2013-10-28, 13:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
En tänkbar förklaring till de olika versionerna kan vara att de, när de förhördes, inte pressades på det som skilde sig åt. Hade så gjorts hade kanske berättelserna överensstämt utan att det för den skull behövde ha varit något skumt.

Låt mig utveckla hur jag menar.

De hade varit gifta ett bra tag och således antagligen tillbringat många kvällar ihop, på tu man hand. Då kan det i efterhand vara svårt att minnas exakt hur en viss kväll har förlöpt om man inte pressas på det.
Pressas man på det så tänker man ett varv till och kanske kommer på detaljer som kan hjälpa till att få ihop hur det egentligen låg till.

Idag är det måndag. Jag var hemma i lördags kväll. Antagligen var två familjemedlemmar till hemma. Tror jag.
Skumt att jag inte vet det? Närå, men om ingen pressar mig så blir det mitt svar. Jag minns nämligen inte nu så här på rak arm.

Nu pressas jag. OK, jag minns nu att två familjemedlemmar till var hemma. Jag satt vid datorn mestadels. En familjemedlem såg på TV. En tredje befann sig på sitt rum och gjorde intevetjag.

Om jag pressar mig själv lite till kan jag nog få fram ungefärlig tid för när vi åt middag, men utan att någon pressar mig kanske jag drar till med klockan 18. Säg att de andra familjemedlemmarna frågas om när det var middag. De kanske svarar klockan 19.
Skumt?
Nej, inte alls. Utan press kan svaren bli olika utan att det är det minsta skumt.

För en stund sedan var jag iväg ett par ärenden. Jag skulle nog säga att jag var på ställe ett klockan 11.30 och på ställe två 11.50.
Kontrollera mig (vittnen finns) och det kanske visar sig att tiderna istället var 11.45 och 12.15.

Skumt?
Nej. Hade jag pressats hade jag med diverse metoder klämt ur mig det korrekta svaret.
Ingen press - inkorrekt svar. Utan att det behöver vara skumt.
Du har rätt. Men varför pressades inte paret? Varför reagerade polisen öht på den dåliga samstämmigheten i svaren? Varför ställdes frågorna om polisen inte brydde sig om svaren?
Citera
2013-10-28, 13:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Visst var polisen misstänksam, MB dök ju upp väldigt tidigt i utredningen genom bl.a. styvpappan så nog har de kollat honom. Det har väl senare vid nulägesmöten i spaningsledningen mer och mer gått över till den nu åtalade KJ som blev huvudspår. Skulle tro att det finns ett och annat i slasken så där får väl BF och hans biträde grotta isf.
Polisen blev inte misstänksam mot den dåliga samstämmigheten.
Citera
2013-10-28, 13:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen blev inte misstänksam mot den dåliga samstämmigheten.

Nej, och inte jag heller. Fullt normalt i ett slentrianförhållanden där dagar och vardagliga händelser flyter ihop.

Faktum är att hade deras berättelser varit samstämmiga så hade det varit misstänktsamt.
Citera
2013-10-28, 13:24
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Du har rätt. Men varför pressades inte paret? Varför reagerade polisen öht på den dåliga samstämmigheten i svaren? Varför ställdes frågorna om polisen inte brydde sig om svaren?
Ja, det kan man ju fråga sig. Kanske dök det upp intressantare personer i utredningen. Hade det inte gjort det så hade de kanske pressats mer?
Citera
2013-10-28, 13:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Det är skillnad på våld som avser att inge respekt och våld som avser att döda. Eller?
Måste man vara allmänt bråkig och våldsam för att kunna döda någon med kniv?

Kan ha missat något i utredningen, men har KJ historiskt brukat våld med avsikt att döda ? Anmäld för mordförsök ?
Citera
2013-10-28, 13:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Nackdelen är ju att han får så mycket indicier och bevisning mot sig att han kan bryta ihop och erkänna,
hade det varit uppdelat hade det kanske varit lättare att hantera. Helt klart måste det vara ett erkännande åklagaren vill tvinga fram genom överbevisning

Är KJ skyldig ska han naturligtvis erkänna sig skyldig. Det är väl lite av spelets idé förmodar jag ..
Citera
2013-10-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kan ha missat något i utredningen, men har KJ historiskt brukat våld med avsikt att döda ? Anmäld för mordförsök ?
Det är inget jag påstått faktiskt, läs om
Citera
2013-10-28, 13:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Ja bland annat sin fru när hon verbalt har attackerat honom för att han ska få tyst på henne

Vittnar om högst begränsat ordförråd ..
Citera
2013-10-28, 13:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, och inte jag heller. Fullt normalt i ett slentrianförhållanden där dagar och vardagliga händelser flyter ihop.

Faktum är att hade deras berättelser varit samstämmiga så hade det varit misstänktsamt.
Men det var inte en vanlig kväll. De var på restaurang för att fira AN:s dotters bröllop. Det gör man inte varje lördag.

Båda var inne på förhör efter första förhören om vad de gjorde på kvällen. Men de pressades inte alls om den dåliga samstämmigheten.
Citera
2013-10-28, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vittnar om högst begränsat ordförråd ..

Han hade ju pucklat på sin son också ordentligt, berättade ju hans ex i förhör!
Citera
2013-10-28, 13:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, det kan man ju fråga sig. Kanske dök det upp intressantare personer i utredningen. Hade det inte gjort det så hade de kanske pressats mer?
Jo, det var i den vevan rättsmedicinska rapporten kom. Då koncentrerade de sig på KJ och lade allt annat åt sidan.
Citera
2013-10-28, 13:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Jo, det var i den vevan rättsmedicinska rapporten kom. Då koncentrerade de sig på KJ och lade allt annat åt sidan.
Kanske var det så.

Men det går ju inte att klandra MB och AN för att de inte pressades mer?

Du skrev också att det var en speciell kväll, och det var det. Fram tills de kom hem. Då återgick allt till det gamla vanliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in