiciekedjan har stärkts så pass mycket som vi ser nu.

Kan komma att visa sig att åklagarens "nederlag" i själva verket var en bra väg till en dom, med förstärkt straff, för den som gjort detta.
Citera
2013-11-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
ok,vart sitter han då,k-stad?

Rätten har beslutat att han skall häktas i sin frånvaro.Häktade förs naturligtvis till häktet och inte till en arrest.

Var FS är har jag ingen aning om.
Citera
2013-11-03, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsmannen
Mitt resonemang ska ses med bakgrunden att jag inte har detaljkunskap om vad som sagts i varje förhör. Huruvida vissa vittnesmål kommer att slås sönder eller inte kan jag inte uttala mig om, jag har verkligen inte lusläst varje sida av utredningen.

Min teori om att ett erkännande kan vara aktuellt bygger på det unika faktum att resning beviljades vilket är en sällsynt stark indikation om vartåt det lutar. Då borde advokaten förklara för sin klient vilka valmöjligheter som finns.

De 3 av 5 ledamöter som beviljade resningen gjorde det för att de ser att det finns ett vittne som kan binda paketet och/eller FS till en viss tidpunkt.
Det vittnet har inte funnits med i tidigare rättegångar och hans utsaga är inte bedömd av en domstol.
HD varken kan eller får bedöma detta bevis i sin resning, men gjorde gällande (3 mot 2) att det skulle kunna vända utgången.

Jag kan tycka det är bra att LJ prövas, men har en ganska väl underbyggd åsikt om utgången.

De övriga 2 ledamöterna gick i stort på tidigare domar.
Citera
2013-11-03, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krowkan
Rätten har beslutat att han skall häktas i sin frånvaro.Häktade förs naturligtvis till häktet och inte till en arrest.

Var FS är har jag ingen aning om.

Göteborgstrakten, dess centrala delar, någon facilitet med galler, eller på väg dit, kan vara en välgrundad gissning... Ju bra att vanan vid sådana vistelser finns eftersom detta blir långvarigt.
Citera
2013-11-03, 11:40
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Tur att jag sparade banden, ifall Hansson vill rekapitulera något.
Åklagaren får väldigt gärna del av dem också om så önskas
HD har inte hört dem...synd, tom. Lambretz hade tyckt de var besvärande.
Citat:

.
Jag utgår från att du och Q tillhandahåller HELA banden och inte bara de små fragment av desamma som kan tänkas vara FS till gagn (vilket tveklöst varit en rutin i den äldre Marinatråden.) Ungefär som att FS suttit som redigerare för vad som varit ok att släppa till flashbackpöbeln.

För inte är det väl så att ni båda (samt FS) endast bryr er om FS intressen och struntar totalt i omsorgen av Marinas anhöriga eller att RÄTT mördare fälls? Här går att visa en god gest genom att i sin helhet, delge det material ni sitter på. För tänk om de sanningssökande och rättsvårdande myndigheterna inte sparat några band. Har för mig de är skyldiga att gallra efter en kort tid.
Citera
2013-11-03, 11:43
Medlem
Citat:
De 3 av 5 ledamöter som beviljade resningen gjorde det för att de ser att det finns ett vittne som kan binda paketet och/eller FS till en viss tidpunkt.
Det vittnet har inte funnits med i tidigare rättegångar och hans utsaga är inte bedömd av en domstol.
HD varken kan eller får bedöma detta bevis i sin resning, men gjorde gällande (3 mot 2) att det skulle kunna vända utgången.

Jag kan tycka det är bra att LJ prövas, men har en ganska väl underbyggd åsikt om utgången.

De övriga 2 ledamöterna gick i stort på tidigare domar.

Resningen beviljades förstås på grundval av att det nu finns en tydligt starkare bevisbild, inte minst indiciemässigt, stärkningen initierad av kroppsfyndet.

Rättvisans vågskål kan nu komma att väga över så att den som tagit en annan människas liv på det här sättet faktiskt straffas.

Det vore bra, för alla, även ev. dömd, med tanke på den destruktiva livsstil som är för handen och som i sig innebär ett självbestraffande eftersom livsstilen ifråga är av självskadande karaktär.
Citera
2013-11-03, 11:50
Medlem
Citat:

Känns det inte läskigt för dig att sia om framtiden, när du aldrig får rätt?

Ja, det är bra att allt tas om nu, när vi vet vad som till slut hände med Marina. Tidigare har detta inte kunnat göras på ett korrekt sätt och FS har med rätta blivit friad.

Nu får advokat MH visa vad han går för... Det ska oavsett utgång bli mycket spännande.
Tidigare i detta mål har hans kompetens knappast prövats.

Jag tror fortfarande att en stor anledning till HD:s positiva besked är att PÅK haft rätt hela tiden.
På varje punkt.
Citera
2013-11-03, 12:22
Bannlyst
Citat:

Det var inte bara Lar@ Rune och L@ila som sabrerade champagnen och skalade räkor i fredags
Jag är väl den som pratat mest ingående med FS i denna tråden ( som inte tillhört klubben ) och han mår inte bra. Har inte gjort det någongång igentligen faktiskt. Inte kommer det bli bättre bakom lås och bom heller i o f s. Men det är där han hör hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in