2013-10-23, 10:08
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17705693.ab

"Här är personerna som *finansierar Sveriges största främlingsfientliga sajt, Avpixlat.
De är styrelseproffs, läkare, psykologer, företagare, forskare – och många har betalat tusentals kronor var för att stödja näthatet.
Bland givarna finns en chef på telejätten Ericsson och en *ekonom på börsnoterade Sandvik-koncernen.
”Om Ericssonadressen *har använts privat i det här sammanhanget ser vi mycket allvarligt på saken”, säger Elisabeth Manzi, medieansvarig på Ericsson.
"

"Man, 43, läkare, Västerås. 100 kronor i månaden.
Kvinna, 42, forskare, Stockholm. 150 kronor i månaden.
Man, 68, direktör på fastighetsbolag, Skåne. 50 kronor i månaden.
Man, 71 år, styrelseproffs, Stockholm. 300 kronor i månaden.
Man, 49 år, chef på Ericsson, Mellansverige. 100 kronor i månaden.
"

Hur är det möjligt att Aftonbladet får tag på vem/vilka som har donerat?

Kan man få tag på dessa uppgifter på laglig väg?
Citera
2013-10-23, 10:15
Medlem
http://avpixlat.info/2013/10/23/aftonbladets-intrang-fortsatter/

"Idag kom Aftonbladets kvartalsobligatoriska “avslöjande” om Avpixlat, denna gång har man sannolikt fått fram uppgifter från PayPal om våra donatorer."

"För att få fram dessa uppgifter finns två möjligheter: antingen har PayPal brutit mot sin egen sekretess och försett Aftonbladet med listor över donatorer, eller så fortsätter tidningens intrång på vår server, eller båda – i vilket fall som helst är det synnerligen allvarligt och kanske kan ge en fingervisning om hur illa det verkligen är ställt med företag man litar på med sina pengar. Mest sannolikt är att detta är ett resultat av tidigare intrång som man nu bearbetat och sammanställt, tillsammans med hjälp inifrån PayPal."
Citera
2013-10-23, 10:22
Medlem
Jag blir förvirrad. Har inte det stående budskapet varit att "näthatet" kommer från obildade bönder på landsbygden som inte förstår bättre?

Här målar man plötsligt upp en bild av hur framstående personer i de övre samhällsskikten stöder sidan.

Betyder det att man ljög tidigare eller är det här ett tecken på att den sverigevänliga rörelsen har ett brett folkligt stöd?
Citera
2013-10-23, 10:23
Medlem
Det är det som kallas meddelarfrihet och skyddade källor, det är endast diktaturer som vill förbjuda det.
Citera
2013-10-23, 10:36
Medlem
sperrmans avatar
Bra av Aftonbladet att lyfta fram att aven akademiker ar trotta pa nuvarande invandringspolitiken.
Citera
2013-10-23, 10:40
Medlem
Hatsajt - är inte det lite väl magstarkt?
Vad är Aftonbladet om inte en hat- och uppviglarsajt.
/m
Citera
2013-10-23, 10:47
Medlem
Aftonbladet - De betalar för hatsajten - Åsiktsregistering och uthängning

Hej,

Funderar på vad Aftonbladet håller på med. Genom att ta betalt (plus) så får man tillgång till vilka personer som har donerat pengar till Avpixlat. Uppgifterna är inte offentliga tydligen enligt AB utan man har fått dem genom en källa.

Så om man betalar AB så får man veta vilka namngivna(?) "chefer, läkare, mm." att de har koppling till avpixlat. Man får veta vilka jobb och befattningar de har. Eftersom Avpixlat är en tydlig politiserad sida så likställer i varje fall jag att det är ren åsiktsregistrering och uthängning som man ägnar sig åt.

Steget från att skriva "Dessa röstade på SD - namn, arbete, befattning" och publicera icke-offentlig information på det viset måste bryta mot mänskliga rättigheter, att ha rätt till politisk åsikt utan att registreras.

Funderar nu på om man kan och ska JO anmäla AB - inte för något annat skull än rättigheten för åsiktsfrihet utan att bli uthängd i media.

Vill gärna höra vad andra tycker i ämnet?

Citera
2013-10-23, 10:58
Medlem
KnarkFjandts avatar
Aftonbladets hets mot oliktänkande är så sjuk att det knappt finns paralleller i historien. Men jag tror vi börjar närma oss slutet på den sista Sovjetstaten. Må förtryckarna dingla i lyktstolpar till världens beskådan. På samma sätt som man gjort med förtryckare i vår historia skall även förtryckarnas barn och eventuellt deras barn, förvisas ur landet. Somalia kommer ta emot dem med öppna grytor/armar.
Citera
2013-10-23, 11:04
Medlem
ArischManns avatar
Jag håller med det borde gå att anmäla, att hänga ut människor så där är ju sinnessjukt.
Citera
2013-10-23, 11:05
Medlem
hacke169s avatar
som sagt, det blir ju lite kontraproduktivt av hatsajten aftonbladet att nu börja köra på att det istället för "lågutbildade socialfall" numera är högutbildade människor från övre medelklassen som läser och stödjer avpixlat.info

aftonbladet måste verkligen vara desperata nu, stackarna.
Citera
2013-10-23, 11:07
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Medier och journalistik
/Moderator
Citera
2013-10-23, 11:09
Medlem
Snapsvisas avatar
Tragiskt, Jan Helin vet mitt riktiga namn, adress etc och att jag är Snapsvisa här på FB så vem vet rätt var det är så är jag listad som en sån där hemsk SD:are. Röstar förvisso på SD men skäms inte för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in