Citat:
Ursprungligen postat av
Bud-Fox
Hej.
Under uppladdning av fotbollsmatch kastade jag en smällare på gatan.
polisen tog in mig och släppte mig efter matchen.
Nån månad senare ringer en polis och håller förhör, det finns flera vittnen till att jag kastat.
Så jag orkar inte bry mig utan erkänner att det var jag samt godkänner " strafföreläggande "
polisen menar på att denna typen av brott inte går till åtal och att bara jag godtar straffföreläggande slipper jag åka på rättegång.
ytteligare någon vecka framåt i tiden får jag hem brev att åklagaren väcker åtal för "brott mot ordningslagen"
Vafan, jag vill verkligen inte åka på rättegång. det känns bara onödigt för alla parter.
kan jag ringa åklagaren och fråga om ett strafföreläggande? tror ni åklagaren kan vara något tillmötesgående?
Om han ändå står fast vid rättegång, är det lönt för mig att skaffa en försvarsadvokat?
men framförallt vad tror ni straffet blir? läser man på nätet ser man uteslutande böter.
men varför vill då åklagaren ta det till rätten?
Jag är ostraffad sedan tidigare.
finns det någon risk att det tom kan bli fängelse?
snälla hjälp mig, börjar bli nojjig.
Polisen kan aldrig lova ett strafföreläggande, det är åklagaren som avgör detta och gör det helt på eget bevåg. Däremot så är det sant att det brukar bli strafföreläggande för sådana här små typer av mål. Kanske är något som du inte sagt till oss eller som något vittne sagt där din historia och vittnets historia (eller historier) inte går ihop. Eller så vill åklagaren få en domstolsprövning, och gör dig till lite av pilotfall för vad som egentligen får göras?
Personligen håller jag fängelse utanför bilden, så där skulle jag inte oroa mig om jag var du.