Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Frågan jag ställer mig är hur mycket röstfusk som skulle behövas för att väcka ett intresse hos internationella organisationer som bevakar allmänna val, och hur "politiskt oberoende" dessa organisationer faktiskt är?
Skulle en sammanställning av allt inrapporterat röstfusk från detta val, tidigare riksdags- och EU-val (oavsett vilka partier som drabbats i de olika fallen) räcka för att få någon av dessa organisationer intresserade, eller behöver man nå nivåer som Zimbabwe för att det ska bli fart på dem?
Sverige är eller har varit med på en "democratic watch list" för några år sedan. Det är en arbetsgrupp under ett FN-organ som listar länder där olika form av valfusk förekommer. Sverige finns/fanns med på denna lista, men jag kommer inte ihåg när jag läste den - kanske 5-6 år sedan. I denna rapport beskrevs i huvudsak hur SD motarbetades i valet; bl.a. av staten. Har försökt hitta rapporten, men inte lyckats. För övrigt försökte Dansk Folkeparti lobba för valobservatörer i Sverige för ett 10-tal år sedan.
Jag tror att det är fullt möjligt att få hit valobservatörer. Kan SD bara sammanställa all form av sabotage och motarbetning (inklusive det som staten sysslar med i TV och på radio) de utsätts för, har de material nog för att väcka såväl FN:s som EU:s intresse. Dock skall man minnas att båda dessa organisationer är vänsterliberala och skulle tycka illa om att stöta sig med det mest vänsterliberala landet i världen: Sverige.
Om man misslyckas med FN och EU kanske de (SD) skulle kunna uppmärksamma enskilda och mer demokratiska länder som t.ex. Danmark och Ungern.