2013-10-24, 01:09
Medlem
darkreapers avatar
Hej! jag vill ha en hundras som är svår och alldeles för dyr att hitta i sverige. Så jag tänkte om jag smugglar in en valp med mig in till sverige skulle jag sen kunna fixa papper till den? och även om jag fixade ett pass till den i brasilien skulle jag då kunna ta med mig den in till sverige utan att hunden ska behöva gå igenom karantän?
Citera
2013-10-24, 01:11
Medlem
Varför tror du att det krävs bla. karantän till djur???
Citera
2013-10-24, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkreaper
Hej! jag vill ha en hundras som är svår och alldeles för dyr att hitta i sverige. Så jag tänkte om jag smugglar in en valp med mig in till sverige skulle jag sen kunna fixa papper till den? och även om jag fixade ett pass till den i brasilien skulle jag då kunna ta med mig den in till sverige utan att hunden ska behöva gå igenom karantän?
ta hit den lagligt? så dyrt kan det inte va att få det godkänt?
Citera
2013-10-24, 01:19
Medlem
darkreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
ta hit den lagligt? så dyrt kan det inte va att få det godkänt?
Jo jag skulle göra det om det gick att ta hit den lagligt utan karantän men det är bara det att den hundrasen är en vakt/herdehund som är EXTREMT reserverad mot främlingar och trogen sin familje så om den får vara hos personalen sen den är en valp i 6 månader (tror att karaantän är 6 månader) då blir personalen hundens familje och då kan inte jag ta hunden sen när den ska ut ur karantän. Det är en Fila brasileiro så jag måste ha den sen den är en liten valp.
Citera
2013-10-24, 02:05
Medlem
Varför är det så otroligt viktigt med just den rasen?
Citera
2013-10-24, 02:37
Medlem
TorkelTrottoarkants avatar
Vad för slags ras är det?
Citera
2013-10-24, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelTrottoarkant
Vad för slags ras är det?
...
Citat:
Ursprungligen postat av darkreaper
Jo jag skulle göra det om det gick att ta hit den lagligt utan karantän men det är bara det att den hundrasen är en vakt/herdehund som är EXTREMT reserverad mot främlingar och trogen sin familje så om den får vara hos personalen sen den är en valp i 6 månader (tror att karaantän är 6 månader) då blir personalen hundens familje och då kan inte jag ta hunden sen när den ska ut ur karantän. Det är en Fila brasileiro så jag måste ha den sen den är en liten valp.
Citera
2013-10-24, 08:06
Medlem
Raxbahns avatar
Du får väl ta o flytta själv till Brasilien.
På det viset, när du inte längre bor i det kriminella Sverige behöver du ju heller ingen vakthund.
Citera
2013-10-24, 08:36
Medlem
Lazyboness avatar
Det finns inga "enmanshundar". Alla hundar kan byta ägare. På grund av olika egenskaper i olika raser så krävs det naturligtvis mer arbete för att vinna tilliten hos somliga raser än andra men att det inte skulle gå är skitsnack. Det är alltså inte försvarbart att riskera att smuggla in rabies och allt möjligt annat bara för att du inte vill betala vad rasen kostar i Sverige. Har du inte pengarna hunden kostar här så kan du importera från andra EU-länder där det är billigare.
Citera
2013-10-24, 08:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Så du ska smuggla in en vakthund?

"Fila brasileiro, är en hundras av molossertyp från Brasilien. Det är en storvuxen mastifftyp som är känd för sitt mycket skarpa temperament och använd framförallt som vakthund och sällskapshund. Hundens misstänksamhet mot främlingar kallas på portugisiska för ojeriza. Fila står för bita fast eller hålla i fast grepp." http://sv.wikipedia.org/wiki/Fila_brasileiro

Låter inte direkt som en hund för svenska förhållanden.
Citera
2013-10-24, 09:08
Medlem
Lazyboness avatar
Jag kan passa på att skicka in en länk med lite info om vad man ska tänka på innan man bestämmer sig för rasen. Notera att personen som skrivit detta rekommenderar att man skaffar en vuxen fila.

http://www.yourpurebredpuppy.com/reviews/filabrasileiro.html
Citera
2013-10-24, 09:21
Medlem
darkreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raxbahn
Du får väl ta o flytta själv till Brasilien.
På det viset, när du inte längre bor i det kriminella Sverige behöver du ju heller ingen vakthund.

jag tycker att det låter fjantigt...vad har kriminalitet med saken o göra om man vill skaffa en hund??? jag gillar bara hundens egenskaper därför vill jag ha en sån och jag gjorde inte det här tråden för att folk ska kalla mig kriminell och skriva massa sånt skit. Var jag kriminell skulle jag inte skaffa en hund för att försvara mig utan då hade jag skaffat vapen i stället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in