Katrinplommons lätt laxerande effekt har man ju hört om sedan barnsben. Nu har jag aldrig haft förstoppning och därmed inte haft tillfälle att testa hur effektivt det är men för min normalfungerande mage har jag aldrig märkt någon effekt av varken katrinplommon eller stora mängder färska plommon direkt från trädet.
Enligt
http://en.wikipedia.org/wiki/Prune#Benefits så ska plommonen i alla fall innehålla milda laxativ i form av klorogen- och neoklorogensyra samt sorbitol. Men hur står de sig jämfört med tyngre laxermedel? Nu har jag inte letat så mycket men hittade i alla fall lite på Pubmed t ex
Randomised clinical trial: dried plums (prunes) vs. psyllium for constipation. Där fanns plommonen vara lite effektivare än psyllium (en växt vars fröer man kan äta) men jag saknar jämförelse med ingen behandling alls eller något kraftigare laxativ. Försöket gällde personer med långvarig förstoppning. Vid egenbehandling av tillfällig förstoppning blir det svårt att avgöra effektiviteten då åkomman kanske hade gått över av sig själv även om man inte gjort ett skit.
Nåväl, gott är det och någon uppmjukande effekt på maginnehållet har plommonen säkert. Är det rejält igenkorkat så bör man nog ta till kraftfullare doningar.