Vad har du fått det ifrån att ammoniak förstör DNA lika effektivt som klorin? Det stämmer inte med vad jag tror mig veta.
Jag minns faktiskt inte, bara att jag har läst någonstans att ammoniak kan bryta ned DNA.
Har försökt att hitta källan men minns alls vart jag läste detta. Dock talar annan information jag hittar om motsatsen vilket rimligtvis talar för att den föregående informationen är fel eller att jag har blandat ihop ammoniak med något annat ämne.
Det är svårt att hugga någon i ryggen 14 gånger och sedan två gånger i hjärta och lunga utan blodvite.
Ja, om offret varit vid liv vid samtliga huggtillfällen. Rättsläkarintyget är inte helt lättolkat i det avseendet. Det finns tre mycket ytliga sticksår, M, N och O. Av dessa anges N och O som reaktionslösa, vilket för mig antyder att de har tillkommit efter döden. Inget av de djupare sticksåren A-L anges som reaktionslösa. Om detta betyder att rättsläkaren anser att samtliga djupare stick tillkommit före döden, eller bara att detta inte går att avgöra är inte helt klart. Det finns absolut ingenting i själva utlåtandet som säger någonting om vad rättsläkaren tror om pre- respektive postmortala skador.
Men hon stacks i ryggen innan hon dog. Så lägenheten är inte mordplatsen.
Jag skall villigt erkänna att jag har några avsnitt kvar av FUP att läsa, kanske du kan upplysa mig och oss om man har undersökt badrummet till den grad att man t ex. brutit upp vattenlås och golvbrunnar?
Du är bombsäker på att lägenheten inte är en mordplats, vad får dig att vara så säker?
Tack för ditt bidrag till diskussionen. MB är kollad och avförd. Jag tror dig.
Hans fru ger honom alibi för kvällen efter kl 20:39, det är solklart och vattentätt. Att de inte för fem öre kan redogöra samstämmigt för vad som hände under kvällen har inget med saken att göra..
Fast bristen på samstämmighet gäller väl, om vi ska vara ärliga, bara den tidsperiod då MB definitivt har alibi?
Jag skall villigt erkänna att jag har några avsnitt kvar av FUP att läsa, kanske du kan upplysa mig och oss om man har undersökt badrummet till den grad att man t ex. brutit upp vattenlås och golvbrunnar?
Du är bombsäker på att lägenheten inte är en mordplats, vad får dig att vara så säker?
Man har inte brutit upp vattenlås och golvbrunnar. Det är för trångt att mörda folk i dem. Man har inte hittat något som helst spår av död människa i bostaden, och enda blodet från VB är några fläckar på en tejprulle.
Fast bristen på samstämmighet gäller väl, om vi ska vara ärliga, bara den tidsperiod då MB definitivt har alibi?
Nej, jag pratar om tiden efter 20:39, då han var med sin fru bara. Innan dess var han på restaurang med sin fru och andra. Då anser jag att han har alibi.
Alltså, det här är väldigt märkligt ur flera synvinklar.
Vid husrannsakan i KJ:s lägenhet finner man en smal enkelsäng uppställd som framgår av bild (FUP s 292)
När man förhör ett antal av KJ:s vänner och bekanta så talar de med mycket stor samstämmighet om någonting helt annat (dolt under spoiler av läsbarhetsskäl)
FUP 1195 (Daniel Johansson)
D tror att K kan ha haft två sängar.
En av sängarna var efter mormor. Det var en säng med en bra bäddmadrass.
D har fått höra av sin mamma att D skurit sönder den sängen för att göra en väska till sitt soft
air gun.
D har för sig att han hade två sängar som stod bredvid varandra
FUP1228 (Alexander Boström)
A tillfrågas om K brukar möblera om och han uppger att K gör så ibland, då och då. I alla fall
i sovrummet, där det finns plats att möblera om. Sist hade han flyttat sängen till mitten av
rummet. På fråga om K haft två sängar vid något tillfälle, eller en dubbelsäng, uppger A att
aktuell säng vilken han beskrivit kan vara en dubbelsäng. Det är antingen en bred enkelsäng
eller en dubbelsäng.
FUP1263 (Andreas Hertzberg)
Andreas beskriver Kristoffers lägenhet: Hall: dörr till vänster toa, hatthylla, dörr till höger
kök, med bord och stolar. Vardagsrum: större bokhylla, tv, soffa till höger mot väggen litet
bord framför soffan, ytterligare bord mot fönstret med stolar. Sovrum: en dubbelsäng 2 x 90
utan gavlar med ben, typ medar. Sängen var oftast obäddad och sängkläder låg huller om
buller., garderob,
Dessutom: Andreas säger att när det gäller bilen var Kristoffer rädd om sin bil och den låste Kristoffer.
Det var en incident när en kompis William Lund skämtade och tog Kristoffers bil och åkte
iväg. Kristoffer tog illa vid sig av detta som senare visade sig vara ett "skämt av kompisar".
Troligen blev Kristoffer mer noga att låsa bilen efter detta
FUP1272 (Patrick Hertzberg)
I sovrummet:
säng, som Patrik beskriver som "fyrkantig säng med madrasser i", sängen saknade gavlar.
Min kommentar: Fyrkantig tolkas som ”kvadratisk”, dvs troligare en dubbelsäng med mått runt 180x200 än en enkelsäng.
FUP1283 (Mika Hiltula)
Minns du möblerna i Kristoffer lägenhet?
Mika uppger att han hade skinnsoffor och ett fyrkantigt soffbord och ett stort verktygsbord,
sån som finns på träslöjden. En större säng, kan varit en dubbelsäng. Det var basic-möblerat
FUP1304 (Robin Karlsson)
I sovrummet finns 2 sängar och ett sk. "kedjetäcke"
FUP1337 (Niklas Schöld)
Hur ser det ut hos Kristoffer? Vad har han för möbler?
Niklas uppger att det är stökigt, Kristoffer är dålig på att städa. Det finns en soffa, tv, bord,
köksmöbler och säng och en hylla. Sängen är en dubbelsäng och soffan är en tresists-soffa
och två fåtöljer till. Niklas var med och hämtade dessa.
FUP1350 (Oskar Åkerström)
Oskar beskriver Krilles lägenhet som välstädad. Där fanns en stor säng, om den enbart var
stor eller om det var två hopslagna sängar vet han inte.
FUP1373 (Sofi Öhman)
På fråga uppger Sofie att Kristoffer har en dubbelsäng, två sängar intill varandra. Hon har för
sig att de går att justera i ryggen. Samt ett täcke med kedjor som är bra om man har svårt att
sova och mot stress. Sängen och täcket har hon sett då hon sovit över där
FUP1393 (Ida Granström) (fd flickvän)
Sovrummet: Ida berättade att Kibba hade två stycken enkelsängar som var ihopställda till en
dubbelsäng.
FUP1444 (Bo Bäcklund)
På fråga säger Bosse att det var som det brukar i lägenheten, inget speciellt avvikande.
Möbleringen var ungefär på samma sätt, han kan inte dra sig till minnet något speciellt.
Kristoffer har haft en madrass ståendes mot väggen i sovrummet, en extra madrass med
tjockare sängbotten, men den har Bo för sig att han plockat bort långt tidigare, en med
resårstjärna, en tjockare sängbotten
På fråga säger Bosse att han tror Kristoffer har en enkelsäng som står längt in i hans rum. Han
har haft madrassen han nämnde igår ståendes mot väggen. Den har stått på höger sida mot
väggen med långsidan mot golvet.
Bortsett från att man varierar mellan att tala om två sängar som står ihop eller en dubbelsäng så är det eg. bara det sista vittnet som har en avvikande mening om sängförhållandena, men förbehållet är "har för sig"
Så vad har hänt här? Minns ett gäng personer som besökt KJ ett antal gånger samstämmigt fel om hur det ser ut i hans sovrum, eller har något inträffat på sängfronten? Vi tittar igen på vad vittnet, tillika grannen Nils säger på s. 169 i FUP:
En tillfällighet, eller kan det finnas ett samband? Måttangivelserna är inte helt bortitok om man antar att det var en enkelsäng. Alla människor har inte ett perfekt ögonmått heller, så nog kan föremålet som bars ut ha varit en säng? Om så: Varför har KJ gjort sig av med den 2-3 dagar efter VB:s besök i hans lägenhet?
Nu undrar man: Har förhörsledarna noterat detta och frågat KJ om saken? Nej, inte vad jag hittar i varje fall. De enda träffar man får när man söker igenom förhören med honom på "säng" är frågor kring deras sexuella aktiviteter. Ganska anmärkningsvärt tycker jag, kan det vara värt att underrätta förundersökningsledaren om saken månne?
JA. TACK TACK för att du har orkat sammanställa allt från förhören, för detta har min hjärna fastnat för ändå sedan jag började läsa om sängfanskapet. Någon sammanband måste det nästan finnas, och detta är helt klart värt att uppmärksamma.
Men hon stacks i ryggen innan hon dog. Så lägenheten är inte mordplatsen.
Men ponera att hon kvävdes vid oralsexet och dog av det. Då är inte det ett mord menar du? Konfunderad.
Eller menar du att dödsorsaken är klarlagd till 100% och kan då inte vara kvävning/strypning? Knivhuggen kan ju vara likskändning.
Man har inte brutit upp vattenlås och golvbrunnar. Det är för trångt att mörda folk i dem. Man har inte hittat något som helst spår av död människa i bostaden, och enda blodet från VB är några fläckar på en tejprulle.
Jag ifrågasätter inte din uppgift men är det inte väldigt konstigt att inte skruva upp vattenlåset och ta en titt? Det hade jag gjort bums. Frågan blir denna: Kan polisen ha gjort detta utan att det framgår i FUP?
Tack för ditt bidrag till diskussionen. MB är kollad och avförd. Jag tror dig.
Hans fru ger honom alibi för kvällen efter kl 20:39, det är solklart och vattentätt. Att de inte för fem öre kan redogöra samstämmigt för vad som hände under kvällen har inget med saken att göra.
/mongot.
hans extremt svartsjuka fru??? kalasalibi eller hur..
Man har tagit prover från avloppen i badrummen och dessa visade ingenting.
Jag undrar om hon inte trots allt blev strypt först, innan hon fördes ut ur lägenheten.
Kvinna som skriker och ett stryppgrepp för att tysta.
Sarkasm så här på fredagskvällen, härligt. Jodå, jag begriper att det är för trångt att mörda någon i en golvbrunn, men vet du och alla andra att KJ inte har bytt badkar då? De har ibland mått kring sisådär 150 x 70 cm.