2013-10-02, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nja egentligen inte, då det utryckligen står i skrifterna att profeter vars budskap inte uppfylls är falska profeter....eftersom inga profetior i koranen eller bibeln uppfyller kriterierna för vad som betecknas som en sann profetia är alltså antalet "riktiga" profeter lika med noll!

Med lite semantisk akrobatik:

Som det efterhand hållar på att bli känd är abrahamismen en ..... från modersreligionen pastafarianism .... dissiderande sekt. Och således kan profet Henderson läggas till listen, och att han är en sann profet blir det svårt att förneka.

Skulle nån anse att detta är ett nonsens-argument vill jag peka på att islam påstår det samma om sin egen position som "THE religion".
Citera
2013-10-05, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nja egentligen inte, då det utryckligen står i skrifterna att profeter vars budskap inte uppfylls är falska profeter....eftersom inga profetior i koranen eller bibeln uppfyller kriterierna för vad som betecknas som en sann profetia är alltså antalet "riktiga" profeter lika med noll!
vad jag vet är alla människor som har haft kontakt med gud är profeter.
Citera
2013-10-05, 10:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack

Och vilka är dessa, hur fastställas det om dom har haft kontakt med 'gud' och vilken 'gud' i så fall?
Citera
2013-10-05, 10:19
Medlem
Citat:

Enligt dina kriterier så har vi profeter här på FB...finns ju debattörer här som påstår sig ha kontakt med gudar!

Men du kanske skulle precisera lite mer vad du menar?
Citera
2013-10-05, 10:29
Medlem
Jokes.on.Us avatar
Det har funnits flera hundra tusen profeter världen över. Jag tror personligen den sista profeten är Muhammed S.A.W. Det finns en viss skillnad på profeterna också. Skillnaden är att vissa fick teckna skrifter och träffa änglar. Andra fick istället nån begåvning och fick lita sig på sitt förstånd,hjärta och intuition.
Citera
2013-10-05, 11:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokes.on.U
Det har funnits flera hundra tusen profeter världen över. Jag tror personligen den sista profeten är Muhammed S.A.W. Det finns en viss skillnad på profeterna också. Skillnaden är att vissa fick teckna skrifter och träffa änglar. Andra fick istället nån begåvning och fick lita sig på sitt förstånd,hjärta och intuition.

Det kan knappast bli mer luddigt än ovenstående. Kan du bli mer precis?
Citera
2013-10-05, 18:24
Medlem
Jokes.on.Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det kan knappast bli mer luddigt än ovenstående. Kan du bli mer precis?

För dem som tror på profeter så borde det bara var enkel logik att profeter inte bara kan ha vart koncentrerade till ett område på planeten. Den kontakt världen har idag fanns inte några hundra år sen så hur har dem i t.ex Väst-Indien fått höra om t.ex Moses skrifter lr någon annan profet.
Citera
2013-10-05, 21:17
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Jag har undrat på hur många profeter det finns egentligen inom de tre syskonreligionerna ?
Någon som vet och kan räkna upp dem eller säga ett antal.

Vet inte, men jag vet att i hela världen just nu finns ungefär 7 milliarder profeter.
Citera
2013-10-06, 01:01
Bannlyst
Är dumma jänkare, engelska God, Joumalauta eller Allah ändå, som spökar för mig när jag vill Finland illa. Är dom som orsaker mitt kaos i hemmet. Är svensk medborgare och mitt fosterland Sverige. Men är 1 av 4 som spökar för mig när jag inte kan bli finne. Saknar inte Finland. Eller finns finnepajsare på riktigt. Alla finnar är från tonåren där som sitter fast hårt.

Vill straff efter livet.

Angående finnar som är dom minst Gud.
Citera
2013-10-06, 01:03
Bannlyst
Finnar vill komma till romarriket men inte jag.
Citera
2013-10-06, 01:08
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Ja, det finns väl nån Jesus i Ryssland just nu om jag inte minns fel och en i Mexiko. Så det där om Muhammed stämmer ju uppenbarligen inte.
Citera
2013-10-06, 10:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För dem som tror på profeter så borde det bara var enkel logik att profeter inte bara kan ha vart koncentrerade till ett område på planeten.

Och du anser att 'gud' fungerar enligt demografiska principer i sitt ponerade val av profeter; varför?

Är det en gissning eller har du belägg för 'guds' motivations-psykologi?

Citat:
Den kontakt världen har idag fanns inte några hundra år sen så hur har dem i t.ex Väst-Indien fått höra om t.ex Moses skrifter lr någon annan profet.

Men vad har 'guds' möjliga inträde i infomations-kulturen att göra med antalet av profeter?

Det borde i så fall snarare förminska behovet av profeter. Är det det du vill fram till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in