2013-11-01, 11:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det ska bli ett nöje att se advokat Hansson förhöra LJ.

Det sägs i resningsansökan att 33 nya förhör har hållits med hennes nära kontakter i syfte att utesluta dessa.
Citera
2013-11-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
För mig kom detta som en total överraskning. Och inte bara för mig antar jag. Jag tycker verkligen att kroppen i sig inte borde räcka då det inte ens står klart gällande dödsorsak.

Vittnet som sett en man med en silverfärgad jeep vid fp, varför togs inte det vittnesmålet med innan?
Av resningsbeslutet framgår det att man tydligen säkrat fynd i paketet och runt FP samt att man har gjort en fördjupad analys av mobildata. Just mobildata tyckte jag de förbisåg innan.
Citera
2013-11-01, 11:44
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det ska bli ett nöje att se advokat Hansson förhöra LJ.

Jag ser dessvärre inget kul i denna historia, men var inte Le***rt missbrukare? Är han tillförlitlig?
Citera
2013-11-01, 11:51
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Jag ser dessvärre inget kul i denna historia, men var inte Le***rt missbrukare? Är han tillförlitlig?

Det är upp till domstolen att avgöra den saken.
Citera
2013-11-01, 11:51
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Statistiken talar för en fällande dom, men än är det ju inte klart. Är inte insatt i övriga resningar så kan inte jämföra fallen. Jag får väl läsa på om ingen kan berätta om det liknar detta eller inte.

Lagen är väldigt tydlig med det. HD får inte bevilja resning som är till men för en misstänkt i annat fall än om personen skulle blivit fälld om de nya uppgifterna varit kända vid åtalstiden.
Citera
2013-11-01, 11:52
Medlem
Citat:
Det framgår även att deras historier skiljer sig åt.
Med fördjupad mobilanalys kan man ju säkra vittnesmålet, att det inte var MJ som körde sin bil, och det blir ett säkrare vittnesuppgift
Citera
2013-11-01, 11:56
Medlem
Man ska aldrig ropa hej i det här fallet. En ny vändning och en oenig HD vill ha en ny rättegång. Det här är långt ifrån över och kan sluta hur som helst.

Dock kan man tycka att om åklagaren lyckas övertyga rätten om att Marina inte hade bestämt träff med någon i hemmet den kvällen så kan rimligtvis inte mördaren vara någon annan än FS.
Citera
2013-11-01, 11:57
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Lagen är väldigt tydlig med det. HD får inte bevilja resning som är till men för en misstänkt i annat fall än om personen skulle blivit fälld om de nya uppgifterna varit kända vid åtalstiden.

Nja, sannolikt skulle ha blivit fälld, är formuleringen i RB Kap. 58, 2§, 3:e stycket.
Citera
2013-11-01, 12:02
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Hovs Hallar 2009 - enig HD - fällande dom
Högsby 2012 - enig HD - fällande dom
Skövde 2013 - enig HD - fällande dom
Spekeröd 2014 - oenig HD - ?

Har jag missat något?

Det var det tre som jag tänkte på också, men jag kan lätt ha missat något.

Intressant är att i samtliga tre fall beviljades resning på grundval av att fullständiga eller partiella medgivanden hade gjorts, vilket förstås inte är fallet nu.
Citera
2013-11-01, 12:03
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Med fördjupad mobilanalys kan man ju säkra vittnesmålet, att det inte var MJ som körde sin bil, och det blir ett säkrare vittnesuppgift

Nu minns jag inte hela mobilmastningbibeln, men om någon kan erinra om att FS mobil eller Marinas förde som tänker i de banorna att FS hade mobilen, varit vid FP den där natten då Le*nart befann sig där?
Citera
2013-11-01, 12:04
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Nja, sannolikt skulle ha blivit fälld, är formuleringen i RB Kap. 58, 2§, 3:e stycket.

Ja, helt rätt, innebörden är dock i princip samma.
Han kommer (sannolikt) att bli fälld.

Jag gör ett tillägg med tanke på alla klantigheter som varit i detta målet tidigare, under förutsättning att de inte klantar till det igen...
Citera
2013-11-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RtzyWx
Får misstänkta GM reda på att resning skes innan han grips?
Alltså innan meddelandet kom ut. Eller fick han kanske världens chock imorse när han greps i Karlstad?

Finns ingen skyldighet att meddela detta. Om flyktbeteende befaras så finns det all anledning att slå till snabbt och oförvarnat istället. Men vid gripandet berättar man förstås varför det görs. Antagligen har hen varit medveten om att detta kunde hända idag och förmodligen tagit del av mediala uppgifter om det innan hämtningen skedde.

Finns ju en viss "vana" på området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in