2013-10-25, 22:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad har du fått det ifrån att ammoniak förstör DNA lika effektivt som klorin? Det stämmer inte med vad jag tror mig veta.

Jag minns faktiskt inte, bara att jag har läst någonstans att ammoniak kan bryta ned DNA.
Har försökt att hitta källan men minns alls vart jag läste detta. Dock talar annan information jag hittar om motsatsen vilket rimligtvis talar för att den föregående informationen är fel eller att jag har blandat ihop ammoniak med något annat ämne.
Citera
2013-10-25, 22:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är svårt att hugga någon i ryggen 14 gånger och sedan två gånger i hjärta och lunga utan blodvite.
Ja, om offret varit vid liv vid samtliga huggtillfällen. Rättsläkarintyget är inte helt lättolkat i det avseendet. Det finns tre mycket ytliga sticksår, M, N och O. Av dessa anges N och O som reaktionslösa, vilket för mig antyder att de har tillkommit efter döden. Inget av de djupare sticksåren A-L anges som reaktionslösa. Om detta betyder att rättsläkaren anser att samtliga djupare stick tillkommit före döden, eller bara att detta inte går att avgöra är inte helt klart. Det finns absolut ingenting i själva utlåtandet som säger någonting om vad rättsläkaren tror om pre- respektive postmortala skador.
Citera
2013-10-25, 22:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Men hon stacks i ryggen innan hon dog. Så lägenheten är inte mordplatsen.

Jag skall villigt erkänna att jag har några avsnitt kvar av FUP att läsa, kanske du kan upplysa mig och oss om man har undersökt badrummet till den grad att man t ex. brutit upp vattenlås och golvbrunnar?

Du är bombsäker på att lägenheten inte är en mordplats, vad får dig att vara så säker?
Citera
2013-10-25, 22:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Tack för ditt bidrag till diskussionen. MB är kollad och avförd. Jag tror dig.

Hans fru ger honom alibi för kvällen efter kl 20:39, det är solklart och vattentätt. Att de inte för fem öre kan redogöra samstämmigt för vad som hände under kvällen har inget med saken att göra..
Fast bristen på samstämmighet gäller väl, om vi ska vara ärliga, bara den tidsperiod då MB definitivt har alibi?
Citera
2013-10-25, 22:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag skall villigt erkänna att jag har några avsnitt kvar av FUP att läsa, kanske du kan upplysa mig och oss om man har undersökt badrummet till den grad att man t ex. brutit upp vattenlås och golvbrunnar?

Du är bombsäker på att lägenheten inte är en mordplats, vad får dig att vara så säker?
Man har inte brutit upp vattenlås och golvbrunnar. Det är för trångt att mörda folk i dem. Man har inte hittat något som helst spår av död människa i bostaden, och enda blodet från VB är några fläckar på en tejprulle.
Citera
2013-10-25, 22:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast bristen på samstämmighet gäller väl, om vi ska vara ärliga, bara den tidsperiod då MB definitivt har alibi?
Nej, jag pratar om tiden efter 20:39, då han var med sin fru bara. Innan dess var han på restaurang med sin fru och andra. Då anser jag att han har alibi.
Citera
2013-10-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
SÄNGMYSTERIET

Alltså, det här är väldigt märkligt ur flera synvinklar.

Vid husrannsakan i KJ:s lägenhet finner man en smal enkelsäng uppställd som framgår av bild (FUP s 292)

När man förhör ett antal av KJ:s vänner och bekanta så talar de med mycket stor samstämmighet om någonting helt annat (dolt under spoiler av läsbarhetsskäl)

Bortsett från att man varierar mellan att tala om två sängar som står ihop eller en dubbelsäng så är det eg. bara det sista vittnet som har en avvikande mening om sängförhållandena, men förbehållet är "har för sig"

Så vad har hänt här? Minns ett gäng personer som besökt KJ ett antal gånger samstämmigt fel om hur det ser ut i hans sovrum, eller har något inträffat på sängfronten? Vi tittar igen på vad vittnet, tillika grannen Nils säger på s. 169 i FUP:

En tillfällighet, eller kan det finnas ett samband? Måttangivelserna är inte helt bortitok om man antar att det var en enkelsäng. Alla människor har inte ett perfekt ögonmått heller, så nog kan föremålet som bars ut ha varit en säng? Om så: Varför har KJ gjort sig av med den 2-3 dagar efter VB:s besök i hans lägenhet?

Nu undrar man: Har förhörsledarna noterat detta och frågat KJ om saken? Nej, inte vad jag hittar i varje fall. De enda träffar man får när man söker igenom förhören med honom på "säng" är frågor kring deras sexuella aktiviteter. Ganska anmärkningsvärt tycker jag, kan det vara värt att underrätta förundersökningsledaren om saken månne?

JA. TACK TACK för att du har orkat sammanställa allt från förhören, för detta har min hjärna fastnat för ändå sedan jag började läsa om sängfanskapet. Någon sammanband måste det nästan finnas, och detta är helt klart värt att uppmärksamma.
Citera
2013-10-25, 22:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Men hon stacks i ryggen innan hon dog. Så lägenheten är inte mordplatsen.

Men ponera att hon kvävdes vid oralsexet och dog av det. Då är inte det ett mord menar du? Konfunderad.
Eller menar du att dödsorsaken är klarlagd till 100% och kan då inte vara kvävning/strypning? Knivhuggen kan ju vara likskändning.
Citera
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Man har inte brutit upp vattenlås och golvbrunnar. Det är för trångt att mörda folk i dem. Man har inte hittat något som helst spår av död människa i bostaden, och enda blodet från VB är några fläckar på en tejprulle.

Jag ifrågasätter inte din uppgift men är det inte väldigt konstigt att inte skruva upp vattenlåset och ta en titt? Det hade jag gjort bums. Frågan blir denna: Kan polisen ha gjort detta utan att det framgår i FUP?
Citera
Bannlyst
Citat:
Tack för ditt bidrag till diskussionen. MB är kollad och avförd. Jag tror dig.

Hans fru ger honom alibi för kvällen efter kl 20:39, det är solklart och vattentätt. Att de inte för fem öre kan redogöra samstämmigt för vad som hände under kvällen har inget med saken att göra.

/mongot.

hans extremt svartsjuka fru??? kalasalibi eller hur..
Citera
2013-10-25, 22:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Man har tagit prover från avloppen i badrummen och dessa visade ingenting.

Jag undrar om hon inte trots allt blev strypt först, innan hon fördes ut ur lägenheten.

Kvinna som skriker och ett stryppgrepp för att tysta.
Citera
2013-10-25, 22:40
Moderator
OYs avatar
Citat:

Sarkasm så här på fredagskvällen, härligt. Jodå, jag begriper att det är för trångt att mörda någon i en golvbrunn, men vet du och alla andra att KJ inte har bytt badkar då? De har ibland mått kring sisådär 150 x 70 cm.

http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/badrum/badkar/trinidad

Ja, jag bor i Skåne och första träffen var 158 x 70 cm.

Där fick du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in