2013-10-30, 21:26
Medlem
stridsfordon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse1980
Har du inte över 7.0 så behöver du inte oroa dig så mycket. Ligger värdet på mellan 6-7 så kommer du säkerligen få uppmaningen på att tänka dig för vad du äter och öka motionen. Är det under 6 kan du vara helt lugn.

tack för att du svara, ja har gått ner 10 kilo de senaste året, o dricker inte läsk längre, håller på som fan med träning. men har en ångest laddad känsla av att sjukdomar från mitt gamla "feta" liv ska jaga ikap mig typ. som att allt skulle komma nu när ja inte e lika "fet" längre. men vi får la se hur de blir, gjirde nått sånt prov för ett årsen när ja vägde 15 kilo mer än ja gör nu o de visa ba att allt va bra,
Citera
2013-10-30, 21:28
Medlem
stridsfordon90s avatar
jag har en kollwega som har diabetes, o ja måste ba säga till alla er som har diabetes att ni e fan rikitga krigare, fan ja hade inte klarat mig en dag me den sjukdomen, ja hade nog tat livet av mig samma da ja fick de, men som ja sa innan, ja har en kollega som motionerar o äter rätt. o han slipper sprutor o skit, men fan ni e starka som fan !!!!
Citera
2013-10-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stridsfordon90
jag har en kollwega som har diabetes, o ja måste ba säga till alla er som har diabetes att ni e fan rikitga krigare, fan ja hade inte klarat mig en dag me den sjukdomen, ja hade nog tat livet av mig samma da ja fick de, men som ja sa innan, ja har en kollega som motionerar o äter rätt. o han slipper sprutor o skit, men fan ni e starka som fan !!!!

Jag hade 7.2 vid första testet och 6.2 vid det andra. Jag ökade på min motion samt la av med för mycket godsaker. Köpte en egen mätare på apoteket. Sedan detta så ligger jag på runt 5.5-5.8 i fastesocker.
Citera
2013-10-30, 21:44
Medlem
stridsfordon90s avatar
ok men sa dom att DU har diabetes?
Citera
2013-10-30, 22:01
Medlem
Citat:
ok men sa dom att DU har diabetes?

Nej jag har inte diabetes. Då skall man ha över 7 vid flera tester. Men ligger man mellan 6-7 så har man "pre.diabetes". Och då kan man enkelt mota olle vid grinden genom att ändra på vissa delar i livet.
Citera
2013-10-30, 22:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
ok på vårdcenttralen sa dom att ja kna köka o dricka till kl tolv inatt,
o ja ville ju köka pizza o dricka en massa vin me min kk. så ja ringe sjukvårds upplysningen
o don sa att de räcker me att ja slutar dricka kl tolv inatt

Brukar du äta så mycket så sent?

Kan ju säga att om du gör det ikväll/natt så kommer det att vara en enorm belastning och sedan på ett par timmar så kommer ditt blodsockervärde sjunka rejält vid 2-tiden, så när du mäter det kl 8 imorgon bitti så har du låga värden. Rimligen. En kaloristinn pizza och sött sånt där vin håller inte någon längre tid i kroppen. Vi är människor och kan inte hamstra mat inom kroppen eller lägga i krävan som undulater. Vi är inga björnar eller kameler heller. Mat är en snabb förbrukningsvara. Någotsånär långsamma kolhydrater är de i palsternacka och andra rotfrukter, råris och kikärtor m.m.

Det viktigaste värdet är inte fastevärdet utan långtidssockret. Det kan man inte manipulera.

Sedan finns det en mängd andra orsaker till att man kan vara slöare och oskärpt i blicken.
B-12-brist t.ex.
Citera
2013-10-30, 22:22
Medlem
Citat:

Detta är Diabetes typ 2 du talar om. Vi typ 1r tar sprutor 5-8 ggr om dagen. Det är inte så farligt när man väl har kommit in i det och fått in rutinen. Inget självmord här inte
Citera
2013-10-31, 15:23
Medlem
stridsfordon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbanrulez
Detta är Diabetes typ 2 du talar om. Vi typ 1r tar sprutor 5-8 ggr om dagen. Det är inte så farligt när man väl har kommit in i det och fått in rutinen. Inget självmord här inte

fy fan, starkt jobbat,

fick ialla fall en tid imorgon istället får se hur de går
Citera
2013-10-31, 18:09
Medlem
Tycks vara olika inom olika landsting.
I Jönköpings län gäller: Fasta = 12 timmar utan att äta, dricka, röka eller snusa.
Lite vatten till tandborstningen är okey.
Fasteblodsocker ska vara under 6.0 mmol/L för att utesluta diabetes.
Citera
2013-10-31, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Tycks vara olika inom olika landsting.
I Jönköpings län gäller: Fasta = 12 timmar utan att äta, dricka, röka eller snusa.
Lite vatten till tandborstningen är okey.
Fasteblodsocker ska vara under 6.0 mmol/L för att utesluta diabetes.

Tycks vara olika gällande värden också. Fasteblodsocker över 7.0 kan tyda på diabetes. Däremellan för det sig ofta om "pre-diabetes". Själv hade jag ett första på 7.2 och några dagar senare ett på 6.2. Det enda jag fick höra var att dra ner lite på socker och öka motionen. Det har jag gjort och jag köpte även en egen mätare för att kunna kolla. Det har blivit bättre. Ligger på mellan 5.5 och 5.9 nu. Märkligt nog så ligger jag ofta kring detta värde även icke fastande.
Citera
2013-11-01, 16:24
Medlem
stridsfordon90s avatar
hade 5,3 så ja klarar mig
bara te o fortsätta me träningen så heller de la sig där
Citera
2013-11-01, 22:57
Medlem
Citat:
hade 5,3 så ja klarar mig
bara te o fortsätta me träningen så heller de la sig där

Bra att det inte var någon diabetes alls. 5,3 är så gott som perfekt. Hade själv 33+ i blodsocker då jag testade mig första gången på sjukhus. Det var inte så skoj haha (:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in