2013-10-24, 19:17
Medlem
Cykeltutas avatar
Tja!
Jag ska flytta en vägg i min lägenhet och kommer därmed bygga en ny sovrumsvägg.
Jag har lite svårt att bestämma hur mycket plats som behövs på båda sidor av sängen om man har sängen i mitten. Bifogar länk till en ful skiss.

http://www.ladda-upp.se/bilder/jsvgulpjhuslyr/

Det är alltså måtten högst upp som jag inte vet hur mycket som behövs.
Jag vill ju kunna gå fritt runt sängen, dammsuga, bädda etc utan att det känns trångt. Samtidigt så vill jag naturligtvis spara utrymme, att jag ö h t flyttar väggen är för att frigöra utrymme i rummet intill.

Vad är tillräckligt? 60 cm? 70? 80?
Citera
2013-10-24, 19:37
Medlem
cyberbanans avatar
Varför inte flytta sängen närmare och närmare fönstret och känn efter när det börjar kännas som att det blir lite för trångt? Testa att öppna fönstrena och greja runt lite på alla möjliga sätt. Då får du ju koll på den sidan.

På garderobssidan blir det nog lite olika beroende på vilken typ av dörrar garderoberna har. Är det skjutdörrar kommer det säkert inte kännas lika trångt som ifall det är vanliga dörrar som öppnas utåt.

Personligen skulle jag nog vilja ha minst en meter på fönstersidan. Kanske mer om fönstrena öppnas inåt. På garderobssidan skulle jag nog vilja kunna gå mellan sängen och de öppna garderobsdörrarna i alla fall. Men det är nog individuellt vad man tycker blir trångt...
Citera
2013-10-24, 20:10
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberbanan
Varför inte flytta sängen närmare och närmare fönstret och känn efter när det börjar kännas som att det blir lite för trångt? Testa att öppna fönstrena och greja runt lite på alla möjliga sätt. Då får du ju koll på den sidan.

På garderobssidan blir det nog lite olika beroende på vilken typ av dörrar garderoberna har. Är det skjutdörrar kommer det säkert inte kännas lika trångt som ifall det är vanliga dörrar som öppnas utåt.

Personligen skulle jag nog vilja ha minst en meter på fönstersidan. Kanske mer om fönstrena öppnas inåt. På garderobssidan skulle jag nog vilja kunna gå mellan sängen och de öppna garderobsdörrarna i alla fall. Men det är nog individuellt vad man tycker blir trångt...
Javisst hade det varit en bra idé, bara det att jag inte flyttat in än och jag vill inte flytta in några grejer förrän jag har gjort klart allt arbete som dammar.
Men idén är bra, jag kan ju prova att ställa upp ett tapetbord på olika avstånd och låtsas att det är en säng.
Garderoben jag tänkt ställa dit har skjutdörrar, just för att spara plats, och fönstren öppnas utåt, så för min del känns 1 meter som overkill.
Citera
2013-10-24, 21:16
Medlem
breakbabess avatar
Får jag fråga varför du har två dörrar till sovrummet?
Badrum intill, eller varför 2 dörrar?
Finns möjlighet så hade jag slått igen det ena dörrhålet för att få en bättre lösning på rummet!
Citera
2013-10-24, 21:52
Medlem
Cykeltutas avatar
dörren som pekar nedåt på bilden kommer leda till sovrum 2 (som också har 2 öppningar). Egentligen vill jag också sätta igen det hålet, men eftersom jag bor ensam för tillfället så kommer det rummet bli ett gästrum, men det kommer också användas till att hänga tvätt i, stryka och liknande, så då kan öppningen lika gärna vara kvar tills vidare. Dörren åt höger leder till vardagsrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in