Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jag kan inte utesluta det, men det kan lika mycket bero på att jag är ett gott stycke över gränsen för min egen kompetens nu. De eventuella stryptecknen som finns är unilaterala, dvs bara på ena halvan av halsen och huvudet. Vad som händer om man stryper någon på ena sidan av halsen, men inte den andra kan jag mest bara gissa om. Man torde inte gå ner i chock - inte alls lika lätt, iaf. Det faktum att skadorna ändå är såpass måttliga gör att jag skulle förvåna mig om den eventuella strypningen skulle ha varit så väldigt långvarig. Men egentligen vet jag ingenting alls om halvsidiga strypningar, och jag vet inte ifall någon annan gör det heller.
Den här tråden rasslar på så fort att man kommer ohjälpligt efter om man avviker en stund.
Har också funderat kring skadorna på huvudet och halsen.
Halvsidig strypning?
Kunde det inte istället vara så att han drämt till henne bakifrån på höger sida av huvudet och halsen med något, t ex en väska med grejor i, så att hon stupat i backen, eventuellt förlorat medvetandet på en gång? Blödningen i sköldkörtelns överlob och på huvudet sitter båda på höger sida.
Det kan ha varit inledningen.
När hon därigenom inte kan försvara sig, drar han av kläderna och sticker henne med sitt eggverktyg i bröstet varigenom hon dör. Skulle tro att det är därefter han vänder på henne och sticker sönder henne i ryggen.
Om styckningen har skett i samma veva eller vid ett senare tillfälle går tydligen inte att utläsa av kroppen.
Jag skulle tänka mig att han behövt ett mer ändamålsenligt verktyg för att kapa benen, men även händerna. Stämjärn tror jag inte på i det sammanhanget. En hyfsat vass och någorlunda stor kniv, gissar jag. Han lyckas få av lårbenshalsen på båda sidor, tror jag. Hur svårt det är med hjälp av kniv, kan jag inte riktigt avgöra. Ytterskiktet på benet kan vara ganska hårt, men är rätt tunt där. Med därför avsedd elsåg är det mycket lätt, men kniv? Kanske om man slår på knivens bakkant med något?
Hanteringen av kroppen är bisarr och offensiv. Sticken i hjärttrakten verkar ju ändamålsenliga och syfta till att döda, men karvandet på ryggsidan verkar bara konstigt.
Att kapa händerna skulle ju kunna syfta till att försvåra identifiering, men huvudet sitter ju kvar.
Att ta av benen kan ju tänkas syfta till att underlätta transport, men hela styckningen verkar ju halvgjord och detta bär ju KJ signum.
Planlöst karvande verkar ju gjort i samma anda som att skära sönder en död hund.
Tejprullen sedan: Vad har han haft tejpen till? Kanske att sätta fast en plastpåse över huvudet på BO, föreslog någon. Den misshandlade tejprullen från badrumshyllan ser ut som sådana allt för ofta gör. Likadana dräller i lådorna på varje sjukvårdsmottagning, där användare inte hyfsat till rullen efter sig. Den klyver sig och resten sitter kvar. Man ser att de sista delarna som tagits bort, varit smalare än de första.
Inte vet jag hur SKL gjort för att analysera. Vad jag skulle ha gjort efter provtagning, vore att dra ut den kvarvarande tejpen som lämnats kvar i hela sin längd, tejpa den på ett plant underlag och sedan prova var tejpbitarna från liket eventuellt passar utefter den kluvna delen av tejprullen. De sista bitarna har ju varit cirka 1 mm smalare än de första som fattas efter vad det ser ut på bilden 2. sid 375 på .pdf. En del av tejpbitarna på liket kan ju vara från en hel bit som kluvits. I så fall borde de i ena kanten passa mot varandra.