2013-10-24, 21:37
Medlem
Juneauxs avatar
Som sagt. Har någon gjort eller läst någonstans att det är ok att ha direktström till bensinpumpen så du slår på den med en knapp eller switch?

Anledningen till att jag måste göra så här på min husbil är ren lathet. Originalpumpen sitter i tanken och har lagt av. Så jag fick en volvo pump av en polare som jag har satt fram i motorrummet.

Vad säger ni? Blir dom arga på sånt på besiktningen?
Citera
2013-10-24, 21:55
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Som sagt. Har någon gjort eller läst någonstans att det är ok att ha direktström till bensinpumpen så du slår på den med en knapp eller switch?

Anledningen till att jag måste göra så här på min husbil är ren lathet. Originalpumpen sitter i tanken och har lagt av. Så jag fick en volvo pump av en polare som jag har satt fram i motorrummet.

Vad säger ni? Blir dom arga på sånt på besiktningen?
Om bilen har ett cigguttag som blir strömlöst vid avstängd tändning så sätt dit en sådan kontakt och plugga in det där.Då märker dom inget.
Pumpen skall stoppa om bilen välter eller vid en svår olycka för att hindra brand.Så ja det är inte godkännt.
Men gör som jag sa eller koppla pumpen på en säkring som blir strömlös när du stoppar motorn så märker dom förhoppningsvis inget.
Citera
2013-10-24, 22:13
Medlem
EfterBlivandes avatar
Kör med switch till pumpen (direktström) bilen gick igenom utan problem.
Citera
2013-10-24, 22:47
Medlem
avestas avatar
Koppla in pumpen på parkeringsljuset.
Citera
2013-10-25, 08:35
Medlem
Juneauxs avatar
Nice! A det får nog bli någon lösning på lyse eller något liknande.

Tack för svaren!
Citera
2013-10-25, 09:10
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avesta
Koppla in pumpen på parkeringsljuset.
Då är det väl bättre att koppla den på något som går på tändningen som blinkers, bromsljus eller tuta exempelvis.
Citera
2013-10-25, 09:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Om bilen har ett cigguttag som blir strömlöst vid avstängd tändning så sätt dit en sådan kontakt och plugga in det där.Då märker dom inget.
Pumpen skall stoppa om bilen välter eller vid en svår olycka för att hindra brand.Så ja det är inte godkännt.
Men gör som jag sa eller koppla pumpen på en säkring som blir strömlös när du stoppar motorn så märker dom förhoppningsvis inget.

På äldre bilar så stannar inte bränslepumpen vid olycka så länge strömmen är på. Denna funktion kom först när databoxarna gjorde sitt inträde i bilarna.

Så om husbilen är såpass gammal att den inte har databox så spelar det ingen roll om pumpen kopplas in på ett annat relä eller med switch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in