2013-09-22, 20:55
Medlem
Väldigt märkligt med en så stor nedgång för SD i Sentio. Finns väl knappast något som kan motivera en nedgång nu?
2013-09-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Väldigt märkligt med en så stor nedgång för SD i Sentio. Finns väl knappast något som kan motivera en nedgång nu?
Finns väl inget som kan motivera en uppgång med 1,9% för FP heller? +2,2 för S kan jag köpa. Resten av mätningen luktar brus.
2013-09-22, 21:07
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Förutom rekordet på 14,6% förra månaden då.
2013-09-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Finns väl inget som kan motivera en uppgång med 1,9% för FP heller? +2,2 för S kan jag köpa. Resten av mätningen luktar brus.

Med tanke på övriga instituts mätningar, känns det rimligt att anta det är brusets påverkan ja. Eventuellt en korrigering från Sentios sida vad det gäller viktning eller så också kanske, vem vet.

Tycker dock att en liten stadig ökning i opinionen borde mitigera brusets effekter i denna riktning. Jag tänker då på senaste veckornas synbara ökning på facebookgruppen JA-tack, syrien, och höstens inverkan. Känns liksom lite för stort tapp för att vara enbart brus.
2013-09-22, 21:09
Medlem
Arthass avatar
Gjorde en "prediction" i Mars eller liknande i år att SD skulle ligga runt 10 % året ut för att sedan ta fart lagom till 2014. Än så länge stämmer detta då man legat mellan 9.1-10.5 sedan dess. Vi skall dock inte glömma att det var vid denna tiden förra året SD började öka på allvar med plus 2.5 % för Sep-Dec 2012.

Angående Sentio så är det som ngn sa här ovan, brus. Vissa månader slår man rekord och andra så faller man tillbaka ett par procent. Det är bara att rycka på axlarna. Tar 11.8 % alla dagar i veckan, eller som opinionsundersökning på valdagen.
2013-09-22, 21:15
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Skop som är det institut som legat lägst ökade SD:s siffror med lika mycket. Verkar vara något slags omviktning på gång. Alla tvivlar på sina egna metoder för att mäta stödet för just SD och viktar om efter genomsnittet.

Om SD ökar tre procentenheter i ett institut och minskar med samma siffror i ett annat så kan inte båda vara rätt. Då finns det helt enkelt andra förklaringar.

För att fortsätta det resonemanget så undrar jag om de inte är färdiga med sin omviktning nu för nu ligger samtliga institut i ungefär samma spann.
Senast redigerad av Menved 2013-09-22 kl. 21:18.
2013-09-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Eller helt enkelt "full som en örn" när han skrev sin skrift.

2. Det finns inget vetenskapligt stöd för begreppet "slumpmässigt rekryterade paneler", detta pga. de är behäftade med exakt samma problem som "slumpmässiga urval" idag, dvs. att det att det inte går att få tag i ramar över väljarna eller att de tillgängliga ramarna till vanligtvis runt 80% inte vill besvara några frågor från de som ringer, oavsett ifall de vill erbjuda medlemskap i panelen eller bara veta hur det står till just idag.

Att UM, YouGov och Sentio systematiskt och kraftigt övervärderar SD har Sjöström
från Novus upprepat flera gånger i medierna.

Orsaken är enligt Sjöströms resonemang att de paneler som UM, YouGov och Sentio använder,
pga självrekryteringen, har infiltrerats drastiskt av SD-anhängare.
SD blir därigenom klart överrepresenterat i slutresultaten
enligt Sjöström även efter nedviktningar av SD.
Tex UM genomför, sedan efter valet 2010,
en signifikant nedviktning av SD genom sin internetfaktor.

Jag tycker att de inlägg jag gjort indikerar att Sjöström saknar underlag
och sannolikt har fel att SD övervärderas systematiskt och kraftigt av UM, YouGov och Sentio.
Eftersom Sjöström har tillgång till en webpanel utan självrekrytering kan han göra
mätningar av SD som kan visa om självrekryteringen ger signifikanta effekter.
Han kan också jämföra dessa med egna och andras telefonundersökningar.
Sjöström gör inget konkret. Han bara tycker och tror utan att visa några data.

Det du skriver i 2. håller jag med i stort.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-22 kl. 21:22.
2013-09-22, 21:22
Medlem
Citat:
Med tanke på övriga instituts mätningar, känns det rimligt att anta det är brusets påverkan ja. Eventuellt en korrigering från Sentios sida vad det gäller viktning eller så också kanske, vem vet.

Tycker dock att en liten stadig ökning i opinionen borde mitigera brusets effekter i denna riktning. Jag tänker då på senaste veckornas synbara ökning på facebookgruppen JA-tack, syrien, och höstens inverkan. Känns liksom lite för stort tapp för att vara enbart brus.

Hej Vredesmodet,

Om du tittar på Status.st nu när datat är infogat och skaffar dig en grafisk överblick av tappet, så kanske du inser att det ligger i paritet med tidigare tapp.

God kväll.
2013-09-22, 21:34
Medlem
Sentio SD% medelvärden
över 3-månader.

2013-09-22 13,1
2013-06-22 12,9
2013-03-21 13,1
2012-12-17 11,3
2012-09-27 9,2
Senast redigerad av amalrik 2013-09-22 kl. 22:06.
2013-09-22, 21:39
Medlem
Citat:
Hej Vredesmodet,

Om du tittar på Status.st nu när datat är infogat och skaffar dig en grafisk överblick av tappet, så kanske du inser att det ligger i paritet med tidigare tapp.

God kväll.
Med bibehållna siffror från Ipsos och Novus (8,4/8,5) kommer snittet att landa på 10,1. Det är rekord för en månad då samtliga institut inkl. Skop har publicerat mätningar. Det gamla rekordet var 10,0 (mars 2013). Vi ska inte glömma att rekordmånaderna har varit befriade från minst ett klassiskt sänke som t.ex. Skop.

Om Ipsos och Novus däremot skulle skrälla med 10,2% var (något båda gjort varsin gång tidigare) landar medel på 10,6.

Man får hoppas på röjarsiffror i oktober, för i november kommer stora sänket SCB att dra ner allt med någon puckosiffra runt 7-8%.
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-09-22 kl. 21:41.
2013-09-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Med bibehållna siffror från Ipsos och Novus (8,4/8,5) kommer snittet att landa på 10,1. Det är rekord för en månad då samtliga institut inkl. Skop har publicerat mätningar. Det gamla rekordet var 10,0 (mars 2013). Vi ska inte glömma att rekordmånaderna har varit befriade från minst ett klassiskt sänke som t.ex. Skop.

Om Ipsos och Novus däremot skulle skrälla med 10,2% var (något båda gjort varsin gång tidigare) landar medel på 10,6.

Man får hoppas på röjarsiffror i oktober, för i november kommer stora sänket SCB att dra ner allt med någon puckosiffra runt 7-8%.

Ja, jag klagar inte. Jag bara anmärkte att tappet trots allt ligger i paritet med tidigare sådana. Givetvis är det den medelvärdesbildade trenden som är av största intresse.
Jag tror SCB landar kring 8-9%. Det börjar bli dags för dem att detektera en viss uppgång, och dessutom tydde jag detta i en abborres ryggsegel tidigare idag

Hade sett fram emot en hastigt accelererande opinion denna höst. Kanske är det mina förhoppningar som är för höga, kanske får jag nöja mig med detta långsamma uppvaknande hos mina svenska medmänniskor.
2013-09-22, 22:25
Medlem
trailblasers avatar
Citat:

Stellan Bojerud.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in