SD måste väl vara Löfvens våta dröm i rosornas krig. Aldrig att han skulle erkänna det men stöd av SD är precis vad han behöver för att kunna få en stabil regering efter valet 2014.
Skulle Löfven som jag uppfattar som en pragmatisk högersosse från den genuina arbetarrörelsen efter valet vara tvungen att helt förlita sig på V och MP för att bilda en regeringsduglig regering blir han tvungen att driva en politik som han själv inte tror på. Dessutom utan majoriter i riksdagen. Politiken skulle helt enkelt bli för långt till vänster och för mycket mot industri och tillväxt för att passa en fackföreningsman.
Löfvens problem är att han på grund av en mycket stark vänster inom S inte kan trycka till vänsterfalangen öppet.
De övriga borgerliga partierna förutom M är för svaga. Efter valet kan det till och med vara så att ett, två eller kanske till och med tre borgerliga partier får lämna riksdagen.
Löfven har om nuvarande opinionen i stort sett står sig att välja mellan att ta med SD eller samarbeta med M om han skall kunna föra en traditionell S politik av den typ som han själv är företrädare för.
SD ligger mycket närmare Löfvens S politiskt sett än vad M gör.
Väljer han SD skulle han utåt kunna säga sig vara "tvungen" att när väljarna sagt sitt kompromissa med SD och sedan driva igenom en politik som han egentligen står för men utan att utåt sett vara i strid med sin egna vänsterfalang. Står det mellan att regera eller vara i opposition kommer S att välja att regera.
"”Jag vill bryta blockpolitiken. Väljarna måste få säga sitt, när de har sagt sitt ska vi ha en regeringsbildning med ett så starkt stöd som möjligt. Vi ska skapa en regeringsduglig regering som får något gjort”, sade Stefan Löfven "
5 juli i år.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lofven-jag-vill-bryta-blockpolitiken_8323022.svd
Löfven siktar helt uppenbart på en regering med egen majoritet. Det får han inte utan att antingen ta med SD eller något annat borgerligt parti eller byta ut V mot SD i en regering med dagens opinionssiffror.