2013-11-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datasjon
Jag tror det var många anledningar varav några nämndes på presskonferensen. Att man initialt inte visste om man hade hittat alla gärningsmän och skadade och att Linköping har ett olöst brott från 2004 som i vissa avseenden liknar detta.
Den viktigaste anledningen tror jag dock var insikten om vilken explosiv situation det kan bli när en kolsvart knarkare köttar ihjäl några försvarslösa invånare i en liten ort som i modern tid haft aktiva nynazister. Det senare nämndes dock inte på presskonferensen.

Tror också att det finns många anledningar. Vi ska också komma ihåg att det är en återfallsförbrytare. Det här morden har även politisk sprängkraft i och med att han är afrikan.

Jag tror det här morden kommer att uppmärksammas och påverka ganska mycket. På nåt sätt kommer jag att tänka på Åmselemorden med ett händelseförlopp som påminner litegrann hur de boende på platsen drogs in i ett makabert morddrama bara för att de reagerade på stöld/inbrott.

Det är ett intressant val av försvarsadvokat också, Thomas Bodström?
Citera
2013-11-02, 21:41
Medlem
Hebrs avatar
Finns det några uppgifter om ålder på BO's storebror som tydligen ska ha en del i någon "skuld" till MGM?
Citera
2013-11-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesC
Jo jag vet att man tilldelas en advokat som staten betalar. Jag antog bara inte att de skulle betala den summan. När du förklarar det så blir det dock mer begripligt. Tack för det

varför skulle staten inte göra det, om du blir tilldelad en? vore ju märkligt annars.
Citera
2013-11-02, 21:42
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Det är väl så att man som misstänkt får önska/begära, kan den önskade advokaten (och vill) så blir det så.
TB är nog mer kändis- än stjärnadvokat?

Jo, det är han kanske. Finns det någon översikt över resultatet för de mål han varit försvarare i? Skulle vara intressant att se vad han går för.
Citera
2013-11-02, 21:43
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikzutt
Fallet liknade de som hände 2004 med två stycken brottsoffer där GM gått fri. Polisen förmodar väl att de är samma GM och vill inte misslyckas att sätta dit han denna gång. Därför tror jag den massiva styrkan poliser blev tillkallade

Nu grep polisen GM relativt snabbt och då han var känd för polisen sedan innan så har han också testats för dubbelmordet, vilket inte resulterade i något. Att det blev en så massiv polisinsats är snarare för att de ville hitta den skyldige (teori om flera GM) och ha en ambitiöst utförd förundersökning, inte för att sätta dit dubbelmördaren från 2004 för de visste rätt snabbt att det inte handlade om GM från 2004.
Citera
Medlem
Daxman24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Finns det några uppgifter om ålder på BO's storebror som tydligen ska ha en del i någon "skuld" till MGM?

BOs storebror har begått självmord för något år sedan, har dock ingen koll på åldern men finns säkert i tråden.
Citera
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
varför skulle staten inte göra det, om du blir tilldelad en? vore ju märkligt annars.

Det var jag som tänkte lite snett. Jag fick av någon anledning för mig att han ansågs vara stjärnadvokat och därmed tog en högre summa pengar för sina tjänster.

Fråga mig inte ....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesC
Jag funderar på hur denne man kunde blivit tilldelad Thomas Bodström som advokat? Jag drar då slutsatsen att det är staten som betalar och inte GM själv? Har aldrig varit med om att någon annan i Linköpinstrakten tilldelats en stjärnadvokat? Vill man se honom friad?
Man får alltid ha förslag av försvarare för en själv...
Citera
2013-11-02, 21:44
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labamban
Att BO var ute så sent känns föga överraskande. Det här är killar som visserligen inte är så gamla, men brukar stryka omkring ute i Ljungsbro, ägna sig åt graffiti och liknande. Skulle bli förvånad om de inte någon gång testat någon form av droger. Jävligt olyckligt likväl.

Visst kan man anmärka grabbarnas omdöme och föräldrarnas eventuellt bristande uppfostringsförmåga, men vem fan strök inte omkring om nätterna i den åldern? Kanske kom över en sprejflaska och rökte en joint. Det hör den åldern till att ta reda på hur världen fungerar utanför den trygga hemmasfären.
Citera
2013-11-02, 21:45
Medlem
RuleBritannias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr

I och med hur han såg ut på Facebook, så skulle jag gissa att han låg ett par år under 30.
Citera
2013-11-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny-Sumo
Intressant, tänkte själv samma sak. Väldigt snabbt jobbat att bli tilldelad en kändisadvokat så där. Någon har helt klart dragit i några trådar. Vem och varför? Nästan värt en egen tråd!

Man behöver inte dra i några trådar, det är bara att fråga efter en speciell advokat och om denne är villig så blir han tilldelad.
Citera
2013-11-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt_Kirk
Jag var ute och "härjade" till 2 på natten då och då när jag var 15. Jag var inte ligist och jag var inte en blivande ligist. Det blev till och med en laglydig akademiker av mig. Och mina föräldrar var trevliga och omtänksamma. Välkommen till en värld som även utanför dina preferensramar faktiskt kan vara normal. Ljungsbro är inte direkt någon nedgången taskig förort heller..

Därmed inte sagt att dessa ungdomar var guds bästa barn. Jag har inte en aning om vilka de var/är och hur de. Det vet inte du heller utifrån tiden för läggdags.

Jag gratulerar dig om du verkligen är akademiker och har haft en bra uppfostran. Jag förstår inte riktigt varför du vill att jag ska veta/tro det. Men när du ändå tagit upp det måste jag säga att jag har mina tvivel. Du uttalar dig om Ljungsbro utan att veta vad du pratar om, du har skrivit 500+ inlägg på Flashback, och du har ett starkt behov av att hävda dig på nätet. Men okej, du är akademiker.

Jag möter ungdomar som dessa dagligen i min yrkesutövning, och jag kan tala om för dig att många av dem har varit från Ljungsbro. Min sambo (vars yrke jag inte vill gå in på) har samma bild av Ljungsbro. Den här händelsen var oerhörd tragisk, men när jag läste att den hade utspelat sig i Ljungsbro, måste jag tyvärr medge att den kändes lite mindre ologisk.

Djupt tragisk dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in