Citat:
Ursprungligen postat av
bea67
om han är alkis eller ej ,så har fredde och gänget klarat denna världsfinans kris galant.vi har fått skattesänkningar,och amerikas president kom hit till Sverige och ville vet a hur Sverige hade klarat av krisen så bra....vi har haft lågkonjektur i 5 år nu,tror ni verkligen att fredde har legat stupfull mellan varven , det tror inte jag....
Vi har även:
1. Fått ett nedlagt nationellt försvar, trots att t.o.m. u-länder brukar ha det.
2. Fått en skola som ligger i botteskiktet bland industrialiserade länder och som till synes har en spikrak trend mot den absoluta botten.
3. Har en polis och ett rättsväsende som inte löser brott mot person i någon större utsträckning och ofta avskrivs anmälningar utan någon åtgärd. I undantagsfall där någon faktiskt ställs inför rätta för ett brott mot person, så sker det i regel alltför sent och även då behöver inte brottet leda till straff p.g.a. en rad olika skäl.
4. Tillgång till vården fortsätter att vara usel med märkligt långa vårdköer, samt att u-landet Albanien är det enda europeiska land där medborgarna har svårare att få tillgång till en läkare än i Sverige.
5. Inget tyder på att landet har någon handlingsplan och beredskap för att hjälpa medborgarna vid en större katastrof, t.ex. vid en olycka eller terroristattack. Allt pekar på att det är som vid tsunamin, när svenska staten sket i sina medborgare, samtidigt som länder med färre medborgare i Thailand (t.ex. Finland, Tyskland, Italien, Storbrittanien m.fl.) skickade mobila sjukvårdsenheter och evakuerade sina medborgare inom 6 dagar.
6. Stora delar av svensk forskning, t.ex. inom samhällsvetenskaperna, är lika ointressant för omvärlden som forskningen inom valfritt fattigt u-land.
7. Landet fortsätter att ha världens näst högsta skattetryck. Och i de länder som i första hand konkurrerar med Sverige om det, t.ex. våra nordiska grannländer, behöver medborgarna åtminstone inte samtidigt betala lika mycket i egenavgifter som i Sverige.
Ovanstående är några punkter som åtminstone håller mig från att bli allt för lyrisk bara för att vi har fått lite skattesänkningar och nu endast är det land som har näst högst skattetryck. Eftersom nationalekonomi är det ämnesområde jag är minst insatt i, så har jag inte tagit med något om den lånekarusell svenska hushållen nu befinner sig i (och i växande grad även andra, som t.ex. olika föreningar och organisationer), samt att jag har vagt fått bilden av att det är det som är kopplat till lånekarusellen som har i praktiken utgjort BNP-ökningen sedan 2006. Av samma anledning har jag inte heller kommenterat hur stabil ekonomi det är att folk som inte har råd att betala tillbaka sina lån om de skulle få en aning sämre inkomst, ändå fortsätter att låna till att köpa bostäder för orimliga priser p.g.a. den långvariga bostadsbubblan, för att hushållen förmodligen utgår ifrån att de alltid kommer att kunna vid behov sälja sin bostad med vinst. Någon annan, som är bättre på ekonomi, kan väl förklara om det sistnämnda är något vi borde bli lyriska över eller finns det några risker kopplade till det?