2013-10-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vad föreställer bild 2/2 i artikeln? Får inte fram någon bildtext.
Är inte det vägen där vittnet sett den thailändska kvinnan gå?
Får inte heller fram bildtexten
Citera
2013-10-30, 21:00
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ah, mitt misstag. Trodde det härrörde sig som svar på detta FUP1633:

Jag kan tycka det är besvärande för MB att han har haft sist SMS kontakten med VB.

Men det är naturligtvis än mer besvärande för KJ att det finns blod här och var i hans omgivning.

Citat:
Utan att veta tror jag att det är en bild på vägen där VB kan ha gått. Lejonbacksvägen.
Citera
2013-10-30, 21:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Jag gissar vilt på att det är vägen där observationen av den "asiatiska kvinnan" gjordes omkr kl 21.30
Citera
2013-10-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Låt då mig påminna dig om att bevisvärdering inte har någon reglering då det gäller domstolen.
Man kan kort och gott säga att domstolen värderar bevis helt efter sin egen uppfattning och i princip räcker det med att man redogör hur man resonerat sig fram till ett domslut.

Ja, Uno är alltså en renodlad kadaverhund, och arbetar med Boden, Trollhättan och Lyskilsfallet.
I andra länder har kadaverhundars markering använts som bevis i domstolen, och antagits som ett bevis i mordfall.
Ja Uno är en fantastiskt bra tränad hund, men trots det vet inte Uno VEM som lagt dit ett lik/ delar i bagaget.
Citera
2013-10-30, 21:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja men i förhör säger taxi föraren att han inte kommer ihåg färden med MB/AN den 4 Maj, och på taxi kvittot står det ingeting om varifrån, och till, taxin körde.

Med tanke på at AN's nygifta svärson AL, som tilsammans med AN's dotter TL firades den kvällen, själv jobbar i samma taxi företag "Boden Taxi" och enligt MB kontaktade en kollega för en taxi (är det möjligt at AL fabrikerat ett taxi kvitto?), tycker jag att dessa uppgifter borde kontrolleras.

Jag funderar i övrigt fortfarande om AN och MB värkligen åkte tilsammans i den taxin som påstått anlänt vid deras bostad 20:38.

Tycker ochså att det är himmla märkligt at det nygifta paret TL och AL inte förhörts om själva middagen den 4 Maj och isär HUR och NÄR MB och AN drog hem til deras bostad.
Citat:
Men var och när ser man på hans(MB) mobilsignaler, som är väl utredda i förundersökningen.
Oavsett om taxichauffören inte minns något, så finns kvittot och hans mobila signaler bevisar att han har talat sanning om kvällen. Missar man det mest enkla som klargör en hel del förehavande, så har man missat det som i princip är relevant för fallet.
Det finns inga bevis på vad hans fru hade för sig den kvällen, annat än MB själv. Han kanske åkte ensam hem den kvällen. Taxiföraren talar inte om något sällskap, och det framgår inte av taxikvittot hur många som åkte. Frun kanske inte ens var med på restaurangen. Så det är inte bevisat att han talar sanning om kvällen. Tvärtom, någon far med osanning om vad de gjorde före och efter restaurangbesöket.
Citera
2013-10-30, 21:03
Bannlyst
Citat:
Låt då mig påminna dig om att bevisvärdering inte har någon reglering då det gäller domstolen.
Man kan kort och gott säga att domstolen värderar bevis helt efter sin egen uppfattning och i princip räcker det med att man redogör hur man resonerat sig fram till ett domslut.

Ja, Uno är alltså en renodlad kadaverhund, och arbetar med Boden, Trollhättan och Lyskilsfallet.
I andra länder har kadaverhundars markering använts som bevis i domstolen, och antagits som ett bevis i mordfall.

Visst, men jag tror inte hypotesen "det är rimligt att anta" värderas särskilt högt om vi skall komma till bortom rimligt tvivel.
Bevisningen, den viktiga tekniska, är inte speciellt stark.

Åklagaren lägger inte så mycket vikt vid vovvarna nosar:
Citat:
Vi vet ju inte var brottsplatsen är och kan inte se något som tyder på att lägenheten är en mordplats.
Citera
2013-10-30, 21:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det fetade: Nej, en tekniker har sagt "det är rimligt att anta" vilket är en subjektiv magkänsla.

Så här säger ÅK:

Intressant, för ett vittne påstår sig sett VB efter kl.22.

Och då var KJ hos sin bror. Uppförsbacke för polisen.

Så nu står vi med alternativhypoteser på nacken. MB hade sista SMS kontakten med VB, är aggressiv, kapabel och har motiv.

Tekniker har en analys och slutresultat av de tekniska spåren. Det är också åklagarens gärningsbeskrivning, som ska läggas fram i morgon.

Åklagaren ifrågasätter inte vittnet utan menar att hon kan ha mördats efter den tiden, och tillägger att man ändå är säker på att det är rätt gärningsman man har som är åtalad.
Så tidsmässigt finns det utrymme för ett vittne alltså. Det blir inget tjafsande om den saken vilket kan vara väldigt bra anser jag.

Citat:
Visst, men jag tror inte hypotesen "det är rimligt att anta" värderas särskilt högt om vi skall komma till bortom rimligt tvivel.
Bevisningen, den viktiga tekniska, är inte speciellt stark.

Åklagaren lägger inte så mycket vikt vid vovvarna nosar:

Det kan du inte veta vad åklagaren lägger vikt vid., Du har omöjligen tillgång till den informationen.
Det är ord som är vanligt förekommande i mordfall så som rimligt, sannolikt, avförd, orimligt osv.
Det är alltså inte en ordlek utan fallet startar i morgon med KJ som åtalad för mord och grifterfriden.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-30 kl. 21:08.
Citera
2013-10-30, 21:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Här har du min LÅGODDSARE om striden. KJ kommer dömas i TR och frias av HR.
Jag tror att faktiskt det är en gissning med förhållandvis högt odds. Jag tror att KJ, om han frias, frias redan i tingsrätten. Det är sällan som bevisvärderingen i indiciemål radikalt ändras från tingsrätt till hovrätt. (Uppfattningen att tingsrättens nämndemannamajoritet skulle vara mer lättlurad av åklagaren har inget tydligt empiriskt stöd, och "nämndemannadomarna" är dessutom mycket få.) Jag har faktiskt lättare att se ett omvänt scenario, där KJ frias i tingsrätten pga att domstolen inte anser att alternativa gärningsmän är tillräckligt väl uteslutna, och åklagaren kommer tillbaka med en bättre utredning och får KJ fälld i hovrätten.
Citera
2013-10-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är kört för mt.

Uno kan ingen snacka bort; han har aldrig tidigare markerat fel:
http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.2459438-uno-reagerade-vid-samma-omrade

Blod i utrymmet och en klockren markering av likmolekyler är mycket tungt bevis, det kan inte TR bortse ifrån. Att någon annan skulle lyckas med konststycket att placera det finns inte på kartan.

Hur han och/eller försvaret skall slingra sig ur detta blir intressant.
Citera
2013-10-30, 21:08
Bannlyst
Citat:
Tekniker har en analys och slutresultat av de tekniska spåren. Det är också åklagarens gärningsbeskrivning, som ska läggas fram i morgon.

Åklagaren ifrågasätter inte vittnet utan menar att hon kan ha mördats efter den tiden, och tillägger att man ändå är säker på att det är rätt gärningsman man har som är åtalad.
Så tidsmässigt finns det utrymme för ett vittne alltså. Det blir inget tjafsande om den saken vilket kan vara väldigt bra anser jag.

Nej, vi har en tekniker som svamlar om antagande och rimlighet. Det hör inte hemma i en domstol.

Olustigt att vittnet hamnade i slasken. Det är ju avgörande för hela utredningen.
Citera
2013-10-30, 21:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Nej, vi har en tekniker som svamlar om antagande och rimlighet. Det hör inte hemma i en domstol.

Olustigt att vittnet hamnade i slasken. Det är ju avgörande för hela utredningen.

Nej, verkligen inte. SKL är inget svammel, så om du tar och sätter dig in bevisvärdering, teknisk bevisning, indicier, så klarnar det nog. Om inte så kanske du ska syssla med annat eftersom din förmåga är svårt begränsad till egna konstiga tolkningar av teknikernas utlåtande.
Citera
2013-10-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En bisak som gäller hunden men som jag la märke till nu och inte kan se att någon nämnt tidigare:

FUP, s.1467

Så den 17:e februari ylar hunden så mycket att grannar ringer och klagar och dagen efter dör den... Något bevis är det förstås inte, knappt ens ett indicium. Men i kombination med de aningen märkliga bildgooglingarna och de spänningar som lär ha förorsakats mellan KJ och delar av hans omgivning pga den ouppfostrade hunden så blir det ändå en del i ett lite intressant mönster...
Skulle inte förvåna mig om han visat dominans och plågat hunden för att sen ta livet av den. Sen har den makten triggat fantasier om något mer. Inte för att jag själv tror på det men han kanske blev svartsjuk på hunden. Vb ville ju träffa den och skrev att den var så söt flertalet gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in