2013-09-08, 13:08
Medlem
darkreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mc är "snällare" om den är skattad, besiktigad och så vidare.
okej tack!
Citera
2013-09-08, 13:21
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2013-09-14, 00:26
Medlem
Hej!

Ponera att jag, nyligen, har spillt ut vatten över mitt nyinköpta PS4 och att jag tänker berätta den fullständiga och riktiga storyn för försäkringsbolaget. Jag förstår dock att det inte kommer generera i någon större ersättning från försäkringsbolaget i fråga, då jag själv har orsakat olyckan på ett väldigt klumpigt och vårdslöst sätt. Jag bestämmer mig därför att hitta på en ny berättelse, i hopp om att få ut mer pengar.

Försäkringsbolaget undersöker sedan mitt PS4 och inser att min nya, påhittade berättelse är en lögn. Hur tror ni att ett försäkringsbolag skulle bemöta det?
1. De skulle släppa det och vägra mig ersättning.
2. Välja att anmäla mig för att jag har försökt att blåsa dem.

Förutsatt att de väljer alternativ 2. Vad skulle ett sådant brott kunna innebära för mig, rent juridiskt? Vad kan ett straff landa på?

Nej, jag är inte särskilt sugen på att blåsa ett försäkringsbolag. Mer intresserad av det juridiska.

Tack på förhand!
Citera
2013-09-16, 02:56
Medlem
Danolocos avatar
Tja!!!

Dömdes i mars -11 för stöld, snatteri, brott mot knivlagen, ringa narkotikabrott samt misshandel.

Har varit beroende av bensodiazepiner under ca 11 år, dock märks inte det socialt utån, men reptilhjärnan kmr ofta fram o planerar stölder, snattar dyra saker osv... Saker jag aldrig skulle gjort utan drogerna, för att snatta o stjäla från en butik är (och har alltid varit) bland det lägsta man som kriminell kan göra.

Dömdes till dagsböter/skadestånd/kontraktsvård i öppna vården/och givetvis 2 års villkorligt...

Så fucking jävla dum som jag är så har jag sen domen vunnit laga kraft gjort mig skyldig till 1 stöld (från) butik och ett snatteri.

Någon månad senare skulle jag o en kompis åka o plocka en lirare som var skyldig oss ganska mkt pengar. Som tur är tog vi inte med en pistol, för polisen stoppade oss och hittade 6 knivar och 3 teleskopsbatonger. Jag togs med för blod-och-urin test, och testen visade positivt på subutex, tramadol o benso. Grisarna tog körkortet från mig. 2-3 månader senare blev jag stoppad av polis och rapporterad för grov olovlig körning.

Brottsrubriceringen denna gång ligger alltså på brott mot kniv/vapenlagen, drograttfylla, grov olovlig körning/snatteri samt stöld (ingen grov)

Så, vad tror ni straffet kan tänkas bli, bör tillägga att jag är far (har vårdnaden av) till 4 små barn och har varit drogfri (drogerna låg till 100% bakom alla brott) ett bra tag nu???
Citera
2013-09-18, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danoloco
Tja!!!

Dömdes i mars -11 för stöld, snatteri, brott mot knivlagen, ringa narkotikabrott samt misshandel.

Har varit beroende av bensodiazepiner under ca 11 år, dock märks inte det socialt utån, men reptilhjärnan kmr ofta fram o planerar stölder, snattar dyra saker osv... Saker jag aldrig skulle gjort utan drogerna, för att snatta o stjäla från en butik är (och har alltid varit) bland det lägsta man som kriminell kan göra.

Dömdes till dagsböter/skadestånd/kontraktsvård i öppna vården/och givetvis 2 års villkorligt...

Så fucking jävla dum som jag är så har jag sen domen vunnit laga kraft gjort mig skyldig till 1 stöld (från) butik och ett snatteri.

Någon månad senare skulle jag o en kompis åka o plocka en lirare som var skyldig oss ganska mkt pengar. Som tur är tog vi inte med en pistol, för polisen stoppade oss och hittade 6 knivar och 3 teleskopsbatonger. Jag togs med för blod-och-urin test, och testen visade positivt på subutex, tramadol o benso. Grisarna tog körkortet från mig. 2-3 månader senare blev jag stoppad av polis och rapporterad för grov olovlig körning.

Brottsrubriceringen denna gång ligger alltså på brott mot kniv/vapenlagen, drograttfylla, grov olovlig körning/snatteri samt stöld (ingen grov)

Så, vad tror ni straffet kan tänkas bli, bör tillägga att jag är far (har vårdnaden av) till 4 små barn och har varit drogfri (drogerna låg till 100% bakom alla brott) ett bra tag nu???

Min direkta tanke eftersom du är ute på både kontraktsvård och 2 års villkorligt, och tabbat dig inte bara, en, inte två utan hela 3 gånger? Antar att det blir fängelse denna gång även om du kan påvisa att du inte håller på med droger längre.
Citera
2013-09-18, 17:18
Medlem
Vickilems avatar
Vad får man för straff om man gör inbrott i en affär o (tydligen) får med sig lite varor för ca 3000-5000 kronor ? och sedan blir man jagad av polisen men kör iväg tills att dom sätter spik mattor o tar fast en.
Vad blir straffet då ? 3 pers har befunnit sig i bilen som har kört i väg, 2 av dom är tidigare dömda , chaufför är INTE dömd.

EDIT: Ville helst veta chaufförens straff

Tack på förhand!!

Svara asap Snälla!
Citera
2013-09-18, 23:02
Medlem
Russinvodkas avatar
Tjenare goda vänner! vet inte om jag lagt den här tråden rätt men den som kan får gärna flytta på tråden så den hamnar va den ska.. Nu är de så att jag har en kompis som bor i Dubai men är en svensk medborgare då han tidigare bott här i sverige under en längre period. Iallafall så när killen va här under sommaren så var han på fel plats vid fel tillfälle med fel personer så polisen kom helt utan anledning och tog in han och alla hans kompisar på piss. Han torskade då på ringa narkotikabrott och innehav då han hade en liten mängd spice på sig.. som självklart va olaglig iallafall så har han och hans familj varigt både i kontakt med soc o polisen efteråt och dom har då kommit överens om att han ska få bötern skickad till Dubai eftersom han flyttar tillbaka dit i slutet av sommarn.

Nu när han väll är där så skickar en Åklagre ett mail om att han ska befinna sig i sverige om 3 veckor för de skulle tydligen inte bara räcka med böter?? Min fråga då till er är om nån vet vafan dom vill han och vad detta kommer få för konsekvenser? Kan tillägga att killen är ostraffad sen innan och är 97:a
Citera
2013-09-25, 21:43
Medlem
Narkotika smuggling 100g hasch och sedan tidigare två ringa narkotikabrott .. snugglingen har jag inte dömts för än men kommer utan tvekan att bli dömd. tacksam för svar.
Citera
2013-09-27, 02:04
Medlem
Trammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinvodka
Tjenare goda vänner! vet inte om jag lagt den här tråden rätt men den som kan får gärna flytta på tråden så den hamnar va den ska.. Nu är de så att jag har en kompis som bor i Dubai men är en svensk medborgare då han tidigare bott här i sverige under en längre period. Iallafall så när killen va här under sommaren så var han på fel plats vid fel tillfälle med fel personer så polisen kom helt utan anledning och tog in han och alla hans kompisar på piss. Han torskade då på ringa narkotikabrott och innehav då han hade en liten mängd spice på sig.. som självklart va olaglig iallafall så har han och hans familj varigt både i kontakt med soc o polisen efteråt och dom har då kommit överens om att han ska få bötern skickad till Dubai eftersom han flyttar tillbaka dit i slutet av sommarn.

Nu när han väll är där så skickar en Åklagre ett mail om att han ska befinna sig i sverige om 3 veckor för de skulle tydligen inte bara räcka med böter?? Min fråga då till er är om nån vet vafan dom vill han och vad detta kommer få för konsekvenser? Kan tillägga att killen är ostraffad sen innan och är 97:a

Låter som att någon feg jävel försökt rädda sitt skinn genom att säga att snubben med spicet var den som fixade rökat åt gänget eller liknande. Men om han bor i Dubai, varför ens bry sig då? Inte direkt som att snuten kommer lägga tid på att få hem honom.
Citera
2013-09-28, 09:52
Medlem
Bud-Foxs avatar
Hej.
Under uppladdning av fotbollsmatch kastade jag en smällare på gatan.
polisen tog in mig och släppte mig efter matchen.

Nån månad senare ringer en polis och håller förhör, det finns flera vittnen till att jag kastat.
Så jag orkar inte bry mig utan erkänner att det var jag samt godkänner " strafföreläggande "
polisen menar på att denna typen av brott inte går till åtal och att bara jag godtar straffföreläggande slipper jag åka på rättegång.

ytteligare någon vecka framåt i tiden får jag hem brev att åklagaren väcker åtal för "brott mot ordningslagen"

Vafan, jag vill verkligen inte åka på rättegång. det känns bara onödigt för alla parter.
kan jag ringa åklagaren och fråga om ett strafföreläggande? tror ni åklagaren kan vara något tillmötesgående?

Om han ändå står fast vid rättegång, är det lönt för mig att skaffa en försvarsadvokat?
men framförallt vad tror ni straffet blir? läser man på nätet ser man uteslutande böter.

men varför vill då åklagaren ta det till rätten?

Jag är ostraffad sedan tidigare.
finns det någon risk att det tom kan bli fängelse?
snälla hjälp mig, börjar bli nojjig.
Citera
2013-09-28, 09:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud-Fox
Hej.
Under uppladdning av fotbollsmatch kastade jag en smällare på gatan.
polisen tog in mig och släppte mig efter matchen.

Nån månad senare ringer en polis och håller förhör, det finns flera vittnen till att jag kastat.
Så jag orkar inte bry mig utan erkänner att det var jag samt godkänner " strafföreläggande "
polisen menar på att denna typen av brott inte går till åtal och att bara jag godtar straffföreläggande slipper jag åka på rättegång.

ytteligare någon vecka framåt i tiden får jag hem brev att åklagaren väcker åtal för "brott mot ordningslagen"

Vafan, jag vill verkligen inte åka på rättegång. det känns bara onödigt för alla parter.
kan jag ringa åklagaren och fråga om ett strafföreläggande? tror ni åklagaren kan vara något tillmötesgående?

Om han ändå står fast vid rättegång, är det lönt för mig att skaffa en försvarsadvokat?
men framförallt vad tror ni straffet blir? läser man på nätet ser man uteslutande böter.

men varför vill då åklagaren ta det till rätten?

Jag är ostraffad sedan tidigare.
finns det någon risk att det tom kan bli fängelse?
snälla hjälp mig, börjar bli nojjig.
Polisen kan aldrig lova ett strafföreläggande, det är åklagaren som avgör detta och gör det helt på eget bevåg. Däremot så är det sant att det brukar bli strafföreläggande för sådana här små typer av mål. Kanske är något som du inte sagt till oss eller som något vittne sagt där din historia och vittnets historia (eller historier) inte går ihop. Eller så vill åklagaren få en domstolsprövning, och gör dig till lite av pilotfall för vad som egentligen får göras?

Personligen håller jag fängelse utanför bilden, så där skulle jag inte oroa mig om jag var du.
Citera
2013-09-29, 15:01
Medlem
Hej!

Hade blivit tagen av polisen när jag sålde ecstasy(hade på mig ungefär 20 tabletter), samt 8g kokain uppdelad i små påsar och 1000kr i kontanter. Hade åkt in tidigare för ringa narkotika och våld mot tjänsteman. Vad kan det straffet bli för det här ca?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in