En av de allra främsta artisterna i mitt tycke. Originalitet, stor närvaro och stort kunnande. Men han har väl levt hårt, så 71 år får vi ändå vara glada för.
Helvete vad grym Venus in Furs är! Velvet Underground satte ju något slags rekord i hur coolt ett band kan vara. När större delen av musikvärlden gick runt i blommiga kläder och mässade om peace, love & understanding såg Velvet ut och lät såhär:
Shiny, shiny, shiny boots of leather
Whiplash girlchild in the dark
Comes in bells, your servant, don't forsake him
Strike, dear mistress, and cure his heart
Downy sins of streetlight fancies
Chase the costumes she shall wear
Ermine furs adorn the imperious
Severin, Severin awaits you there
I am tired, I am weary
I could sleep for a thousand years
A thousand dreams that would awake me
Different colors made of tears
Kiss the boot of shiny, shiny leather
Shiny leather in the dark
Tongue of thongs, the belt that does await you
Severin, Severin, speak so slightly
Severin, down on your bended knee
Taste the whip, in love not given lightly
Taste the whip, now plead for me
I am tired, I am weary
Severin, your servant comes in bells, please don't forsake him
Tråkigt, men han har inte åstadkommit någonting bra sedan Velvet Underground om ni frågar mig. Själv är jag förvånad att han levde längre än efter 1970-talet, hehe. Det var nog han med i och för sig.
Jag håller inte med dig alls. Transformer är en lysande skiva. Rock'n'roll Animal är en av de bästa liveplattorna ever och Berlin kommer för alltid att vara en av mina topp-tio-skivor. Och det är bara några exempel på allt bra han har gjort efter VU.
Det är tungt när en hjälte sedan 40 år tillbaka dör. Han har betytt massor för mig och kommer att fortsätta att betyda massor tills den dag jag gör Lou sällskap.
En av de största har avlidit. En av mina främsta hjältar inom rockmusiken. Hab har lltid släppt relevanta och bra plattor. Det är bara att buga och tacka. Ni i tråden som inte gillar Lou är idioter som inte försrår musik. Ni kan fortsätta lyssna på Swedish House Mafia och hålla käften. Ni andra sörj och lyssna än en gång genom Lous fantastiska musikarv.
Helvete vad grym Venus in Furs är! Velvet Underground satte ju något slags rekord i hur coolt ett band kan vara. När större delen av musikvärlden gick runt i blommiga kläder och mässade om peace, love & understanding såg Velvet ut och lät såhär:
Comes in bells, your servant, don't forsake him
Downy sins of streetlight fancies
Chase the costumes she shall wear
Ermine furs adorn the imperious
Severin, Severin awaits you there
I am tired, I am weary
Kiss the boot of shiny, shiny leather
Shiny leather in the dark
Tongue of thongs, the belt that does await you
Severin, Severin, speak so slightly
Severin, down on your bended knee
Taste the whip, in love not given lightly
Taste the whip, now plead for me
I am tired, I am weary
Severin, your servant comes in bells, please don't forsake him
Om du gillar den låten (vilket jag också gör), rekommenderar jag dig att läsa boken den är baserad på.
Finns översatt till svenska. En bok som verkligen var före sin tid.
Det bästa Lou Reed gjort ensamt var imo "Perfect day" men det kan ändå inte jämföras med The velvet Underground and Nico som är mitt favoritalbum jämte Beatles "Sgt pepper" och Bowies "Low".
Ägnar morgonen åt Rock n Roll Animal. Solokarriären är inte alls så dålig som många vill få det till. New York är dock det sista bra albumet. Ett värdigt avslut.
En vresig rockgubbe som inte tycks ha haft det så lätt i sina yngre dagar. Jag tänker därför inte döma honom. Må han vila i frid!