”Du kommer att sitta i rullstol när jag är färdig med dig”, ska han enligt åtalet ha sagt till flickan.
Han har skickat flera hotfulla sms och ett ringt ett otal telefonsamtal med samma innebörd, enligt åtalet.
På Facebook och via sms har han skrivit till den 18-åriga flickan skrivit att han skulle ”slita dig i stycken”, ”jag kommer att döda dig”, ”jag kommer att slita ur varenda närv i din kropp” och ”Jag kommer att tortera dig till döds”.
Han har med hjälp av sms meddelat henne att ”om jag ska sitta ett år kan jag väl sitta tio och radera dig från jorden” han har sms:at flickan att hon snart skulle förlora sitt liv.
Citat:
19-åringen har tidigare dömts som en av anstiftarna till den omfattande branden i Berga centrum, hösten 2011. Enligt åklagaren var han den drivande när det gällde att peka ut hur och var det skulle eldas i Berga.
Det var tredje gången som Östran utsattes för sabotage och fick däck sönderskurna, första gången var under hösten 2011. Tidningen ser ett samband med artiklar om en speciell typ av brottslighet och kriminella ungdomsgäng. Detta eftersom vandaliseringen varje gång har skett efter publiceringar om ungdomar från samma grupp som misstänks eller dömts för brott.
Trots sin låga ålder blev straffet ett års fängelse. Dessutom ska han betala totalt cirka 70000 kronor i skadestånd till sina offer.
Inför rätten erkände 19-åringen i princip allt som lades honom till last med förklaringen:
– Hur mycket jag än försöker kan jag inte hantera min ilska.