Citat:
Ursprungligen postat av
Ambelain
Jag vet ju att du, Jonar242, har mycket svårt för allt som hade kunnat tolkas som frimurare och väntjänster osv, men samtidigt så förstår säkert alla, inklusive du själv också, att inte ens frimurarna är befriade från vänskapskorruption (ett fult ord faktiskt, för vänskap är aldrig korruption). Och varför skulle, tex, det vara så oerhört, om tex ett par höga frimurare, som råkade vara affärsmän med gemensamma intressen i något, aktivt välja bort den den gemensamma möteslokal som tex den lokala frimurarlogen hade kunnat erbjuda.
Först, det här är rätt OT vilket jag hoppas ändå accepteras.
Uppsatsens ålder har betydelse därför att förhållandena kan skifta på en liten ort. Om det under en tid varit den lokala sammanslutningen X som varit tongivande, så kan det mycket väl 15 år senare vara sammanslutningen Y som är det viktigaste/finaste.
Sedan kan man fundera över uppsatsen. Ett vanligt misstag man som student gör att man börjar baklänges: det finns något man tror stämmer (”makteliten i Piteå samlas i ordenssällskapet Merkur”) och så arbetar man baklänges i uppsatsen för att nå fram till den slutsatsen. Det man bör göra är att ställa upp en hypotes och pröva den - antingen är den rätt, eller så är den fel. Och hur sammanfattningen är skriven, där slutsaten i sista meningen är ungefär "makteliten i Piteå samlas i ordenssällskapet Merkur" även om uppsatsen i sig visar en långt mer komplex och sammansatt bild, det antyder att författaren möjligen har haft en föreställning om att det är så här, och låter uppsatsen bli medlet att visa det som slutsats. Men det hänger inte riktigt ihop.
Det finns flera frågetecken - det första är givetvis att den som skrivit inte har koll på att Merkur är en loge inom ett ordenssällskap, inte ett ordenssällskap i sig: har man inte koll på så elementära saker kan man verkligen fundera över resten. Maktelit är ett begrepp som jag har svårt för - det låter som att det är en oföränderlig homogen grupp - och så är det förstås inte: politiker kommer och går, företag blommar upp men vissa går i konkurs. Det finns en cirkulation som begreppet maktelit inte riktigt fångar in. På flera ställen i uppsatsen dras lite för långt gångna slutsatser utifrån underlaget, och delar som går på tvärs med slutresultatet. I sammanfattningen pekas enbart Merkur ut - trots att Merkur inte antar kvinnor, och det framkommer i uppsatsen är Rotary är det mest centrala för kvinnor. Flera kvinnor lyfts fram som viktiga maktinnehavare, men de är ju per definition inte medlemmar i Merkur. Och så vidare.
Nej, det är inte konstigt att människor sluter sig samman. Människan är en social varelse. Men frågan är - vad är vad? Även om tongivande personer träffas i en druidloge, betyder det att de använder logen som maktbas? Sannolikt inte. Det finns två begrepp som man använder i forskning, samvariation och samband. Det är många gånger så att folk tänker att det finns ett samband kring makt och ordenssällskap: ex. att personer som har inflytande är också medlemmar i olika gemensamma föreningar för att det gynnar dem karriärmässigt. Men det går inte att enkelt dra den slutsatsen ur de intervjuer man gör. Det som framskymtar, även i uppsatsen ovan, är att personer som har inflytande är också medlemmar i likartade föreningar för att man vill umgås socialt med likasinnade, och då är det samvariation, inte samband.
Det grundläggande fenomenet i vänskapskorruption är att man troligen har har lättare för en person som är en vän, än en som man inte känner. På den nivån bidrar
alla mänskliga sammanslutningar med vänskapskorruption, i allt mellan hobbyföreningar, serviceklubbar (Lions/Rotary/Round Table), herrklubbar (Royal Bachelors Club, Militärsällskapet, Sällskapet, Lilla sällskapet), ordenssällskap (SFMO, IOOF, TRO, m.m.), Hemvärnet, golfklubbar m.m. m.m. Det tror jag är svårt att komma ifrån. Om jag känner Nisse från knyppelföreningen så är det kanske lättare att jag anställer honom än Kurt som jag inte känner, allt annat lika. Men det kan lika väl fungera åt andra hållet: Nisse har förskingrat i knyppelföreningen, så av det skälet vill jag absolut inte anställa Nisse utan väljer Kurt.
Det som är knäckfrågan: finns det sammanhang där man gynnar varandra utöver det rent mänskliga? Här är ju allmänhetens bild, återkommande befäst genom Expressens/Aftonbladets årliga reportage i sommartorkan om ” de mäktiga och mystiska ordenssällskapen där alla gynnar varandra”. Jag kan bara igen framhålla att tvärt emot den bilden så finns ett uttryckligt skriftligt förbud i Ordens Allmänna Lagar mot vänskapskorruption: det är också den kultur jag möter när jag är på loge. Vi pratar om många saker som handlar om livet, vardag och personlig utveckling, men aldrig religion, politik eller ”scratch my back, I will scratch yours”. Det är tabu. Att några skulle gå på loge där försöka göra upp någon typ av affär är otänkbart. Jag kan inte tala för alla loger, alla medlemmar, men det här är vad jag mött under 20 år som frimurare i Stockholm, med besök i alla olika Stockholmslogerna och med ett jobb där folk hade kunnat be mig påverka saker, skeenden och frågor (politiskt sakkunnig för KD i riksdagen i tio år, med en dåvarande fru som var politiskt sakkunnig för M i statsrådsberedningen i åtta år). Men ingen medlem av Svenska Frimurare Orden har bett mig om något, att pusha för en viss fråga. Det fungerar inte så. Liknande formulering finns i flera andra ordenssällskaps stadgar.
Och det är samma i ex. Sällskapet. Man går inte dit för att ordna affär, att ta upp kalender eller telefon är tabu, man är där för socialt umgänge, punkt. Sedan är det klart att en del av dem som är medlemmar av Sällskapet har högre positioner i samhället och socialt umgänge i sig kan leda till att man får ett intressant kontaktnät - men det är inte målet, det är en sidoeffekt. Samvariation, inte samband. Siktar man på att vara del av olika sammanhang för att få makt, så blir man nog besviken. Det finns inga genvägar till ”makt”. Det är viktigare att göra ett gott arbete ordinarie vägen än att försöka hitta någon bakväg via ex. ett ordenssällskap, för de finns inte.