2013-11-02, 17:28
Bannlyst
Misstänkt gärningsman Doudou Yembadjunga Ahoka. Det låter knappast som en som har sitt ursprung i Europa?
Var det inte för några månader sedan en Nord Afrikan gav sig på en helt oskyldig kvinna mitt på dagen på ett friluftsområde, hon var runt 60 år och låg länge nedsövd p.ga av sina skador??
Citera
2013-11-02, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Lär bli mord med tanke på hänsynslösheten och att mordet lär ha varit relativt oprovocerat.
vad vet du om det?
Citera
2013-11-02, 17:29
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esperto
Jag vet inte om du har lagt märke till det, men det finns ju många fler "svenskar" än vad det finns "invandrare" så det är ju rätt logiskt.

Vi har ju sett företrädare för ett svenskt riksdagsparti beväpna sig med järnrör så det är väl inte så långsökt. Om de nu hade slagit ihjäl Soran med dem, hade du ställt dig upp och sagt: Jag är också skyldig, jag är också svensk?

Vet vi säkert att det är just ett järnrör som använts som mordvapen? Om så är fallet så kommer Expo och Alex att vara skitsura över att ha tappat järnrörsargumentet.
Citera
2013-11-02, 17:30
Medlem
Vridens avatar
De flesta som begår brott är män, men alla män är väl inte brottslingar? Allting beror på vad man relaterar till. Vissa relaterar ju till fördel för sina egna åsikter. Klassisk dumhet och ett tecken på okunskap.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammeb
Dråp förmodligen.
"För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog."
Wikipedia

Citat:
Lär bli mord med tanke på hänsynslösheten och att mordet lär ha varit relativt oprovocerat.

Är det mord så lär det säkert bli livstid med tanke på att det är dubbelmord, men om han fälls för dråp är maxstraffet 10 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esperto
Jag vet inte om du har lagt märke till det, men det finns ju många fler "svenskar" än vad det finns "invandrare" så det är ju rätt logiskt.

Vi har ju sett företrädare för ett svenskt riksdagsparti beväpna sig med järnrör så det är väl inte så långsökt. Om de nu hade slagit ihjäl Soran med dem, hade du ställt dig upp och sagt: Jag är också skyldig, jag är också svensk?

Nä men i sånt fall hade inte media mörkat och svamlat utan sagt rakt ut att SVENSKAR och gärna att dom har sd eller rasistiska sympatier. När det nu är åt andra hållet så är det vansinnesdåd, psyksjuk mm mm.
Citera
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vad säger han? Vart kan jag se sändningen?
Här: http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2479725
Citera
2013-11-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sammeb
Dråp förmodligen.
"För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog."
Wikipedia

Det ska vara mord enligt huvudregeln:

"1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396)."

Sedan dömer kanske tingsrätten för dråp eller grov misshandel och grovt vållande till annans död. Men det är ett mord han har begått enligt lagens bokstav.

"Ett uppsåtligt berövande av en annans liv skall normalt bedömas som mord, såvida inte brottet med hänsyn till samtliga omständigheter framstår såsom mindre grovt."

https://lagen.nu/dom/nja/1985s510
Citera
2013-11-02, 17:32
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vriden
De flesta som begår brott är män, men alla män är väl inte brottslingar? Allting beror på vad man relaterar till. Vissa relaterar ju till fördel för sina egna åsikter. Klassisk dumhet och ett tecken på okunskap.
'

Viktigt påpekande! Därför är det viktigt att inte dra alla män öven en kam utan se vilka som är överrepresenterade.
Citera
2013-11-02, 17:34
Medlem
Europes avatar
Frågeställningar:

1. Den person som misstänks som GM i tråden satt tydligen i fängelse när kvinnan han senare förföljde väntade hans yngel. Det skulle vara intressant att få veta vad han satt inne för. Likaså vore det intressant med information om eventuella fler domar han har bakom sig. Någon som vet var man kan leta?

2. Det har påståtts att den döde pojken skulle ha haft någon slags koppling till misstänkt GM och kanske delat subkulturella intressen med denne. Jag antar då att det inte kan finnas någon koppling till dennes framlidne storebrors väldigt motsatta åsikter och värderingar som han verkar ha haft tämligen öppet, med tanke på att denne förmodligen inte skulle ha uppskattat GM till att börja med? Är det fastställt att storebrodern avled p.g.a. överdos/självmord? På hans minnessida fanns en bild av blommor som hade lagts på trottoar framför någon dörr. Det motsäger givetvis inte påstådda dödsorsak, men sådana bilder brukar ofta förekomma i samband med att folk sörjer en närstående som har t.ex. bragts om livet.

3. Enligt postad dom verkar misstänkt GM ha suttit på behandlingshem. Någon som vet vad han blev behandlat för, samt om han var där frivilligt?

4. Vad bygger de offentliga påståendena om att GM skulle ha en historia av att ha "mått mycket dåligt psykiskt"? Om GM är den som misstänks i tråden, så är det med tanke på hans rasmässiga och sociala bakgrund inga ovanliga brott han har dömts för, samt likaså är inte heller eventuell missbruk av berusningsmedel det, så dessa torde inte i sig ge grund för påståenden om onormal psykisk hälsotillstånd. Har misstänkt GM varit i kontakt med psykiatrisk vård eller begått mer anmärkningsvärda handlingar som inte ännu har framkommit i tråden?

5. Finns det någon chans att inga av trådens medverkande gör sig skyldiga till att skriva respektlösa och opassande kommentarer på de unga BO:s lika unga vänners nätsidor? 15-åringar är kanske inte småbarn, men de är f-n inte heller fullvuxna, så bete er vuxet.

När det gäller exakta händelseförlopp, detaljer, personers kopplingar till varandra m.m., så antar jag att de framkommer i polisutredningen, i den mån de nu framkommer alls.
Senast redigerad av Europe 2013-11-02 kl. 17:38.
Citera
2013-11-02, 17:34
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Det ska vara mord enligt huvudregeln:

"1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396)."

Sedan dömer kanske tingsrätten för dråp eller grov misshandel och grovt vållande till annans död. Men det är ett mord han har begått enligt lagens bokstav.

"Ett uppsåtligt berövande av en annans liv skall normalt bedömas som mord, såvida inte brottet med hänsyn till samtliga omständigheter framstår såsom mindre grovt."

https://lagen.nu/dom/nja/1985s510

Krossar man ett huvud med ett järnrör får man anses medveten om att vederbörande dör.
Lyckligtvis tar inte rätten hänsyn till IQ.
http://robertlindsay.files.wordpress.com/2010/03/800px-iq_by_country-by-current-resident-majority.png
Citera
2013-11-02, 17:35
Medlem
Buulens avatar
SAMMANFATTNING:

Misstänkt gärningsman:
- Doudo* Yembadjung* Ahok*, född 19791225
- Tidigare känd av polisen, stöld, misshandel, förföljelse av flickvän
- Härnegatan 108 lgh 101
- Bor tillsammans med Osam* Yusu* Hassa*, född19920624
- Polisbilar utanför MGM lägenhet, husrannsakan.
- Polisen uppger att MGM uppenbarligen inte mår psykiskt bra.

Brottsoffer:
- T*mmy Gu*tavsson, född 1998 (mördad)
- Vikt*r Ryn*ing
- Kvinna, född 1956 (mördad)
- Man (lindrigt skadad)

MGM dispyt med TG och VR.
TG och VR flyr och tar sig in i en villa på Hällestadsvägen via ett källarfönster.
MGM kommer efter.
Boende i huset hör oväsen, går ner i källaren och ser MGM, TG och VR.
Boende stannar kvar i huset med VR och larmar polis om inbrott.
MGM och TG lämnar huset (MGM tvingar med sig TG).

(Boende i området) Man och kvinna hör oväsen.
Går ut / var redan ute på promenad, konfronterar MGM och TG.
Kvinna och TG blir mördad av MGM (ihjälslagna med järnrör).
Man blir allvarligt skadad, förd till sjukhus.

Osäkert:
- MGM och TG har en koppling till varandra.
- MGM kidnappar TG och VR på gatan.

Lägg gärna till info eller rätta mig om jag har fått något om bakfoten.
Senast redigerad av Buulen 2013-11-02 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in