Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Telefonnumret är ingen privat uppgift. Personnummer är ingen privat uppgift. Det är personliga uppgifter, det är personuppgifter, men definitivt ingen hemlig och privat uppift.
1. Mina telefonnummer är hemliga. Varje privat person får välja att inte publicera sina telefonnummer (funkar hos alla operatörer).
Pga telefonnumret
är privat uppgift.
2. Alla personnummer är hemliga och privata.
Att publicera personnummer på Internet är aldrig tillåtet. (kolla länken)
Personnummer eller samordningsnummer får aldrig föras över till tredjeland. (Överföring av personuppgifter, 12 § Personuppgiftsförordning)
Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Sprider jag någon annans personuppgifter så behöver jag i princip enbart bry mig om detta kan räknas som förtal (vilket är vidare definierat i brottsbalken) eller om jag gör något som kan riskera att bryta mot pul. Jag är däremot fullt fri att ta emot betalning för denna information. Det enda jag ska göra är att notera denna inkomst i min deklaration för att undvika skattebrott.
Jag tycker synd om dig, Emerain.
Det ser ut som du skulle kunna ta ut inre organ från levande människor och sälja dem skulle det vara lagligt (med noteringen denna inkomst i din deklaration).
Det är olagligt för privatägda företag att samla och sprida personuppgifter i alla civiliserade länder. I Storbritanien går såna "businessman" i fängelse direkt, och i Frankrike inte står personnummer (NIR) i passet utan det bara står på ett separat sjukförsäkringskort (Carte Vitale) vilka visas up bara till en läkare eller används med chip på apoteket.
3.
Det inte längre är möjligt att lämna ut uppgifter om privatpersoners taxerade inkomst (kolla länken)
om det
inte finns ett egentligt behov.
(ratsit bildar löneräkningar enligt den senast godkända taxeringen)
Citerar:
"
Tidigare har detta varit möjligt genom att företag skaffat sig
så kallade utgivningsbevis och med hjälp av detta
kunnat publicera uppgifter om personer på webbplatser.
"I och med att den nya lagen träder ikraft kommer
det inte längre att vara möjligt för dessa företag att lämna ut uppgifter elektroniskt som tidigare.
Är ni complitly ute och cyklar och inte vet att Businesscheck bryter mot pul hela tiden?
De hittade ett kryphål i svenska systemet för länge sedan - en möjlighet för vilka som helst företag i alla branscher att köpa från Myndigheten för
radio och tv utgivningsbevis utformade för radio-tv-tidningar från början!! Sedan, med TV-beviset, man FÅR BRYTA mot pul.
Citerar
PRV -> periodisk skrift:
"Om du vill ge ut en
tidskrift måste du ha ett utgivningsbevis enligt
tryckfrihetsförordningen.
"Varje medborgare har rätt till yttrandefrihet, vilket innebär att en person i tal, skrift, bild eller på annat sätt får sprida information och åsikter.
"
Det finns vissa begränsningar i yttrandefriheten. Undantag får göras med hänsyn till bland annat rikets säkerhet,
enskilda personers anseende, privatlivets helgd.
"Myndigheten för radio och tv har hand om registreringar av ansvariga utgivare på webben, utgivningsbevis för
databaser.
- här placerade man ett hål i lagen med nykelordet
databas först, sedan Myndigheten "för radio och tv" började sälja utgivningsbevis vilket gäller TIO ÅR, kostar bara ETT PAR tusen, och säljas TILL ALLA som helst. Förstår du vad händer egentligen nu?..
Kolla länken vad skriver
Myndigheten för radio och tv:
"Privatpersoner, företag, organisationer och myndigheter
(vem som helst) kan ansöka om utgivningsbevis för sina databaser eller webbplatser hos Myndigheten för
radio och tv.
"Grundlagsskyddet innebär bland annat
att personuppgiftslagen (PuL) inte gäller !!!
Men det måste ju finnas skillnaden mellan UTBILDAT JURNALIST i en tidning / ett TV-PROGRAM och PERSONUPPGIFTSÄLJARE i KREDITUPPLYSNINGSFÖRETAG.
Jag förstår inte HUR det kan vara möjligt i ett psykiskt frisk land att sälja utgivningsbevis för "radio och tv" till kreditupplysningsföretag.
"Jurnalister" från privat "TV-bolag" Bisnode Kredit AB (har skaffat utgivningsbevis för databas, trots att inga kreditupplysningföretag har rätt att lagra personuppgifterna enligt kreditupplysningslagen) levererar personuppgifter som xml-filer till "tidningar" upplysning.se, birthday.se, ratsit.se, mm (vilka skaffade utgivningsbevis för databas också, trots att de här sidorna
saknar något databas utan hela registret ligger hos Bisnode vilket inte tillåter sina partners att kopiera registret och skaffa egna databas)