2013-11-01, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Hemskt ledsen att behöva fråga men jag har letat efter en sammanfattning av ärendet/tråden genom att helt sonika söka på själva ordet i denna tråd men inte hittat någon färsk sådan.

Vad har hänt mer än att Marina försvunnit, hittats två år efteråt med skotthål i huvudet och att hennes sambo blivit misstänkt för att sen frias?

Jag skulle uppskatta enormt om någon kan hjälpa till en solig fredagsförmiddag som denna.

Det du skriver med tillägg att indiciemål mot MT misslyckats, bland annat har försvaret tidigare hävdat att frånvaro av kropp ej uteslutit av Marina varit i livet. Direkta bevis som binder MT till dådet har påståtts saknas. NU får vi se om en starkare indiciekedja, med ev. tillägg, om några, av mer direkta bevis kommer att göra någon skillnad för hur domstolen ser på skuldfrågan.
Citera
2013-11-01, 10:20
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har HD varit oenig förut?

Vet inte, 2 av 5 ville i detta fall avslå ansökan så det går inte direkt att säga att det var ett solklart beslut.

Nu vid klockan 10 så greps i alla fall FS på nytt.
Citera
2013-11-01, 10:32
Medlem
MrsMagoos avatar
På måndag är det häktningsförhandling.

Marinas pappa: Vi har hoppats på detta
Han säger att han aldrig tvivlat på att den man som åtalats för mordet är skyldig.
– En har ju tänkt att man skulle uppleva att han blir häktad igen, och dömd. Vi har ju varit säkra på att det är han som har gjort det. Det har ju aldrig varit tvivel från våra sida, säger Lars-Rune.

Lars-Rune Johansson säger att han i dag på ett sätt är lättad, men att det samtidigt inte känns så roligt att historien rullas upp ännu en gång.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5691940

Nya åklagaren uttalar sig.,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5691838

En ny häktningsförhandling är nu planerad i Högsta domstolen på måndag klockan 14.
– Det är under förutsättning att varken advokaten eller åklagaren har något hinder som gör att de absolut inte kan vara med vid den tiden, säger justitierådet Göran Lambertz.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5691974
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-01 kl. 10:49.
Citera
2013-11-01, 10:32
Medlem
Citat:
Misstänkt för Marinamordet gripen i Karlstad
- Gripandet gick lugnt till.
http://www.nwt.se/karlstad/article1413538.ece
Citera
2013-11-01, 10:33
Medlem
I länder som Frankrike, Storbritannien och Italien hade en sådan här resning, till nackdel för en tilltalad, inte varit möjlig.

I Sverige har man dock ansett att det skulle vara för stötande för den allmänna rättskänslan om resning till nackdel inte var möjlig. Det är dock osäkert om så är fallet.

I detta fall kan man emellertid undra om frånvaro av resning hade varit särskilt nyttig för den allmänna rättskänslan med tanke på att så många har så starka åsikter i skuldfrågan?

Dock är bestämmelserna för resning till förmån för den tilltalade mer generöst utformade. Det anses mer angeläget att ge en oskyldigt dömd person möjlighet till upprättelse än att fälla den som en gång undkommit ansvar. Det är kanske förenligt med de flestas rättsuppfattning? Inte minst i skuggan av Quickfallet?
Citera
2013-11-01, 10:34
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Det du skriver med tillägg att indiciemål mot MT misslyckats, bland annat har försvaret tidigare hävdat att frånvaro av kropp ej uteslutit av Marina varit i livet. Direkta bevis som binder MT till dådet har påståtts saknas. NU får vi se om en starkare indiciekedja, med ev. tillägg, om några, av mer direkta bevis kommer att göra någon skillnad för hur domstolen ser på skuldfrågan.
Tack så mycket!

Jag bläddrade bakåt till diskussionen tidigare i år för att läsa in mig lite lite. Kan man säga att smiskade rumpor inte har så mycket med mordet att göra alltså?
Citera
2013-11-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Tack så mycket!

Jag bläddrade bakåt till diskussionen tidigare i år för att läsa in mig lite lite. Kan man säga att smiskade rumpor inte har så mycket med mordet att göra alltså?

Mjaa... Kontexten som kartläggs i en ev. "mordmiljö", särskilt det som kan ha lett till starka spänningar mellan GM och BO, kan kanske spela någon sorts roll, särskilt i ett indiciemål. Fast återstår förstås att se.
Citera
2013-11-01, 10:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vet inte, 2 av 5 ville i detta fall avslå ansökan så det går inte direkt att säga att det var ett solklart beslut.

Hovs Hallar 2009 - enig HD - fällande dom
Högsby 2012 - enig HD - fällande dom
Skövde 2013 - enig HD - fällande dom
Spekeröd 2014 - oenig HD - ?

Har jag missat något?
Citera
2013-11-01, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Där ser man hur fel man kan ha, men det var ju verkligen ojämnt.
Hur vanligt är det att man är så här oeniga ?

Kommer man få se HDs motivering inom kort, någon skulle svänga förbi HD idag på morgonen ?

Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-01 kl. 11:07.
Citera
2013-11-01, 10:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hovs Hallar 2009 - enig HD - fällande dom
Högsby 2012 - enig HD - fällande dom
Skövde 2013 - enig HD - fällande dom
Spekeröd 2014 - oenig HD - ?

Har jag missat något?

Det är de tre fall jag känner till, inbillar mig dock att någon tidigare i någon tråd nämnt att det ska finnas ett till ytterligare fall för några år sedan, men kan ha fel.
Citera
2013-11-01, 11:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Nej, nu skulle jag vilja ha en kommentar från Kvarnström och Friman.
Den nya åklagaren verkar utsedd av RÅ, så man får hoppas på att fallet får den rättvisa Marina och hennes familj förtjänar.

Citat:
-Jag bedömer förutsättningarna som goda att han kan bli fälld. Och det gör Högsta domstolen också, annars hade domstolen inte beviljat resning, säger han till TT.

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2162045-mordet-pa-marina-ska-provas-av-hd
Citera
2013-11-01, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Innebär det då, med samma logik, att ingen är ledsnare än dig idag? Vi får se vad den tredje förhandlingen kommer fram till. Och, som du tidigare sagt, tror du att du kommer gå på rättegången. Skulle vara intressant om du kunde rapportera litet.

Nejdå, det är viktigt att en man frias eller fälls på rätt grunder.
Att det blir ett tredje nålsöga gör domen i HR än mer säker, oavsett utgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in