2013-09-15, 00:36
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
En tjej jag känner som är Vänster med det sedvanliga vurmandet för mångkultur och feminism postade rätt nyligen en länk på FB till Ullenhags "Myter om invandringen". Denna person har uppsjö av liksinnade vänner, självklart. Av ca 500 vänner fick den 3 likes och 0 kommenterar. Inte ens PK-tomtarna orkar hålla upp masken längre. Det kan visserligen handla om att det är de borgliga kulturmarxisterna som står bakom rapporten, men trenden är ändå klar.

Kan bara hålla med om att det är mycket tydligt. Det är en jätteskillnad nu jämfört med SD-paniken för runt tre år sedan. Till och med jag själv drog nån anti-SD-grej på Facebook när SD kom in i riksdagen, det inlägget och alla andras nedlåtande inlägg lajkades hej vilt kors och tvärs då. Idag skulle samma inlägg få kanske fem likes.

Sen ser man att folks vilja att sprida kampanjer av typen "vi gillar olika" lyser med sin frånvaro. Det känns som att folk numera nästan skäms över den naivitet som många av oss bar runt på under förra valet, och denna insikt ger naturligtvis inte många likes på olika former av massinvandringsvurmande längre, man ska ju vara smart, cool och häftig på FacebUck, och inte korkad och naiv. Man kan säga helt krasst att det inte är trendigt att lajka saker som gullar med invandringen längre.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-09-15 kl. 00:50.
2013-09-15, 00:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Kan bara hålla med om att det är mycket tydligt. Det är en jätteskillnad nu jämfört med SD-paniken för runt tre år sedan. Till och med jag själv drog nån anti-SD-grej på Facebook när SD kom in i riksdagen, det inlägget och alla andras nedlåtande inlägg lajkades hej vilt kors och tvärs då. Idag skulle samma inlägg få kanske fem likes.

Sen ser man att folks vilja att sprida kampanjer av typen "vi gillar olika" lyser med sin frånvaro. Den känns som att folk numera nästan skäms över den naivitet som många av oss bar runt på under förra valet, och denna insikt ger naturligtvis inte många likes på massinvandringsvurmande längre, man ska ju vara smart, cool och häftig på Facebook.

Skymningsbladet harpar ju på som vanligt förstås. Senast hade man 100 kändisar som uttalat att "Alla får plats i Sverige". Men det är nog svårt att öppet säga att man är trött på invandringen och att man anser att invandringspolitiken är fel. Särskilt om man är kändis.

Men jag har också fått uppfattningen att det har börjat svänga i opinionen. Folk blir mer och mer irriterade över pk-media och över bl a alla kostnader, skottlossningar och rån som har invandringen som yttersta grund.
2013-09-15, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Den studien visade att 75% av alla som tycker att invandringspolitiken är viktigast föredrar SD. Vissa människor missförstod undersökningen.

Nej, så var det inte.
2013-09-15, 01:35
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Nej, så var det inte.
Jo precis så var det. Nortexius kommer ihåg rätt.
2013-09-15, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jo precis så var det. Nortexius kommer ihåg rätt.

Har du länk till studien? Jag har den som bokmärke någonstans men det lär ta ett tag att leta upp.

Jag vill minnas att man frågade "vilket parti röstade du på i det senaste valet" och frågan efter löd "vilket parti av alla riksdagspartier har bästa invandringspolitiken" eller något snarlikt.
2013-09-15, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaaseUW
Forts. ang inlägg # 5850, Ulf Bjereld tror att SD får 7.3% i valet 2014

Kan någon länka till någon form av motivering från Ulf, om det finns någon. Om vi tittar på http://status.st/ hur SD rört sig sedan 2010, samt lyssnar på människor runt oss. Vad i hela friden talar för att trenden helt plötsligt skulle tvärvända och SD skulle få mindre än nuvarande 10-11%. Jag fattar ingenting, allt talar väl för att SD fortsätter växa fram till valet, eller har jag totalmissat något?

Edit: I länken till SvD finns ingen som helst motivering.

1. Bjereld har väl trott mycket över tiden, men är valresultatet inte förutbestämt från början, dvs. att rösterna inte alls räknas så torde Bjereld har väldigt fel i prognosen för SD eftersom tillochmed konstruktioner som hatar SD och har för vana att vikta ned SD, listar SD kring 1.5% högre. Fast man kan ju anta att han inte vågar dra till med mer. En intressant faktor i övrigt är att MP listas under 8% (!), vilket är ganska ovanligt från där Bjerled kommer.

2. Trenden kommer givetvis att plana ut förr eller senare, detta eftersom väljarmängden är ändlig och man räknar i procent samt att fördelningen för opinionsundersökningar i det sammanhanget är en flerdimensionell hypergeometrisk fördelning. Däremot är det ingen som vet när detta kommer att ske och fördelningen kan ju förändras kanske främst beroende på vad de mer etablerade & massmedialt gångbara partierna har för sig i valet.
2013-09-15, 02:58
Avslutad
Bjereld och sådana pk tomtar tror på något mystiskt vis att folk ska dumpa SD i valrörelsen. Och gå till Imamen eller Svetsaren. Inget tyder på det. Snarare ytterligare väljarflykt till SD.
2013-09-15, 04:28
Medlem
P04s avatar
Skulle Lena Ek få igenom sin rovdjurspropp kan man nog räkna med att en hel del som lutat åt SD i protest går tillbaka till C. Dessutom kan det nog ge MP lite nya röster också.
Rovdjurspolitiken är mycket viktig för ganska många.
2013-09-15, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
62520 nu. Om det beror på ökat intresse pga valet så undrar jag hur det kommer se ut vid EU- och riksdagsvalet.

Tycker dock att antal medlemmar i partiet är viktigare. Någon som vet hur det går? Kom vi över 10 000? Skall gå med jag med snart.

Lämnar vi sistaplatsen där så blir det nog lite medial uppmärksamhet.

status.st
har både utförlig tabell och graf över medlemmar i SD.
Antalet medlemmar har ökat mycket snabbt
http://privat.bahnhof.se/wb492673/18%20Main%20frame%20Medlem.html

Årtal Medlemmar i SD
2013 (24 augusti) >10000
2012 (31 augusti) 5573
2011 (31 oktober) 5128
2010 (19 augusti) >4800
Senast redigerad av amalrik 2013-09-15 kl. 07:11.
2013-09-15, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
status.st
har både utförlig tabell och graf över medlemmar i SD.
Antalet medlemmar har ökat mycket snabbt

Årtal Medlemmar i SD
2013 (24 augusti) >10000
2012 (31 augusti) 5573
2011 (31 oktober) 5128
2010 (19 augusti) >4800

Som lite smolk i bägaren ställer jag dock frågan: 10.000 medlemsnummer är väl inte detsamma som antalet nuvarande? Om inte några gått ur så lär väl i alla fall någon avlidit?
2013-09-15, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Jag tänkte inte ens på det själv, men som någon sa tidigare i tråden så lär det väl vara kyrkovalet. Att det triggar igång politiska diskussioner ute i stugorna med ökad intensitet, men ändå lite underligt då intresset för kyrkovalet verkar vara minimalt.

Jag vill rösta imorgon, men hur fan gör man? Är det den vanliga vallokalen som gäller eller är det nån enstaka lokal i varje kommun som bjuder in till urnor?

Rösta i kyrkovalet
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=989551
Citat:
Röstar du i din vallokal på valdagen bör du helst ha röstkortet med dig
(legitimation krävs om inte valförrättarna känner dig).

Verkar räcka med legitimation.

Citat:
2. Vart kan jag gå för att rösta?
Här kan du hitta vallokaler och särskilda röstmottagningsställen.
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=990700
2013-09-15, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundtorget
Som lite smolk i bägaren ställer jag dock frågan: 10.000 medlemsnummer är väl inte detsamma som antalet nuvarande? Om inte några gått ur så lär väl i alla fall någon avlidit?

Citat:
Medlemsantal
http://status.st/
SDs medlemsantal ökar mycket snabbt i år.
ca 300 per månad och ca 3500 per år.
ca 10 500 idag.

Citat:
Årtal
Medlemmar
2013 (24 augusti) >10000
2013 (20 augusti) 9903
2013 (27 februari) 9027
2013 ( 31 januari) ca 8600
2013 (1 januari) 7890
Senast redigerad av amalrik 2013-09-15 kl. 08:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in