2013-11-02, 12:33
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrutia
Ang MB som GM för att VB var ett hot mot hans familj: Skulle inte vara svårt att döda henne utan att någon hittar kroppen. Så länge han har ett alibi för kvällen och inte lämnar spår efter sig. Finns ingen anledning att stycka kroppen och sprida ut likdelar. Såvida vi inte diskuterar någon-försöker-sätta-dit-KJ spåret. Nej, känns för slarvigt för att MB skulle göra något sådant.

Hon blev inte mördad i lägenheten, vad kan mordplatsen vara någonstans? Hon var borta i 14 dagar innan hunden reagerade på huset och strax därefter hittades hon i närheten. Var kan liket ha varit dessa 14 dagar... och varför flyttades det? Utspritt över 2 fyndplatser? KJ försade sig angående blodet i bagageluckan och tejpen i håret. Han har handskats med liket. Känns som mer energi behöver läggas på vad han har gjort mellan 4/5 och 22/5

Det är så dumt att spekulera i konspirationer och annat. Hade det varit MB hade han dumpat henne en bra bit hemifrån (han har under perioden kört runt ganska mycket). Hade någon planterat bevis hos KJ är det som polisen sa mest troligt att de planterat ordentliga bevis, typ lagt händerna där.

Jag har funderat på det här med att KJ sa att hon hade "halvfettigt" hår. Kan de ge någon ledtråd till var hon kan ha varit?
Citera
2013-11-02, 12:34
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Att VB bombarderade MB med SMS verkar ju vara vanligt. Men just morddagen verkar MB varit väldigt glad att svara och skicka SMS tillbaka. 6st SMS om jag inte minns fel? Annars får man känslan av förhören att han inte alls brukar besvara SMS till VB utan skriva att han jobbar för att slippa undan.

Dagen innan (3/5) var väl då deras fb-konversation var ganska otrevlig. Samt att detta datum hade högst antal sms mellan dem.
Citera
2013-11-02, 12:34
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrutia
Ang MB som GM för att VB var ett hot mot hans familj: Skulle inte vara svårt att döda henne utan att någon hittar kroppen. Så länge han har ett alibi för kvällen och inte lämnar spår efter sig. Finns ingen anledning att stycka kroppen och sprida ut likdelar. Såvida vi inte diskuterar någon-försöker-sätta-dit-KJ spåret. Nej, känns för slarvigt för att MB skulle göra något sådant.

Hon blev inte mördad i lägenheten, vad kan mordplatsen vara någonstans? Hon var borta i 14 dagar innan hunden reagerade på huset och strax därefter hittades hon i närheten. Var kan liket ha varit dessa 14 dagar... och varför flyttades det? Utspritt över 2 fyndplatser? KJ försade sig angående blodet i bagageluckan och tejpen i håret. Han har handskats med liket. Känns som mer energi behöver läggas på vad han har gjort mellan 4/5 och 22/5
Ja delarna måste ju ha legat nånstans innan de hamnade i ödehuset, och det måste ha funnits en bra anledning att flytta dom till ett så galet ställe. Var de som sökte för nära platsen där de låg innan vid något tillfälle? Pratades det här på FB om något ställe så han kände att det blev panik? Det känns lite som att flytten till ödehuset var en panikgrej eftersom det var minst sagt ett idiotiskt ställe att ha kroppen på.
Citera
2013-11-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Dagen innan (3/5) var väl då deras fb-konversation var ganska otrevlig. Samt att detta datum hade högst antal sms mellan dem.

Ja ilskan till dådet byggdes väl upp till kritisk gräns där, sen när det fortsatte mord dagen så besegaldes VB öde
Citera
2013-11-02, 12:41
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ja ilskan till dådet byggdes väl upp till kritisk gräns där, sen när det fortsatte mord dagen så besegaldes VB öde

Amatörpsykologi på högsta nivå:
Om MB planerat att mörda (fast troligen inte personligen) VB, kan han sett till så att stämningen mellan dem blev extra dålig på slutet, ett slags skydd för sig själv. MB har ju ändå en del fina minnen av VB. Vet inte om jag uttrycker mig förståeligt.
Citera
2013-11-02, 12:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
(Har inte FUP just nu). Minns jag fel eller sa bror D i förhör att mamman sagt att KJ förstört sängen och byggt om den till något airsoftrelaterat ? Samt att Bo (han från LSS) sagt att KJ gjort sig av med sängen tidigare. ?
Du minns bra, sid 1195:
Citat:
D tror att K kan ha haft två sängar.
En av sängarna var efter mormor. Det var en säng med en bra bäddmadrass. D har fått höra av sin mamma att D skurit sönder den sängen för att göra en väska till sitt soft air gun.
D har för sig att han hade två sängar som stod bredvid varandra.
Sid 1444:
Citat:
På fråga säger [BB] att det var som det brukar i lägenheten, inget speciellt avvikande. Möbleringen var ungefär på samma sätt, han kan inte dra sig till minnet något speciellt. [KJ] har haft en madrass ståendes mot väggen i sovrummet, en extra madrass med tjockare sängbotten, men den har [BB] för sig att han plockat bort långt tidigare, en med resårstjärna, en tjockare sängbotten.
Det här med sängen hade gått att utreda mer än vad åklagarna påstår..
Citera
Medlem
Måste det inte vara en stor brist att inte MB hem och bilar är husransakat?
Esa Rano fallet höll ju inte i tingsrätt för att alternativa GM till den åtalade inte var nog utredda. Sen gjordes det väl bättre till Hovrätt och då fälldes den åtalade. Känns som att det absolut är rimligt att KJ frias här för brister i utredning på alternativ GM?
Citera
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Utredd har han ju blivit, avförd likaså för annars hade dom ju inte åtalat KJ.

Men låt säga att MB har med detta att göra, tror du då att han är så pass ointelligent att han springer omkring med hennes blod och smetar det i KJs bil osv? Och varför skulle AN skydda en styckmördare, ingen kvinna vill väl vara under samma tak som nån som nyss styckat en annan kvinna? Och varför skulle han öht stycka henne?
Skulle han vara boven i dramat så skulle han knappast fara omkring och slafsa med kroppsdelar och gömma dom på ett uselt ställe för att rikta blickarna mot någon annan och med det riskera att synas själv. Jag har traskat omkring en hel del i skogarna kring Boden och man behöver inte åka särskilt långt för att hitta ställen där det är rätt öde och inte särskilt sannolikt att folk springer. Jag är ganska övertygad att en person som MB (eller de flesta) skulle gömma henne på ett sånt ställe snarare än att ranta runt med delarna utan att ha en vettig plan.

Jag vill inte kalla det utredd och avförd i min värld. Mobilpositioneringar, FB-trafik och några kvitton. De totalraderade sms:en MB/VB fick han redovisa för själv och dess innehåll.
Men bilar, restaurang, huset, garage, jaktstugor med koppling till MB, stugan i Lakaträsk, kroppsbesiktning mm har uteblivit. Inga krim.hundar har satt sin tass i närheten av hans ägor/ägodelar.
AN har inte vetat så mycket om sin man, så varför skulle han berätta om mordet för henne. AN är ovetande, därav hennes kommentarer, vilka jag kan tänka nästan stoppat hjärtverksamheten på MB.
Citera
2013-11-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Jag vill inte kalla det utredd och avförd i min värld. Mobilpositioneringar, FB-trafik och några kvitton. De totalraderade sms:en MB/VB fick han redovisa för själv och dess innehåll.
Men bilar, restaurang, huset, garage, jaktstugor med koppling till MB, stugan i Lakaträsk, kroppsbesiktning mm har uteblivit. Inga krim.hundar har satt sin tass i närheten av hans ägor/ägodelar.
AN har inte vetat så mycket om sin man, så varför skulle han berätta om mordet för henne. AN är ovetande, därav hennes kommentarer, vilka jag kan tänka nästan stoppat hjärtverksamheten på MB.

Ja jag tycker det är väldigt märkligt inte egendom tillhörande MB husransakats.
Citera
2013-11-02, 12:47
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Måste det inte vara en stor brist att inte MB hem och bilar är husransakat?
Esa Rano fallet höll ju inte i tingsrätt för att alternativa GM till den åtalade inte var nog utredda. Sen gjordes det väl bättre till Hovrätt och då fälldes den åtalade. Känns som att det absolut är rimligt att KJ frias här för brister i utredning på alternativ GM?

Om MB ligger bakom detta planerade och planterade mord finns sannolikt inga bevis mot honom. MB vet ju att han skulle bli huvudmisstänkt. Någon annan har ju utfört mordet åt honom, och det hela är ju faktiskt planerat.
Citera
2013-11-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är så dumt att spekulera i konspirationer och annat. Hade det varit MB hade han dumpat henne en bra bit hemifrån (han har under perioden kört runt ganska mycket). Hade någon planterat bevis hos KJ är det som polisen sa mest troligt att de planterat ordentliga bevis, typ lagt händerna där.

Jag har funderat på det här med att KJ sa att hon hade "halvfettigt" hår. Kan de ge någon ledtråd till var hon kan ha varit?
Hur visste han om att hon hade halvfettigt hår? Har ngn av de som sökte kontaktat honom eller vad? Eller har rykten gått i Boden?
Citera
2013-11-02, 12:52
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Hur visste han om att hon hade halvfettigt hår? Har ngn av de som sökte kontaktat honom eller vad? Eller har rykten gått i Boden?

Det står i FUP. Mycket står i FUP...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in