2013-10-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Jag har tolkat bilden som en tejp gjord av polymer, alltså av ett plast material, en av de vanligast förekommande som jag också har hemma, den är väldigt plastisk.

Tejper av polymer(plast) blir också väldigt starka, andra material går ofta tvärt av, vilket betyder liten plastisitet
Denna tejp är som sakt vad jag förstår av polymer, och trådig(öppen) varför deformationen kan bli stor.

Det är ju klart en annan tejp som är betydligt mer plastisk är exempelvis vanlig svart eltejp, en tejp som har väldigt liten elastoplastiskitet blir vanlig ljus maskeringstejp av cellulosa.

Om KJ nyttjat tejpen till sina airsoftgrejer (vilket inte låter osannolikt) så dög det kanske inte med vilken tejp som helst. Givetvis måste man kunna lita på att vapnen/tillbehör funkar på slagfältet.

Såg detta om polymer och kom att tänka på att KJ hade sökt på "polykarbonat" (har ej fupsidnr). P-karbonat är tydligen en mkt stark form av plast (anv tex till säkerhetsglas).

Det finns tejp som är gjord av/innehåller polykarbonat.
http://www.cn.all.biz/sv/tejp-av-polykarbonat-bgg1052506

Tejpen på bilden är inte alls lik KJ:s tejp men är ett indicium på att sådan existerar.

Kanske ngn med bättre bildgooglingskills kan hitta något som mer liknar aktuell tejp?
Citera
2013-10-29, 23:06
Medlem
RaffaPancamos avatar
Man har alltså inte hittat spår av KJ på rullen. Inte heller fingeravtryck av VB?
Citera
2013-10-29, 23:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför pratar då MB om att hon skulle upp i en högre gradering? Liksom tror jag hennes mamma nämnde?

Men det är ju klart att från "noll" finns det bara högre gradering.

Hon tränade i stort 5 dagar i veckan delvis Luleå, delvis Boden.

Jag har redan från början inte fått ihop det riktigt. Det där med karateträningen.

Jag vände mig mer emot att rött är första graderingen, och då kan man komma uppåt. Svart, I Ashiahara finns väl ingen ens i 5e Dan så det finns lite att ta av.

Osäker på om man kan träna Ashihara i Boden, men i Luleå finns det i alla fall.

Varför jag nämner Ashihara var pga ett SMS med en benämning som finns i tai-karate och ashihara-karate. Men jag vet ju inte riktigt vad hon tränade i för klubb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Här hittade jag en som är 9.1m och verkar vara i övrigt likadan

http://www.apotea.se/vitri-kirurgtejp-med-h%C3%A5llare

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den ser inte ut att vara transparent, och saknar rastermönstret.
Så tejpdiskussionen lever i högsta välmåga... Det där ser väldigt papperslikt ut, både i sin egen beskaffenhet men också med ledning av rullhållaren. KJ:s rulle såg väldigt plastlik ut, däremot.
Citera
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den har varit uppe i tråden redan. Papperstejp.
det går att förstora bilden genom att klicka på den, inte är det papper, den är ju transparent och fin
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Allt jag påstår i mitt inlägg är att denna typ av hundar kan ha fel och jag hänvisar till att så bevisligen har skett. Ett, enligt mitt förmenande, objektivt påstående, som du vänder till att det skulle inrymma min subjektiva bortförklaring av att KJ har bragt VB om livet. En tolkning jag vänder mig emot, med all respekt.
Det verkar lite svårt att få in dig på rätt våglängd. Att hundar kan markera fel är, i min terminologi, en bortförklaring av likhundens markering som bevisning. Är du med nu då?
Citera
2013-10-29, 23:09
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Då är det väl inte så "fruktbart" att öda ändlösa diskussioner om tejpens beskaffenhet. Tycker jag.

Om man tänker bort tejpen. Vad återstår då?

Blod på handske, blod i bagaget (troligen hänger dom samman).

Hur många fakta finns i övrigt?
Den absolut viktigaste faktan är att åklagaren har bevisning bortom all rimlig tvivel att VB blev mördad. Hade det funnits den minsta tvekan på den punkten allt annat lika hade det knappast räckt till åtal än mindre fällande dom.
Citera
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag förstår fortfarande inte hur du tänker. DNA-profilerna från den famösa badrumstejpen matchar enligt FUP s 299 VB:s profil med 4-säkerhet. Det betyder att de med -4-säkerhet inte härrör från KJ, men det skriver inte SKL-forensikern, för det uppfattar h*n som fullkomligt självklart. Om tejpanalysen hade generat band som inte hade stämt med VB.s profil hade den inte matchats till VB med 4. Nåt mer kan man inte få ut av den befintliga analysen av blodtejpen, oavsett hur många individers profil man jämför med.

Vad man hade kunnat göra är att topsa ett ställe på tejprullen där det inte ser ut att vara några besudlingar, köra LCN på den, och kolla om man får träff på KJ:s DNA då, men man tyckte säkerligen att det var onödigt - De skulle ju ha dragit en extra kostnad till litet värde. De här lite vridna spekulationerna om att VB skulle ha haft en egen tejprulle hemma hos KJ, och att det därför är av mycket stort värde att binda rullen till KJ tror jag inte att förundersökningen har beaktat, och det återstår att se om rätten tycker att det är särskilt produktivt att tänka så heller.

Om VB:s försvar hävdar att det kan vara VB:s egen rulle eller att hon lånat en oöppnad rulle så blir det ju plötsligt av intresse.
Det känns relativt rimligt.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur du tänker. DNA-profilerna från den famösa badrumstejpen matchar enligt FUP s 299 VB:s profil med +4-säkerhet. Det betyder att de med -4-säkerhet inte härrör från KJ, men det skriver inte SKL-forensikern, för det uppfattar h*n som fullkomligt självklart. Om tejpanalysen hade generat band som inte hade stämt med VB.s profil hade den inte matchats till VB med +4. Nåt mer kan man inte få ut av den befintliga analysen av blodtejpen, oavsett hur många individers profil man jämför med.

Vad man hade kunnat göra är att topsa ett ställe på tejprullen där det inte ser ut att vara några besudlingar, köra LCN på den, och kolla om man får träff på KJ:s DNA då, men man tyckte säkerligen att det var onödigt - De skulle ju ha dragit en extra kostnad till litet värde. De här lite vridna spekulationerna om att VB skulle ha haft en egen tejprulle hemma hos KJ, och att det därför är av mycket stort värde att binda rullen till KJ tror jag inte att förundersökningen har beaktat, och det återstår att se om rätten tycker att det är särskilt produktivt att tänka så heller.
Vill du då vara så vänlig att förklara för mig varför man testar proverna BD1/316-13/S017 och BD1/316-13/S018 på sid 261, samt BD1/316-13/S023 på sid 272 mot både VB och KJ?
Citera
2013-10-29, 23:11
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Då är det väl inte så "fruktbart" att öda ändlösa diskussioner om tejpens beskaffenhet. Tycker jag.

Om man tänker bort tejpen. Vad återstår då?

Blod på handske, blod i bagaget (troligen hänger dom samman).

Hur många fakta finns i övrigt?
Om du med fakta menar teknisk bevisning så är det DNA på VB:s vrist som kan komma från KJ och detta eventuellt efter dödens inträffande.
Citera
2013-10-29, 23:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Om VB:s försvar hävdar att det kan vara VB:s egen rulle eller att hon lånat en oöppnad rulle så blir det ju plötsligt av intresse.
Det känns relativt rimligt.

Men snälla han har ju talat om var han fått rullen ifrån, så ska han då ljuga igen menar du?
Den som ljuger och ändrar sin historia är inte trovärdig och det är det sista advokaten kommer råda honom till.

Så det är inte alls rimligt med trams om att hon ägde tejpen. Vad fan är det frågan om egentligen?
Citera
2013-10-29, 23:14
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Det verkar lite svårt att få in dig på rätt våglängd. Att hundar kan markera fel är, i min terminologi, en bortförklaring av likhundens markering som bevisning. Är du med nu då?
Det är ingen bortförklaring, mer än i möjligen din terminologi. Det är ett konstaterande av fakta i min terminologi.

Sen att vi inte är på samma våglängd är ganska uppenbart. Men med din härskarteknik är naturligtvis din våglängd den enda sanna vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in