2013-09-19, 21:50
Bannlyst
Jag läser lite överallt att Sossarna flörtar med Sverigedemokraterna och att det kommer eventuellt ske ett samarbete + att S har gått med på massor av Sverigedemokraternas vilja??

Kan någon upplysa TS tack? Anledningen till att jag inte tar reda på det själv är för att jag har typ adhd och förstår inte det jag läser om det inte står simpelt och kort.

Tack.
Citera
2013-09-19, 21:53
Medlem
Det är för att S vill få stopp på regeringens försök till skattesänkningar. Utan SD:s mandat kan de inte stoppa förslaget.
http://www.dn.se/ekonomi/oppositionen-kan-stoppa-skattesankningar/
Citera
2013-09-19, 21:56
Medlem
Jacquouilles avatar
Alliansen gillrade en simpel fälla, de använde skattesänkning för att få de rödgröna att sammarbeta med Sverigedemokraterna. Detta betyder att alliansen (som ligger under nu) ska ha något de kan använda emot de rödgröna när de debatterar. Vi vet ju alla att Sverigedemokraterna är Beelzebub själva.
Citera
2013-09-19, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jacquouille
Alliansen gillrade en simpel fälla, de använde skattesänkning för att få de rödgröna att sammarbeta med Sverigedemokraterna. Detta betyder att alliansen (som ligger under nu) ska ha något de kan använda emot de rödgröna när de debatterar. Vi vet ju alla att Sverigedemokraterna är Beelzebub själva.
Jaså, vilken efterbliven plan. Samarbetar S med SD så vinner ju S garanterat. SD är ju överlägset tredje största parti i alla mätningar.
Citera
2013-09-19, 22:07
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .mead0w
Jaså, vilken efterbliven plan.
Sveriges "elit" har ofta stora problem med sitt logiska tänkande och hemfaller oftast till stockholmskt grupptänk och dess skyddade verkstad.
Citat:
Ursprungligen postat av .mead0w
Samarbetar S med SD så vinner ju S garanterat. SD är ju överlägset tredje största parti i alla mätningar.
Nja, S etablerade sig på allvar runt 30-% strecket när de visade intresse för Miljöpartiet och gjorde dem rumsrena. Samma skulle ske om de samarbetar med SD, då lär de falla ned mot 20 %.
Citera
2013-09-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Samma skulle ske om de samarbetar med SD, då lär de falla ned mot 20 %.
Varför tror du det?
Jag skulle tänka mig att Löfven, och hans väljare, hellre samarbetar med SD, än MP:
Citera
2013-09-19, 22:49
Medlem
RobinNilsens avatar
Socialdemokraterna skjuter sig själva i foten. Nu kommer Alliansen inte känna någon spärr för att fälla en rödgrön regerings budgetpropositioner. Vilket i mycket högre utsträckning skulle drabba en rödgrön regering eftersom SD röstar med Alliansen 9/10 gånger.
Citera
2013-09-19, 22:58
Medlem
longbow4ys avatar
SD måste väl vara Löfvens våta dröm i rosornas krig. Aldrig att han skulle erkänna det men stöd av SD är precis vad han behöver för att kunna få en stabil regering efter valet 2014.

Skulle Löfven som jag uppfattar som en pragmatisk högersosse från den genuina arbetarrörelsen efter valet vara tvungen att helt förlita sig på V och MP för att bilda en regeringsduglig regering blir han tvungen att driva en politik som han själv inte tror på. Dessutom utan majoriter i riksdagen. Politiken skulle helt enkelt bli för långt till vänster och för mycket mot industri och tillväxt för att passa en fackföreningsman.
Löfvens problem är att han på grund av en mycket stark vänster inom S inte kan trycka till vänsterfalangen öppet.
De övriga borgerliga partierna förutom M är för svaga. Efter valet kan det till och med vara så att ett, två eller kanske till och med tre borgerliga partier får lämna riksdagen.
Löfven har om nuvarande opinionen i stort sett står sig att välja mellan att ta med SD eller samarbeta med M om han skall kunna föra en traditionell S politik av den typ som han själv är företrädare för.
SD ligger mycket närmare Löfvens S politiskt sett än vad M gör.
Väljer han SD skulle han utåt kunna säga sig vara "tvungen" att när väljarna sagt sitt kompromissa med SD och sedan driva igenom en politik som han egentligen står för men utan att utåt sett vara i strid med sin egna vänsterfalang. Står det mellan att regera eller vara i opposition kommer S att välja att regera.

"”Jag vill bryta blockpolitiken. Väljarna måste få säga sitt, när de har sagt sitt ska vi ha en regeringsbildning med ett så starkt stöd som möjligt. Vi ska skapa en regeringsduglig regering som får något gjort”, sade Stefan Löfven "
5 juli i år. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/lofven-jag-vill-bryta-blockpolitiken_8323022.svd

Löfven siktar helt uppenbart på en regering med egen majoritet. Det får han inte utan att antingen ta med SD eller något annat borgerligt parti eller byta ut V mot SD i en regering med dagens opinionssiffror.
Citera
2013-09-19, 23:04
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Nja, S etablerade sig på allvar runt 30-% strecket när de visade intresse för Miljöpartiet och gjorde dem rumsrena. Samma skulle ske om de samarbetar med SD, då lär de falla ned mot 20 %.

Jag har svårt att se att S väljare väljer ett annat parti, om de nu skulle misstycka med ett samarbete med SD. V och MP är för extrema, och resten är högerpartier.
Citera
2013-09-20, 09:39
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag har svårt att se att S väljare väljer ett annat parti, om de nu skulle misstycka med ett samarbete med SD. V och MP är för extrema, och resten är högerpartier.
Titta på Danmark och Finland. Där ligger Socialdemokraterna konstant på 20-25 % medan Sd:s motsvarigheter Dansk Folkeparti och Sannfinländarna når höga siffror.
Citera
2013-09-20, 09:45
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Titta på Danmark och Finland. Där ligger Socialdemokraterna konstant på 20-25 % medan Sd:s motsvarigheter Dansk Folkeparti och Sannfinländarna når höga siffror.

Fast i våra grannländer är väl deras socialdemokrater som våra sverigedemokrater?
Citera
2013-09-20, 09:46
Medlem
Tror de flesta inom S skulle vilja samarbeta med SD om man frågar dom med några öl i kroppen. Tror det kommer bli så med efter 2014, men inte att SD får så många ministerposter eller så. Men det är ett steg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in