2013-10-24, 12:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Att hon blivit huggen i bilen, badkaret eller i något annat trångt utrymme är det ju inget som tyder på.

Enligt protokollet för spårinsamling i samband med obduktionen så framgår inte att de funnit några fiber i såren eller ens att de sökt efter fiber i såren. Om det beror på att hon var naken på överkroppen eller inte har inte SKL uttalat sig om.

Vad tror du det beror på?

Ingen har efterfrågat detta?
Det har inte gått pga skicket på kroppen?
Man har tagit för givet att lägenheten var mordplats och att hon hade varit naken?
Man klarar inte av utföra denna typen av undersökningar?
Det fanns inga fibrer vid undersökningen?
Citera
2013-10-24, 12:42
Bannlyst
Citat:
Det är teori om hon skulle ha lämnat lägenheten.

Det finns inget i SKLs utlåtande som utesluter att hon hade kläder på överkroppen när hon höggs. Han kan ka kört i fatt henne, huggit henne och slängt henne i skuffen och kört iväg till skogs.

Alternativen är att han...

- kör i fatt henne och ber om ursäkt och erbjuder sig att köra henne hem, men drar till skogs i stället och där hugger henne

- kör ifatt henne, sliter in henne i skuffen och drar till skogs och där hugger henne

Jag tycker det är svårförklarligt hur vispen KJ skulle klara att dölja all spår av blod i lgh, utan den på tejpen. Så ett scenario där mordet sker annorstädes är logiskt. Tejpen låg kanske i bilen från början men hamnade senare i lgh. När, var och hur använde MT tejpen senast ?
Citera
2013-10-24, 12:51
Medlem
Imthisnices avatar
Var de någon annan som reagerade på att 21.30 vittnet lät SÅ säker och hade en ganska utförlig beskrivning utav sitt minne som att det vittnesmålet kanske är väldigt relevant i händelseförloppet?
Citera
2013-10-24, 12:54
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ja någon talar ju inte sanning... Men enligt förhören så fick AN veta att MB de facto haft sex med VB, först 9/5-13.

Det uppger AN ja, men det förklarar inte familjernas missämja gentemot VB. Hon var inte okänd för någon av familjemedlemmarna.
OY fick ett PM:

https://www.flashback.org/sp43437888
Citera
2013-10-24, 12:54
Medlem
highfives avatar
KJ var cirka 194 cm och VB var väl kring 165 cm. Det innebär att vinkeln om hon huggits stående borde varit uppifrån och ner. Åtminstone i en av de tre huggvinklarna som återfinns på hennes rygg. Hans axlar var i ungefärlig höjd med hennes hårfäste. Hade GM huggit henne i ryggen samtidigt som hon flyr, genom att föra ett stämjärn rak riktning (inte uppåt eller nedåt) så minskar kraften i huggen markant. Att sedan hugga nerifrån och upp känns bara helt fel om någon flyr.

Jag förstår inte varför man inte lagt mer krut på detta när man undersökte hennes kropp.
Senast redigerad av highfive 2013-10-24 kl. 12:57.
Citera
2013-10-24, 12:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Jag vill bara påpeka att jag brukar faktiskt råka "fickringa" 112*, men sen är jag inte världens smidigaste heller och fråga mig inte hur det går till.

Om det är som du säger så hör av dig till advokaten för det kan ju vara avgörande för hela fallet.
Kanske lite överdrivet men om KJs förslag om fickringning inträffat för flera så kan det hjälpa till att förklara att det kan inträffa.

Vad har du för sorts mobiltelefon? Kan ju vara nåt fel i just dessa mobiler.
Citera
2013-10-24, 12:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vad tror du det beror på?

Ingen har efterfrågat detta?
Det har inte gått pga skicket på kroppen?
Man har tagit för givet att lägenheten var mordplats och att hon hade varit naken?
Man klarar inte av utföra denna typen av undersökningar?
Det fanns inga fibrer vid undersökningen?

Ska rätta mig, det ska vara Rättsmedicinalverket/polisen och inte SKL som gjorde utlåtandet om spårsäkring.

Har inte en aning om varför. Spårinsamling sker nog inte på speciella beställningar utan sannolikt säkrar man allt som normalt kan vara av intresse att kontrollera. Kroppens skick var också ganska bra.

Tror nog att man inte hittat något, dock är det märkligt att man inte dokumenterar det, samtidigt så framgår det ju inte ens om de sökt, vilket också är märkligt om de inte dokumenterar det heller.
Citera
2013-10-24, 12:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag tycker det är svårförklarligt hur vispen KJ skulle klara att dölja all spår av blod i lgh, utan den på tejpen. Så ett scenario där mordet sker annorstädes är logiskt. Tejpen låg kanske i bilen från början men hamnade senare i lgh. När, var och hur använde MT tejpen senast ?

Det framgår inte med tydlighet, han ger lite svävande svar om airsoftvapen som senare förändras med förhören till att han inte minns. Dock så verkar det som att han tagit tejpen ur sina kläder och lagt det på skåpet, så antagligen hade han det med sig den i fickan.
Citera
2013-10-24, 12:59
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om det är som du säger så hör av dig till advokaten för det kan ju vara avgörande för hela fallet.
Kanske lite överdrivet men om KJs förslag om fickringning inträffat för flera så kan det hjälpa till att förklara att det kan inträffa.

Vad har du för sorts mobiltelefon? Kan ju vara nåt fel i just dessa mobiler.

Vad jag minns har jag alltid råkat gjort så faktiskt? På alla mina telefoner förutom nya IOS uppdateringen, än
Därför har jag avfärdat den tesen att hon ringt med flit hela tiden. F.ö går jag också gärna i mjukisbyxor alt. Sportbyxor.

Ska tilläggas att då har jag haft allt ifrån android till ios system samt när man ser att det står 112* har det hänt att jag tänker "ojoj" får lite panik och sen råkar trycka 'lur'
Senast redigerad av Imthisnice 2013-10-24 kl. 13:07.
Citera
2013-10-24, 13:00
Medlem
man far fan salla igenom mycke skit har i traden for att komma fram till nagot av varde.

Vissa av er ar bara sa javla

Ni som sitter och ber folk kolla upp saker at er...wtf? FUP finns for alla att ladda ner och halften av er laser inte igenom den iaf, utan latar sig hellre och hoppas pa att det ni laser pa flashbackforum ska vara 100% korrekt atergett.

Qsen finnsQ det domQ somQ ar heltQ franvarande franQ verklighetenQ trots attQ dom har tillQgang till FUP...jag namner Q Q Q Q Q Q Q Q inga QQQQQQQ namn *host host*

Att KJ utfort detta,sjalv eller i samforstand med nagon kanns uppenbart. KJ ar inblandad,och med stor sannolikhet sjalv.
Dock...det finns vissa saker. Det finns detaljer i forhor,tex (inte atergett ordagrant,men ska kolla fup senare och gora en sammanstallning) att en av KJs vanner sager forst att han aldrig hort talas om VB. Hade ingen aning om att hon ens existerade. Sen svarar han pa fragan varfor han foljde med ut och letade och svarar da na i stil med "for att det var juh KJs flickvan eller ex"

Finns aven ett forhor dar en annan av KJs vanner sager att han inte hade nagon aning om att VB tranade karate. Men han vet sen att VB hade en affar med sin karatetranare.

Det kan finnas och gor formodligen de,fullt normala forklaringar,tex att forhoren aterges pa papper o da i ordentligt nerkortad version som inte alltid ar skriven av en snut med MVG i grammatik.
Hursomhelst vart att notera.
Jag har hittat ett par andra sanna lite konstiga uttalanden fran vanner till KJ. Den sk innersta cirkeln.

Vidare tanker jag att om jag var KJ och hade en medgarningsman, ar det inte ganska sakert att anta att en kille som KJ soker sig efter en sadan har handelse till nagon person han kanner sig trygg med.
Han spenderar iaf minst 2 dagar efter VBs forsvinnande med samma person,och om man laser forhoren med den personen och foraldrarna sa verkar det som att han spenderat all sin vakna tid med sin van i den man de varit mojligt.
detta ar samma van som han haft alla dessa samtal med om hur man skulle bega ett mord bast.

Finns aven en van som spontant sa att det var synd att han inte var den som hittade VB sa hade andra sluppit se det. Han tyckte sjalv att han har juh sett slaktade algar och det kunde val inte vara sa stor skillnad.
Kan som sagt bara rora sig om na normalt...han e sa skakad av situationen att han bara sitter o sager saker utan o tanka...
vem vet..
Jag ska iaf satta mig o ga igenom mina anteckningar nar jag har tid och sammanstalla detta pa ett begripligt satt.
Citera
2013-10-24, 13:01
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Var finns händer, mordvapen och styckningsverktyg och annat icke brännbart om KJ är GM?

Ser man nu på hans rörelsemönster så rör han sig inom ett väldigt begränsat område runt och kring Boden. Fp1 och Fp2 är endast några hundra meter från föräldrahemmet och ett tidigare spelområde för hans airsoftintresse.

Visst han kan ha haft sin hemliga bergskula i detta område på Mjösjöberget, ev värnet som genomsöktes, men jag tycker att någonting mer påtagligt borde man i så fall ha hittat här.

Nästa område som han återkommer gång på gång till i förhör är det nya spelområdet vid Väderkvarnshöjden och något han kallar träsket intill. Frågan är vilket träsk han menar? Vad jag vet finns bara några små tjärnar i detta område. Nu till den avgörande frågan; varför har inte polisen sökt mer i detta område med ex hundsök och frågat honom exakt vilket träsk han syftar på? Har man dykt här? Hittar inget i fup om detta. Varför gav man honom inte en karta och bad han peka ut exakt plats?

Han har ju mer eller mindre lett mps (M*cha) och polis till fyndplatserna och jag tror inte man ska överskatta commanderns kompetens när det gäller val av platser. Sen har han varit i detta område under tiden mellan mord och fynd. Så sent som sex och en halv timme innan fynden gjordes av mps den 20/5 var han i eller kring detta spelområde. Vad gjorde han där? Och ett träsk innehåller som sagt vatten. Kanske var det fruset på träsket/tjärnen natten den 4/5, men någon dag efteråt hade troligtvis isen gått. Dessutom är marken i området sand så den spade som inte har återfunnits kanske användes för att gräva ner mobil, mord- och styckningsverktyg. Dessutom airsoftaren som jag fick pm från i slutet av maj som nämnde att de hittat en plats med någon rödbrun sörja i en dunge när de skulle börja spela 11 maj.

Detta lämnades som tips till polisen.

Mycket bra formulerat. Just utifrån KJs egna berättelser, är jag övertygad om att han grävt ner de som inte gick att elda upp. Han har ju tom beskrivit exakt hur djupt man bör gräva ner eventuella bevismaterial.. Så, damma av metalldetektorerna och ut och leta...
Citera
2013-10-24, 13:02
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ska rätta mig, det ska vara Rättsmedicinalverket/polisen och inte SKL som gjorde utlåtandet om spårsäkring.

Har inte en aning om varför. Spårinsamling sker nog inte på speciella beställningar utan sannolikt säkrar man allt som normalt kan vara av intresse att kontrollera. Kroppens skick var också ganska bra.

Tror nog att man inte hittat något, dock är det märkligt att man inte dokumenterar det, samtidigt så framgår det ju inte ens om de sökt, vilket också är märkligt om de inte dokumenterar det heller.

Ja de här delarna överträffade inte precis mina förväntningar. Jämför man denna utvärdering av huggskadorna med utvärderingarna av hundsöken, sms-spårningar m m så undrar man egentligen vad de pysslat med. Det sistnämnda hade det lagts mycket resurser på och så ska det ju också vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in