2013-09-30, 08:22
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Om man summerar ihop alla röstprocent + osäkra så blir 117,5 procent. Hur kan det bli så?
Antagligen därför att man tagit andelen icke osäkra och gjort en ny beräkning bland dessa för att resultatet skall vara möjligt att uttrycka i procent.
2013-09-30, 08:25
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
34.4% för sossarna. varför har nån förtroende för det partiet? är svensken "lat" eller vad? kan man bara rösta på M eller S. svensken är bekväm i sitt tänkande och följer bara "rutiner" hela tiden. saknar verkligen förmågan att ta reda på vilket parti är verkligen bäst. man röstar på det man har alltid röstat på och hoppas på förändringar. svensken gräver sin egen grav...
Därför allt för många skiter i politiken och känns det "lagom" att åtminstone uppge att man röstar på såssarna.
Har märkt att när man diskuterar politik på jobbet eller liknande så är människor häpnadsväckande urusla på området,exempelvis vet många inte ens vad partiledarna heter.
SD kommer fortsätta öka automatiskt ,gamla generationer dör ut och det kommernya generationer som blivit kulturberikade på ett eller annat sätt detta avspeglar sig även i skolvalet.
Den yngre generationen konsumerar heller inte gammelmsm i någon större utsträckning vilket är viktigt i sammanhanget.
2013-09-30, 08:26
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Om man summerar ihop alla röstprocent + osäkra så blir 117,5 procent. Hur kan det bli så?
De osäkra räknas inte med alls. Att det blir 117,5 ist f 118,5 när du summerar beror på att avrundningar ger 99, inte 100.
2013-09-30, 08:46
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Fredrik har blivit alldeles för självsäker under de senaste åtta åren.

Fredrik kan börja äta upp sin bok "det sovande folket" nu, den dryga självgoda psykopaten är definitivt helt körd inför 2014.

Trist mätning från Ipsos, som vanligt.

Sen tycker jag mig se en viss tendens på facebook, och det är att folk gärna delar med sig av våldtäktsskandalen som blossade upp i och med frigivandet och Lex Multikulti från Svea Hovrätt. Att dela med sig av den informationen på facebook är ett helsäkert sätt att indirekt bekänna färg istället för att våga gå hela vägen och trycka på gilla i SDs facebookgrupp. Lite positivt måste jag säga.

Trenden fortsätter också tydligt vad gäller likes på de numera få multikultivurmande inläggen, intresset att lajka sådant skräp är helt iskallt nu jämfört med för tre år sedan. Och jag har dessutom en del vänner från den sk media- och kultureliten i listorna.

Jag skulle önska att Stina Dabrowski gick ut och röt lite igen, sånt biter på svenska folket.

SD har ju på det hela taget ett fint momentum gott folk, låt det nu bara hålla i sig och sakta öka ända in i kaklet.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-09-30 kl. 09:02.
2013-09-30, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Ipsos kan inte mäta SD
8,5% flera procentenheter för lågt.

Ipsos telefonundersökning kan inte mäta SD vilken inses direkt
från deras mätningat över tiden status.st:
http://privat.bahnhof.se/wb492673/3%20Main%20frame%20Synovate.html

Kurvan svänger slumpmässigt mycket kraftigt upp och ned.
Väljaropinioner ändrar sig gradvis med tiden.
Ipsos gör uppenbarligen grovt (grova) fel.

Jämförelse med andra anonyma undersökningar utan
förshörsledare som förhör och registrerar ligger
Ipsos ca 3 - 5 procentenheter för lågt.

Novus webbpanel väljer respondenter på liknande sätt
som telefonundersökningarna.
Där ligger Ipsos ca 3 - 6 procentenheter lägre.

Sätta ihop trovärdiga opinionsundersökningar är nog inte Wolodarskis starka sida.
2013-09-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Se där, CK sällar sig till "konspiratörerna".
Jag har hög tröskel för sånt, men har haft ett frågetecken för Ipsos efter Wolodarskis tillträde eftersom institutet låg på "normal" nivå då, för att plötsligt tappa 2 procent på SD och sedan i princip stanna där. Wolodarskis besatthet är patologisk, det är något djupt personligt det handlar om, han blir känslosam och agerar irrationellt. Plus att han har deklarerat sina ambitioner för agendasättande journalistik och att han varnat för att opinionsmätningar kan bli självuppfyllande profetior.

Sen sa jag också att nu när t.o.m. jumbon Skop, som frågar "vilket parti tycker du bäst om", gav SD 9,4%, finns det ingen trovärdighet kvar för Ipsos om de ligger under Skop, och nu låg ipsos ändå 1 procent under. Sista spiken i kistan blir om Novus ger SD 10% eller mer. Då står Ipsos helt ensamma under 9%. Det skulle avslöja DN/Ipsos slutgiltigt.
2013-09-30, 13:14
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag har hög tröskel för sånt, men har haft ett frågetecken för Ipsos efter Wolodarskis tillträde eftersom institutet låg på "normal" nivå då, för att plötsligt tappa 2 procent på SD och sedan i princip stanna där. Wolodarskis besatthet är patologisk, det är något djupt personligt det handlar om, han blir känslosam och agerar irrationellt. Plus att han har deklarerat sina ambitioner för agendasättande journalistik och att han varnat för att opinionsmätningar kan bli självuppfyllande profetior.

Sen sa jag också att nu när t.o.m. jumbon Skop, som frågar "vilket parti tycker du bäst om", gav SD 9,4%, finns det ingen trovärdighet kvar för Ipsos om de ligger under Skop, och nu låg ipsos ändå 1 procent under. Sista spiken i kistan blir om Novus ger SD 10% eller mer. Då står Ipsos helt ensamma under 9%. Det skulle avslöja DN/Ipsos slutgiltigt.

När kommer Novus?

Posta gärna alla siffror i en poll i tråden så man slipper gå till tidningshorans sida.

Påpekas bör att även en osannolikt låg siffra som 8.5% är tillräckligt hög för att SD ska se ut som ett parti med framgång i ryggen.
2013-09-30, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
När kommer Novus?

Posta gärna alla siffror i en poll i tråden så man slipper gå till tidningshorans sida.

Påpekas bör att även en osannolikt låg siffra som 8.5% är tillräckligt hög för att SD ska se ut som ett parti med framgång i ryggen.
Novus = torsdag i TV4 Nyhetsmorgon kl 06
2013-09-30, 14:56
Medlem
SD rekordsnitt över 10,1%?

Samma usla 8,5% från Novus ger 10,1% med Skop inkluderad.
Siffror från status.st

Högsta tidigare är med Skop är 10,0 i feb 2013.
2013-09-30, 15:56
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det enda som var lite anmärkningsvärt med denna mätning är att endast 16% av väljarkåren tror på en seger för alliansen i nästa val och att alliansens egna väljare blir allt mer pessimistiska över att alliansen ska vända detta.

Om opinionen håller i sig fram till valet kommer detta att leda till en tsunami av f.d Alliansare som inser att loppet är kört och väljer SD. Detta kommer att leda till småpartiernas död.
Om rödgröna leder med stooor marginal kommer kanske även en del gammelsossar som inte vill förvandla landet till ett rövhål och ser att det är lugnt att ta steget.
2013-09-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
SD rekordsnitt över 10,1%?

Samma usla 8,5% från Novus ger 10,1% med Skop inkluderad.
Siffror från status.st

Högsta tidigare är med Skop är 10,0 i feb 2013.

Det var väl ändå Ipsos som gav 8.5% senast?
Och Ipsos är inte inräknat på status än vad jag kan se i skrivande stund. Dessutom ska väl Novus räknas in i månadsgenomsnittet för att det ska vara fulltaligt.
Eller?
2013-09-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Det var väl ändå Ipsos som gav 8.5% senast?
Och Ipsos är inte inräknat på status än vad jag kan se i skrivande stund.
Dessutom ska väl Novus räknas in i månadsgenomsnittet för att det ska vara fulltaligt.
Eller?

Ipsos är (var) inräknat på status.st ger SD snittet 10,4%

Novus augusti
Publicerad SD i % Mätperiod
2013-09-06 8,5 5 aug-1sep

status.st
http://privat.bahnhof.se/wb492673/6%20Main%20frame%20Novus.html

Samma usla 8,5% i sep från Novus ger rekordsnittet 10,1% med Skop inkluderad.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-30 kl. 17:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in